Game PC neefje samenstellen

Sjaak en neefje

Nieuw forumlid
Beste forumleden,

Met mijn neefje ben ik bezig zijn nieuwe game PC samen te stellen. Doel is een stevige game PC met snelle grafische prestaties waar hij een paar jaa me vooruit kan. We hebben al een verzameling van componenten gebaseerd op onze gezamenlijke kennis. Maar vooral voor mij is dit zelf samenstellen een first. Zouden jullie mee willen kijken en ons willen adviseren? Is de samenstelling in balans? Of zijn er componenten over- of ondergedimensioneerd?

Bij voorbaat grote dank.

Ons winkelmandje:
https://www.megekko.nl/wl/HA8CX9Y3Schermafbeelding 2025-05-09 om 17.16.33.webpSchermafbeelding 2025-05-09 om 17.16.33.webp

DeepCool CG580 4F WH Behuizing
ASRock X870 PRO RS WIFI moederbord
AMD Ryzen 9 9900X Processor
Kingston DDR5 FURY Beast RGB White 2x32GB 6000 KF560C30BWEAK2-64 geheugenmodule
Samsung 9100 PRO 2TB Heatsink M.2 SSD
DeepCool Mystique 360 WH ARGB waterkoeler
ASRock Radeon RX 9070 Steel Legend 16GB Videokaart
Microsoft Windows 11 Home NL OEM
Gigabyte GP-AE1000PM PG5 ICE PSU / PC voeding

voor gaming alleen, zou ik de cpu omwisselen voor een 7800X3D. de 9900X cpu gebruikt 1 van de 2 ccd's tijdens het gamen (9900X heeft 6 cores per ccd). met de 7800X3D heb je 8 cores in games en nog extra 3DVcache, wat zorgt voor extra fps in bepaalde games.

Grote dank voor jouw advies. Heb nog even wat gelezen en is me duidelijk. Maar waarom die deling over 2 CCD's als je dan niet de totale capaciteit in kan zetten? Tenminste bij gamen dan.

We zetten dan wel nog een stapje omhoog naar de AMD Ryzen 7 9800X3D Deze is 1,5 jaar jonger en naar ik begrijp op dit moment de ultieme gamingproccesor. Eens?

Dan heb ik nog een vraag over de voeding. Wat is daarin de sturende parameter qua vermogen. Moeten we daar eigenlijk ook nog een stap zetten naar 1200W? Bijvoorbeeld deze? Corsair RM1200x Shift White PSU / PC voeding

bij amd cpu's die meer dan 8 cores hebben, worden er zogenoemde ccd's gebruikt. de 9900x heeft 12 cores, dus 2 ccd's met elk 6 cores. deze ccd's communiceren via een genoemde infinit fabric. als twee ccd's tijdens gaming gebruikt zouden worden, dan is dat voor gaming nadelig. de latency tussen de 2 ccd's zorgt voor lagere fps in games. daarom wordt er maar 1 ccd gebruikt. je moet xbox gamebar altijd aanzetten (door amd zo bedacht), om de beste ccd te gebruiken in games

de 9800X3D is momenteel de beste gaming cpu. dus als het alleen om gamen gaat, dan deze cpu nemen

ASRock Radeon RX 9070 Steel Legend 16GB heeft een minimale vereiste van 700watt. jou gekozen voeding heeft 1000watt en de juiste aansluitingen. waarom heb je specifiek deze kaart gekozen?

Wederom dank voor jouw antwoorden.

Nog even over de processor. Ik neem aan dat deze toch ook verder computertaken voldoende tot goed uit kan voeren? Gemiddeld office werk, misschien is een foto bewerken of evt een keer wat tekenen in een 3d-tekenprogramma ...

Deze videokaart met zelfde merk als MB spes leken ons goed, en qua budget ook ok en de XT versie was even niet beschikbaar. Beter de XT versie kiezen? of heb je nader advies.

Qua voeding is dus de videokaart leading? Dat was het enige onderdeel waarbij ik inderdaad een minimale vereiste qua voeding had gezien. Of moet je daar ook nog de 120W voor de processor bij tellen en dan nog een post voor overige onderdelen (fan's, Leds ed)?

9800X3D is prima voor office of af en toe een foto bewerken.
het merk videokaart hoeft niet hetzelfde te zijn als het merk van je moederbord.de XT versie is sneller. je kan ook nog een RTX 5070TI ofzo nemen. ligt er maar net aan wat je wilt uitgeven. sneller is altijd beter.

ASRock Radeon RX 9070 Steel Legend 16GB gebruikt ongeveer maximaal 220watt, 1000watt voeding is voldoende

Ik denk dat we er uit zijn.

Ik heb de processor aangepast naar de AMD Ryzen 7 9800X3D
De videokaart naar ASRock Radeon RX 9070 XT

De Nvidia kaarten RTX5070TI zijn wel een stuk duurder en niet eens alle specs lijken daarmee omhoog te gaan. Ik denk dat we met de RX9070 XT een mooie kaart hebben. En we hebben max budget met deze wijzigingen nog eens met €200 opgerekt. Denk dat we hier maar eens moeten stoppen (voor nu 😉)

Grote dank voor jouw hulp. Ik heb een hoop geleerd.

Terug
Bovenaan