Geheugen defect(?)

Joes

Nieuw forumlid
Een of meer van mijn RAM sticks lijken defect te zijn.

Ik heb 4 DDR5 8GB Kingston Fury 5600Mhz RAM-Sticks.

Waarvan ik vermoed dat er minimaal één defect is. Ik heb meerdere RAM tests gedraaid en uit de tests komen geen error of wat dan ook omhoog.

Echter lijkt dit probleem alleen te ontstaan wanneer de ram stick waarvan ik vermoed dat die defect is in gebruik is samen met 2 andere of meer RAM sticks(Dus 3 totaal). Zodra deze vermoedelijk defecte ram stick in DIM slot 0 en een andere in DIM slot 1 zit(Dus in dual mode) is er niks aan de hand.

Zodra in er een extra RAM stick in DIM slot 2 doe krijg ik crashes, errors etc.

Echter als ik de 3 ram sticks gebruik zonder de ram stick erbij in te voegen waarvan ik vermoed dat die defect is komen er ook geen problemen omhoog.

Met alle 4 de ram sticks krijg ik alleen maar blue screens.

Toch vind ik het dus raar dat die ram stick geen gebreken geeft in single mode, of dual mode en alleen defecten lijkt te hebben zodra er 3 of meer ram sticks in de dim sloten zitten.

Ik heb deze build 14 maanden geleden gebouwd en het probleem onstond zich 2 maanden geleden

Ik heb mijn moederbord vorige maand opgestuurd voor reparatie omdat ik dacht dat het probleem zich in mijn moederbord zal bevinden. Echter zijn er geen defecten ontdekt en is mijn moederbord goed, Aldus de fabrikant

zou je je exacte set ram kunnen doorsturen met je moederbord? dan kan er nagekeken worden of het op de QVL lijst van het moederbord staat. Omdat ddr5 zo vreselijk snel is, is het belangrijk om te kijken of het setje getest is voor dat specifieke moederbord. Anders kan je uit het niks problemen krijgen of zal het systeem niet werken.

zou je je exacte set ram kunnen doorsturen met je moederbord? dan kan er nagekeken worden of het op de QVL lijst van het moederbord staat. Omdat ddr5 zo vreselijk snel is, is het belangrijk om te kijken of het setje getest is voor dat specifieke moederbord. Anders kan je uit het niks problemen krijgen of zal het systeem niet werken.
Jazekers!

Moederbord: Asus rog strix b650e-f gaming (wifi)

Ram: Kingston DDR5 FURY Beast RGB 2x8GB 5600 KF556C36BBEAK2

Een vriend van me heeft me zojuist geholpen en zei dat het wellicht zou kunnen dat mijn processor het niet helemaal lekker ondersteund (Ryzen 7 8700F) en nadat ik XMP had uitgezet lijkt mijn pc weer stabiel te runnen.

Op moment het van spreken zit ik nu 80min in War Thunder zonder dat mijn pc is gecrasht.

Ik ga later op de dag nog een ram test runnen gezien die test al snel 2 uur kan duren en kijken wat het resultaat is.

Terug
Bovenaan