Advies CPU-keuze en vraag over Ryzen 9000-serie

Derodu

Nieuw forumlid
Goedemiddag allemaal,

Ik ben bezig met het samenstellen van een nieuw systeem. Na het nodige onderzoek twijfel ik tussen de Ryzen 7 9800X3D, de 9850X3D of eventueel de Ryzen 9 9950X, in combinatie met een Gigabyte-moederbord. Na verloop van tijd komt er een RTX 5080 bij in.

Mijn systeem gebruik ik voornamelijk voor gamen op 1440p en daarnaast voor lichte fotobewerking. Op 1080p is de 9800X3D (of diens opvolger) een logische keuze, maar naarmate de resolutie hoger wordt, lijken de prestatieverschillen tussen de CPU’s kleiner te worden. Daarom mijn eerste vraag:

Welke CPU zouden jullie in mijn situatie aanbevelen?

Daarnaast heb ik een vraag over de Ryzen 9000-serie. Vorig jaar waren er meldingen van problemen met deze serie, die destijds zijn erkend en waarvoor updates zijn uitgebracht. Daarna werd het vrij stil. In januari van dit jaar zie ik echter opnieuw diverse meldingen verschijnen, zonder dat voor mij duidelijk is hoe grootschalig dit probleem is.

Daarom ben ik benieuwd naar jullie ervaring en zijn er specifieke aandachtspunten waar ik rekening mee moet houden?

Met vriendelijke groet,

Robert

9850X3D is de beste keuzen in dit geval voor gaming hij is ongeveer 5-10% sneller en is een stuk beter voor gaming van de 9950x als je niet wilt streamen of iets in die richting. verder zal je CPU tussen dit niet invloed hebben op je resolutie daarvoor kijk je naar je GPU waar de 5080 een hel sterke keuzen is.

Terug
Bovenaan