Zwart scherm bij PC upgrade

Geronimo

Member
Vandaag was het de grote dag. Upgrade naar AM5 met een 9800x3D, DDR5 geheugen en een ASRock B850 Steel Legend Wifi moederbord. Alles gemonteerd, pc aan maar ik krijg een zwart scherm. GPU draait en de RGB verlichting staat aan, koelers draaien, ook die van de cpu. Gewisseld van DP naar HDMI en weer terug naar DP maar niks. Ik heb ook de HDMI aan het moederbord zelf aangesloten maar daar reageerde hij ook niet op.

Alles nagelopen qua kabels en ook die kleine Led en Power connectors. Ik weet niet wat er aan de hand is. Wat is er mis als je alleen een zwart scherm ziet en je dus niet in je bios komt, maar de pc staat wel aan.

Later kwam ik erachter dat je eerst je beeldscherm aan moet zetten bij een eerste opstart. Dat heb ik niet gedaan, maar zou het dat het kunnen zijn?

Ik weet nu niet waar het aan ligt, het beeldscherm, de pc, een kabel die verkeerd zit of een niet werkend component. Misschien zie ik iets over het hoofd, iets wat anders verloopt bij AM5 moederborden of zoiets. Of moet ik die Bios flashknop aan de achterkant gebruiken.

Alles werkt weer bij mijn oude AM4 moederbord. Morgen ga ik weer een poging wagen, maar misschien weet iemand wat hier fout gaat.

De eerste boot bij een AM5 kan best lang duren, soms wel 20-30 minuten. Laat hem eens wat langer lopen 🙂

De eerste boot bij een AM5 kan best lang duren, soms wel 20-30 minuten. Laat hem eens wat langer lopen 🙂
Ik zie dat het zo'n 30s tot 5m kan duren inderdaad. 20-30m is wel erg lang.

Ik zal ook even die Flashfunctie van bios gebruiken, kijken of dat helpt. Een bootable drive van AM4 naar AM5 zou moeten werken als plug & play, maar als daar het probleem zit zou ik in ieder geval wel iets zien.

Ik zie dat het zo'n 30s tot 5m kan duren inderdaad. 20-30m is wel erg lang.

Ik zal ook even die Flashfunctie van bios gebruiken, kijken of dat helpt. Een bootable drive van AM4 naar AM5 zou moeten werken als plug & play, maar als daar het probleem zit zou ik in ieder geval wel iets zien.
Eerste boot bij DDR5, afhankelijk van het geheugen, kan zeker langer dan 5 min duren. Zeker als je wat meer geheugen hebt.

Geeft het moederbord nog informatie op de indicatieleds rechtsbovenin?
Het lukte eerst niet om de bios te flashen. Dat kwam omdat ik een 64GB USB 3.0 stick gebruikte en later kwam ik er achter dat ASRock moederborden nogal gevoelig zijn en de voorkeur hebben voor USB 2.0 van 16GB of kleiner. Toen moest ik op een zondag de halve stad door maar niemand had die dingen nog liggen. Ze kijken je ook glazig aan. Sommigen beginnen gewoon te grinniken. Maar jawel, de Hema had nog 8GB USB 2.0 sticks te koop dus ik blij als een dolle hond terug naar huis en inderdaad, het lukte ook om de bios te updaten maar daar bleef het bij. CPU lampje op rood, RAM lampje eindeloos geel knipperend maar ook na een half uur geen teken van leven.

Toen kwam ik erachter dat een vriend van me een AM5 moederbord had (ik dacht dat hij een Intel chip had). Dus ik naar hem toe om mijn geheugen en cpu te laten testen. Het geheugen was niks mis mee, hij hoefde ook geen 'geheugen training' te doen en sloeg meteen aan. Die chip kon ik helaas niet testen omdat er een cpu koeler op zijn bord zat waarvan ik totaal niet snapte hoe die erop was gezet of hoe je die eraf haalt, want je kon gewoon nergens bij. Het was er eentje van Arctic en hij leek heel erg hier op, misschien was die het ook wel:

In mijn teleurstelling kocht ik meteen een nieuwe ASRock Steel Legend bij Megekko, zodat ik dan de volgende dag kon uitsluiten waar het probleem zat. Ik zat flink in de rats want ik had een 9800x3D op marktplaats gekocht waarvan de kopersbescherming al was verlopen en ik dacht dat daar het probleem zat. Maar eenmaal met een nieuw moederbord liep het gesmeerd: bios update ok, pc aan, geel lampje knipperde voor een paar seconden en jawel: de zaak startte op. Wat een opluchting zeg. Het lag dus aan een defect moederbord.

Laatst bewerkt:
Ik had dus mijn oude Windows als boot drive en met een nieuw moederbord liggen de licenties van Windows en Office eraf. De oude keys werkten ook niet meer, want je mag die kennelijk niet overhevelen naar een nieuw systeem. Als je dan toch nieuwe licenties moet kopen vond ik het een goed moment om Windows 11 uit te proberen, vanwege de hardwareversnelling (dat niet meer mogelijk is op Windows 10). De M2 kaart schoon gemaakt en de files overgeheveld naar een andere drive, geformatteeerd in DOS en dan moet je wat klooien om die bootdrive naar GPT te converteren zodat de nieuwe Windows daar op kan. En daar maakte ik een fout: er zijn twee stappen die je achter elkaar moet intypen in DOS, maar omdat het jaren geleden was dat ik zoiets had gedaan deed ik het in de verkeerde volgorde waardoor Windows niet op kaart kon (geen GPT drive). Ik kon ook niet meer terug in DOS want die zit niet meer standaard in de Windows 11 installatie.

Dus daar zat ik dan. Uitstekende pc maar geen Windows. Die moest ik dus installeren op één van mijn 8TB HDD's met het risico dat ik dan alles op die drive kwijt ben om daar even een tijdelijke Windows op te kunnen booten. Ik had ook terug naar die vriend kunnen gaan om die M2 kaart te corrigeren, maar daar had ik nou net geen zin in. Dus toch maar gegokt op een HDD drive, daar Windows 11 op gezet en ik merkte bij de eerste opstart dat alle gegevens van die drive dus weg waren. Ik kon toen wel terug naar DOS, de M2 kaart correct preparen en daar weer een nieuwe Windows 11 op zetten. Nu ben ik dus bezig om die andere schijf met gegevens te redden want daar had ik al mijn files op gezet die ik eigenlijk nodig heb.

In tussentijd kreeg ik ook nieuw glasvezel internet, waarvan het laatste stukje naar mijn huis over het Ziggo netwerk via de kabel gaat. Ook daar zat een probleem omdat het signaal was verwisseld met een ander appartement. Maar glasvezelinternet is wel een enorme verandering. Dit haalt downloadsnelheden van 700MB/ps waardoor je een 80GB spel als Cyberpunk in een kwartier binnen hebt getrokken.

Ik moet ook zeggen dat Windows 11 best aangenaam voelt en eruit ziet: het lijkt een beetje op Apple, wat ik op zich niet vervelend vind en je kan de taakbalk icons toch weer naar links krijgen. Met een debloater haal je al het spul eruit wat je niet nodig hebt, maar je kan dus niets wijzigen aan het ingelogd zijn op een account. Ook dat is geen probleem als je gewoon een 'wegwerp' hotmail account aanmaakt waar je nooit iets op doet. En dan telemetry uitzetten zodat dat 'gespioneer' en dat dataverzamel tot een minimum wordt beperkt. Die rommel had je ook al in Windows 10.

Qua gameperformance behaalt de 9800x3D niet de prestaties waarvan ik hoopte dat die zou leveren, maar toch een winst van 10-20% meer fps op 4K afhankelijk van de settings. Op Windows 11 kwamen daar nog eens 5-10% fps bij, wat ik wel verrassend vind, maar kennelijk is 11 beter geoptimaliseerd dan 10. Met AI upscalen is de winst gigantisch: van 33-100% sneller dan de 5800x. De details komen wellicht later als ik alles grondig hebt getest.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan