Geen beeld na CPU upgrade

PascalB

Nieuw forumlid
Goedemorgen,
Ik heb mijn CPU geupgrade van een AMD Ryzen 5700g naar een Ryzen 5950x. Voordat ik de cpu heb vervangen, heb ik de BIOS geüpdatet. Vervolgens deed mijn pc het nog prima.
Na het vervangen van de CPU lijkt de PC wel aan te gaan. Echter gaat het rode CPU LED branden, de fans gaan draaien, maar that's it.

Ik heb mijn oude CPU teruggeplaatst en die geeft hetzelfde probleem.
- Alle stekkers gecontroleerd/opnieuw aangesloten;
-CMOS gereset (meerdere malen, door de twee pinnen door te verbinden en door de batterij er 10 minuten uit te laten);
- RAM eruit gehaald en opnieuw erin gedaan;
-PSU afgekoppeld en opnieuw aangesloten. Had ergens gelezen dat dat kon helpen, maar zonder resultaat...
-middels de Q-flash plus een andere, wat oudere bios update gedaan.

De pinnen van m'n CPU lijken allemaal recht en is zonder weerstand in het moederbord gemonteerd.

Hieronder de verdere specs:
- Gigabyte b550 pro ac
-Aorus AE850PM PG5 PSU
-4x Corsair vengeance rgb pro(16gb 3200MHz)
-Deepcool AIO
- MSI geforce rtx 5060ti

Ik ben, gezien mijn beperkte ervaring, door mijn opties heen. Heeft iemand nog tips?

Meerdere malen mijn BIOS nog geüpdatet. Na maximaal 2 minuten stopt het knipperen van het q-flash lampje en brandt het lampje continu. Als ik de uitleg op internet moet geloven is de update dan mislukt...

Wat je volgens mij kan doen is de batterij in het moederbord er voor 30 seconden uithalen (pc uit) en er dan er weer indoen, pc opstarten en kijken of je bios hiermee gereset is. Als je dan weer in de bios kan, weer een flash usb aanmaken met je bios update. En goed kijken welk drive je kiest voor de selectie van je bios update want daar ging het bij mij ook een keer mis. Toen heb ik maar een nieuw moederbord gekocht omdat ik niet wist wat ik kon doen (en ik had geen zin om dat uit te zoeken via m'n smartphone).

Dank voor je reactie, Geronimo!
Ik heb gisteren mijn CPU verwijderd uit het moederbord, waarna de BIOS wel werd geüpdatet middels de Qflash knop. Echter na het monteren van de CPU, pc weer aanzetten exact hetzelfde probleem. Vervolgens ook nog de cmos batterij er een kwartier eruit gehad zonder succes. Ik heb de juiste (niet meest recente) update geprobeerd en de meest recente.

Ah, ik nu pas dat je al eerder je CMOS probeerde te resetten, excuses. Kun je wel je Bios in? Of alleen maar via de Qflash. Ik denk eigenlijk dat je je moederbord moet laten vervangen (of terugsturen als het nog binnen de garantie is).

Eigenlijk zou ik ook de CPU terugsturen want de 5950x is wel erg duur (320 euro) als upgrade voor een AM4. Ik had een 5800x gekocht op marktplaats voor 100 euro en die doet niet veel onder. Als je echt een goede upgrade wil voor de AM4 en je gebruikt je pc ook voor gamen, koop dan de 5800x3D.

Maar stel dat je een nieuw moederbord moet kopen, en je hebt een dure 5950x gekocht, stuur dan ook de processor terug en stap direct over om AM5. Want je moet toch al een nieuw moederbord, de tray versie van 7800x3D is vergelijkbaar in prijs met de 5950x en het enige wat je dan nog moet vervangen zijn je RAM sticks voor 450 euro. Je kan ook nog 100 euro krijgen voor je oude RAM setje dus als je moederbord nu kapot is kun je voor 350 euro de overstap maken naar AM5. Met een 7800x3D zit je echt goed, de 5950x zal blijven sputteren met high end graphic kaarten.

Upgrade heb ik over nagedacht, maar dat wil ik doen als over een paar jaar het werkgeheugen wat betaalbaarder is. Maar waardeer onwijs je meedenken en tips!

Ik kom m'n BIOS niet in. Ik krijg totaal geen beeld. Update van de bios alleen door middel van Qflash uit kunnen voeren.

Je moet je bios fixen anders word het niks. Als dat niet lukt kun je proberen het laten te repareren ergens of je bent toch gedwongen een nieuw moederbord te kopen.

Ik weet dat die RAM's erg duur zijn maar ik heb er een hard hoofd in dat ze ooit naar de 'normale' prijsstand terugkeren. Misschien dat ze dit jaar 100 euro goedkoper worden maar dat lijkt me al een wonder. Toch zou ik ook niet tevreden zijn met die 5950x.

Terug
Bovenaan