Zwart scherm na bios melding nieuwe build *opgelost

Feedback

Nieuw forumlid
Goedemiddag!

De afgelopen dagen ben ik bezig geweest met het opsporen van mijn probleem. Mijn nieuwe build geeft na de bios vermelding een zwart scherm nog voordat de windows inlog verschijnt. Ik heb hdmi en dp poorten geprobeerd en een andere monitor maar geen succes. Via de input van het moederbord heb ik wel beeld.

Ik heb va alles geprobeerd, bios update inclusief allerlei aanpassingen in instellingen. Drivers up to date, andere pcie poort geprobeerd, meerdere malen kabels gecheckt maar alles is goed aangesloten. Heeft er iemand tips of toevallig zelfde ervaringen? Vandaag probeer ik nog een andere dp 1.4 kabel maar ben verder ten einde raad.
Hopende op de gouden tip!

Met vriendelijke groet,
Tim

Ps dit is mijn build:

1. AMD AM5 Ryzen 7 7800X3D Tray
    – 4,2 GHz / 5,0 GHz Boost — 8 cores / 16 threads — 96 MB cache — 120 W
  2. MSI B850 GAMING PLUS WIFI moederbord
  3. Kingston FURY 32 GB DDR5-6400 werkgeheugen
  4. Samsung 990 EVO Plus — 2 TB SSD
  5. Arctic Cooling Liquid Freezer III Pro 360 A-RGB (wit)
  6. Gigabyte Radeon RX 9060 XT Gaming 16 GB OC videokaart
  7. MSI MAG A850GL PCIE5 voeding
  8. Lian Li Lancool 216 RGB midi-tower behuizing

Het lijkt mij in eerste instantie een voeding probleem. Double check een keer of je de juiste connecties hebt gemaakt tussen de voeding en de videokaart?

Bedankt voor je reactie! Lijkt me in orde? Dit is hoe het bevestigd is.(zie fotos) Heb ook andere kabel geprobeerd met zelfde resultaat

Bijlagen

• IMG_9075.webp
    IMG_9075.webp
    98,4 KB · Weergaven: 9
  • IMG_89BCBE46-83E0-4E7F-A9D3-0C6469C124FF.webp
    IMG_89BCBE46-83E0-4E7F-A9D3-0C6469C124FF.webp
    118,8 KB · Weergaven: 9
Het kan zijn dat de BIOS niet goed staat ingesteld, bijvoorbeeld op iGPU in plaats van PCIE.
Sommige Radeon kaarten geven geen beeld in Windows wanneer CSM Support uit staat, staat deze aan?
Is het een nieuwe Windows installatie? Bij een oude installatie zijn er misschien drivers die problemen veroorzaken.

Heb ik inderdaad ook naar gekeken maar veranderd de situatie niet helaas. Is ook een nieuwe windows installatie ja 👍🏼

Heb je nog een oude GPU, werkt deze wel? Het kan natuurlijk ook zijn dat de GPU defect is (of de aansluiting op het moederbord)

Advies om je pc op te starten vanaf usb stick, met daarop de recentste versie van Windows via de windows media creation tool.
Volg het filmpje hier:
Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.

Stap 8 staat omschreven hoe je vanaf een windows installatie usb stick in safe mode kan komen.
Als je namelijk wel een bios prompt hebt en als je windows ziet loaden, dan lijkt de graphic card wel enigszins te werken.
Dan zal deze met dezelfde resolutie ook in windows moeten kunnen komen en kun je verder kijken wat er aan de hand is in je windows omgeving.

Als het is gelukt, druk op windows + X en klik op apparaatbeheer, en kijk of je wat ziet staan bij beeldschermadapters en de eventuele foutmelding bij eigenschappen.
Wellicht kun je ook de drivers verwijderen met DDU (display driver uninstaller) van Guru3D, als je nog een lapotop oid hebt om dit te downloaden en op usb stick over te zetten.
Download ook de nieuwste drivers van AMD zelf en laat windows update dit niet voor je doen, daarmee had ik onlangs met zowel een 1660 Ti en 1660 Super veel problemen mee icm een B550 chipset, maar werkt prima overigens nu in een systeem met een B450 chipset.

je kan eens kijken in apparatenbeheer (als je wel beeld krijgt via de poort op het moederbord) of je 9060 wel gezien word en onder eigenschappen kan je zien of de videokaart gestart is mocht hij helemaal niet in apparatenbeheer staan dan is je videokaart in elk geval niet gestart in bios kan je kijken of je igpu aan staat je kan deze uitschakelen. en inderdaad kijk je voeding kabels goed na als echt niets werk dan zul je hem toch moeten testen op een ander platform.

Bedankt voor de reacties allemaal! De kaart werd wel gevonden en ik kon zelfs de led lampjes aanpassen en de fans draaiden ook alleen het beeld wilde niet meewerken. Toch maar een gefoce rtx 2070 aangesloten op het systeem en die doet het wel! (Bedankt Ricardo) speelde al met de gedachte maar ging toch uit van iets software matigs of aansluiting probleem dus ben stug door gegaan.. heeft me in ieder geval een paar avonden van de straat gehouden en een boel geleerd.

Lijkt me dan toch een doa kaart dus ik stuur hem terug voor controle of werkende variant 😁

Nogmaals bedankt voor het meedenken allemaal!

Nog even een update*
Heb een vervangende (zelfde type) GPU gekregen na retourneren en die werkt meteen! Probleem definitief opgelost dus! Bedankt allemaal.

Terug
Bovenaan