Advies gevraag mbt een PC samenstelling

BProsman

Nieuw forumlid
Op aanraden van MeGekko plaats ik hier mijn hulpvraag mbt het samenstellen van een PC. Alle input is welkom.
Ik weet eigenlijk niet eens of wat ik wil mogelijk is :

Is het mogelijk om in een :

Lian Li A3-mATX Black Behuizing​

Een moederbord met een Ryzen processor (ik dacht zelf aan een 5), te plaatsen. 64GB geheugen, 1 SSD disk (voor het OS) en een 4TB gewone harddisk ?

Verder wil ik graag 2 monitoren aansluiten, in eerste instantie hoop ik dat op de standaard controller (moederbord) te doen, mocht dat qua performance niet werken (ik gebruik wat CAD programma's) de ruimte / optie hebben er een (extra) video kaart in te zetten.

Mijn 2 monitoren hebben displayport en HDMI.

Vraag ik iets onmogelijks ?
Zo nee, zouden jullie willen helpen met de configuratie te bepalen ?
Ik weet bijvoorbeeld niet welke moederbord / processor / koeling combi geschikt zou zijn voor deze kast.

Ja dat kan, ik weet niet wat voor eisen jouw CAD software nodig heeft maar een Ryzen 5 met 64GB en onboard graphics klinken voor mij als vreemde specs.
In de behuizing past een micro-ATX moederbord, een waterkoeler van max 360mm boven, onder of zijkant. Als je voor luchtkoeling gaat kan dit tot een hoogte van 165mm.

Dag Bprosman,
ik ben zelf net lid geworden van dit forum, wist niet eens dat het bestond. Ik ben van plan om mijn eerste pc te bouwen en heb dus nog geen ervaring maar ik heb al wel veel rondgekeken op internet.
Ik weet niet of je echt gebonden bent aan het formaat van de kast. Anders kun je misschien eerst kijken wat je wil en daarna pas een kast erbij zoeken. Een micro-atx kast heeft natuurlijk zijn beperkingen. Een micro-atx moederbord ook.
Ik kijk zelf af en toe op https://pcpartpicker.com om te kijken wat er wel en niet met elkaar te combineren is. En natuurlijk ook op megekko bij de specificaties.
Op youtube kun je veel ervaringen en recensies vinden, uiteraard ook over de door jou genoemde kast. https://www.youtube.com/results?search_query=Lian+Li+A3-mATX
Succes met je zoektocht

Allereerst iedereen bedankt voor de reacties. Ook ik kende dit forum niet maar werd er op gewezen door MeGekko support.

Inmiddels heb ik al wel een en ander aangeschaft waarvan ik hoop dat het een beetje gaat passen / (samen)werken.

• Lian Li A3-mATX Black Behuizing (Ik zit wel redelijk aan dit formaat gebonden ivm ruimte)
  • Zalman ZM750-TMX TerraMax 80 PLUS GOLD 750W
  • AMD Ryzen 5 7600 Processor
  • ASUS PRIME B650M-A WIFI II moederbord (Bij dit moederbord wilde ik gaan tot 128GB, maar 4 DDR5 modulen blijkt toch wel een uitdaging op dit bord. Het in eerste instantie bestelde geheugen werkte niet met 4 banken en is inmiddels retour (prima service van MeGekko). Na contact met Asus support lijkt er niet een 128GB gesupporte configuratie met gesupport geheugen. Dus voor nu ga ik voor 2x48GB.
  • Patriot Memory Viper Venom PVV564G640C32K 2x32GB 6400Mhz geheugenmodule (Dit geheugen is retour en geruild voor : Kingston Technology FURY Renegade 96 GB 2 x 48 GB DDR5 6000 MHz geheugenmodule, die staat ook op de ASUS supported memory lijst).
  • MSI GeForce RTX 3050 VENTUS 2X 6G OC Videokaart
  • Arctic Cooling Liquid Freezer III 360 (Black) waterkoeler
  • Samsung 870 EVO 1TB 2.5" SSD
  • Arctic P14 PWM PST Value Pack (5 stuks), 140mm
Ik heb wel iets ervaring met PC's bouwen maar dat loopt van de tijd van de eerste IBM PC kloon (shows my age) tot een jaar of 10..12 terug. Wat ik wel merk is dat geheugen ontzetten kritisch is geworden.
Waar ik me vervolgens over verbaasde is de initiele opstarttijd (1e keer), dat duurde bij mij wel een seconde of 30 (zat nog geen disk aan). Later las ik dat dit wel eens normaal zou kunnen zijn.

Als het nieuwe geheugen binnen is ga ik weer eens verder spelen.

@Ricardo, voornamelijk gebruik ik Kicad, dat trekt nu niet zo zwaar aan de video kant, maar wil wel 2 monitoren (HDMI) vandaar de keuze voor deze videokaart.

Terug
Bovenaan