2x 16GB geheugen of 4x 16GB geheugen

JPaenen89

Nieuw forumlid
Hoi Hoi,

Ik wil in mijn Game-PC een extra geheugen gaan plaatsen, max 64GB, maar kan ik van hetzelfde type geheugen zomaar een extra setje kopen en in de 2 overgebleven geheugenslots steken of werkt dat niet zo makkelijk als het klinkt…

Mijn Game-PC heb ik 5 jaar geleden gebouwd en was toen mijn eerste build, dus ben er alweer even uit

Ik ga naar een 9800X3D
Super CPU! Vooral met 1080p en 1440p ga je er veel van merken!
Oke, en waarom is dit beter als ik vragen mag?
Dit is niet universeel waar, maar voor de meeste consumenten CPU's en moederborden is het runnen van 2 RAM sticks stabieler voor het systeem. Moederborden en geheugencontrollers hebben vaak minder moeite met het beheren van twee geheugensticks. Dit kan resulteren in een stabieler systeem. Ook is het is vaak makkelijker om stabiele overkloksnelheden te bereiken met twee geheugensticks in plaats van vier.

Hoewel vier geheugensticks prima kunnen werken, bieden twee sticks vaak een meer gestroomlijnde en probleemloze ervaring. Vaak is 2x32 GB ook goedkoper dan 4x16 GB. Je zou kunnen overwegen je bestaande sticks te verkopen en nieuwe 2x32 GB sticks te kopen; hopelijk kom je op een vergelijkbare prijs uit.

Super CPU! Vooral met 1080p en 1440p ga je er veel van merken!

Dit is niet universeel waar, maar voor de meeste consumenten CPU's en moederborden is het runnen van 2 RAM sticks stabieler voor het systeem. Moederborden en geheugencontrollers hebben vaak minder moeite met het beheren van twee geheugensticks. Dit kan resulteren in een stabieler systeem. Ook is het is vaak makkelijker om stabiele overkloksnelheden te bereiken met twee geheugensticks in plaats van vier.

Hoewel vier geheugensticks prima kunnen werken, bieden twee sticks vaak een meer gestroomlijnde en probleemloze ervaring. Vaak is 2x32 GB ook goedkoper dan 4x16 GB. Je zou kunnen overwegen je bestaande sticks te verkopen en nieuwe 2x32 GB sticks te kopen; hopelijk kom je op een vergelijkbare prijs uit.
Duidelijke informatie, dankjewel weer voor uw reactie

Ik ga naar een 9800X3D
Ik stuur toch een berichtje erbij. Ik dacht dat de PC 5 jaar oud was en je het geheugen daarvan ging upgraden (op ddr4). Een pc van 5 jaar geleden is geen AM5 en dus zal de 9800X3D dan ook niet werken op uw moederbord. Voor deze upgrade heb je een nieuw moederbord, ram en mogelijk een betere koeler nodig. Als je dan voor een volledige set gaat, dan zou ik inderdaad gewoon 2x16GB pakken als dit voldoende is en anders 2x32GB.

Terug
Bovenaan