Beste!
Ik hoop dat jullie collectieve technische ervaring mij uit de nood kan helpen.
Twee weken geleden viel mijn 3 maand oude workstation PC plotseling uit, vanuit Windows - "no signal" verscheen op het scherm. Num stond op dat moment actief, de LED bleef branden als ik er op drukte. Er verscheen geen bluescreen of dergelijke, en de PC herstartte zich ook niet vanzelf.
Na een power cycle heb ik helaas volgend resultaat:
Helaas is dit een moederbord dat me zeer weinig wil vertellen: geen debug leds of beep codes. Daarom heb ik het moederbord geretourneerd, maar de fout werd niet door Megekko ervaren. Na terugontvangst heb ik me ingelezen en leerde ik dat ik door componenten elimineren eigenlijk verder weg was van een POST (again: moederbord, why can't you tell me?).
Kort hierna heb ik geleerd dat één van de twee RAM modules defect is.
Dit moederbord heeft wel debug leds, in tegenstelling tot het mijne. Als ik exact dezelfde scenario's probeer, krijg ik dezelfde resultaten, maar deze keer wèl met debug info.
Indien geen POST: de pc wisselt enkele keren tussen DRAM en CPU LED, maar geeft op, daarna DRAM LED brandt continu.
Wanneer ik de originele kit uit dit testsysteem in mijn eigen systeem stop, werkt het systeem perfect. Dus mijn moederbord aanvaardt een 2 voudige kit zonder problemen.
Ik heb de RAM kit geretoureerd, maar tot mijn grote verrassing werd ook deze door Megekko beoordeeld als niet defect. "Memtest in orde, geen bijzondere zaken gezien".
Wat kunnen jullie nog adviseren? Ik ben bijna ten einde raad.
Maar voorlopig krijg ik dit RAM niet werkend in 2 verschillende systemen, beide systemen werken wel als ik die ene "defecte" lat uithaal.
Moet ik zelf frequenties of snelheden configureren? BIOS instellingen staan momenteel (en ook de eerste 3 maanden) in fabrieksinstellingen.
Is het een fout die zich enkel voordoet bij Gigabyte moederborden...?
Alvast grote dank voor jullie hulp!
Dit zijn de specs van mijn PC:
De vervang-PC bevat een Gigabyte Z590 UD AC moederbord.
Ik hoop dat jullie collectieve technische ervaring mij uit de nood kan helpen.
Twee weken geleden viel mijn 3 maand oude workstation PC plotseling uit, vanuit Windows - "no signal" verscheen op het scherm. Num stond op dat moment actief, de LED bleef branden als ik er op drukte. Er verscheen geen bluescreen of dergelijke, en de PC herstartte zich ook niet vanzelf.
Na een power cycle heb ik helaas volgend resultaat:
- geen beeld
- num lock LED verschijnt niet bij togglen num lock op het toetsenbord
- geen POST (tenzij... zie verder)
- fans draaien wel
- geen beep codes (ik heb een beeper aangesloten)
- geen debug LEDs die branden op het moederbord (er zijn er geen), qflash led blijft uit
- LEDs op GPU staan aan, alles lijkt power te krijgen
- RAM heeft geen LED, daar kan ik niets visueel vaststellen
Helaas is dit een moederbord dat me zeer weinig wil vertellen: geen debug leds of beep codes. Daarom heb ik het moederbord geretourneerd, maar de fout werd niet door Megekko ervaren. Na terugontvangst heb ik me ingelezen en leerde ik dat ik door componenten elimineren eigenlijk verder weg was van een POST (again: moederbord, why can't you tell me?).
Kort hierna heb ik geleerd dat één van de twee RAM modules defect is.
- Installeer ik de kit in slots DDR4_A2 en DDR4_B2 (zoals aangewezen): geen POST
- Installeer ik de werkende module in DDR4_A2: werkt, POST, de PC werkt
- Installeer ik de vermoedelijk defecte module in DDR4_A2: geen POST
- Installeer ik de kit in slots DDR4_A2 en DDR4_B2 (de 2 modules in omgekeerde volgorde): geen POST
Dit moederbord heeft wel debug leds, in tegenstelling tot het mijne. Als ik exact dezelfde scenario's probeer, krijg ik dezelfde resultaten, maar deze keer wèl met debug info.
Indien geen POST: de pc wisselt enkele keren tussen DRAM en CPU LED, maar geeft op, daarna DRAM LED brandt continu.
Wanneer ik de originele kit uit dit testsysteem in mijn eigen systeem stop, werkt het systeem perfect. Dus mijn moederbord aanvaardt een 2 voudige kit zonder problemen.
Ik heb de RAM kit geretoureerd, maar tot mijn grote verrassing werd ook deze door Megekko beoordeeld als niet defect. "Memtest in orde, geen bijzondere zaken gezien".
Wat kunnen jullie nog adviseren? Ik ben bijna ten einde raad.
Maar voorlopig krijg ik dit RAM niet werkend in 2 verschillende systemen, beide systemen werken wel als ik die ene "defecte" lat uithaal.
Moet ik zelf frequenties of snelheden configureren? BIOS instellingen staan momenteel (en ook de eerste 3 maanden) in fabrieksinstellingen.
Is het een fout die zich enkel voordoet bij Gigabyte moederborden...?
Alvast grote dank voor jullie hulp!
Dit zijn de specs van mijn PC:
- AMD Ryzen 7 5800X processor
- Gigabyte B550 EAGLE moederbord
- Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x16GB 3200 CMK32GX4M2E3200C16 Geheugenmodule
- Gigabyte GeForce RTX 5060 GAMING OC 8GB Videokaart
- WD Black SN7100 1TB M.2 SSD
- Cooler Master MWE Gold 750 Full Modular V2 - ATX 3.1 PSU
De vervang-PC bevat een Gigabyte Z590 UD AC moederbord.