Advies gevraagd: Nieuwgebouwde Game PC gebruikt verkeerde graphics card??

Wasteland Hammer

Nieuw forumlid
Hallo allemaal,

Onlangs heb ik een nieuwe Game PC laten bouwen via Megekko.
Tijdens het bouwen van de Game PC heb ik een andere videokaart gekozen, namelijk de VGA MSI GeForce RTX 5070 Ti 16G VANGUARD. Nu zit ik met het volgende probleem.
Hoewel de PC vloeiend zou moeten presteren ervaar ik veel problemen met performance, van errors over Raytracing tot simpelweg het amper kunnen runnen van bepaalde games die ik kijkende naar de specs makkelijk zou moeten kunnen runnen.

Nu denk ik dat het komt omdat de PC dus inplaats van de MSI Geforce RTX 5070Ti een andere videokaart (die er dus ook in zit) gebruikt die ik vind bij mijn device managers, namelijk: AMD Radeon Graphics. Zie bijstaande foto:
image.webp

Nu lijkt het er dus op dat de Nvidia Geforce RTX5070 TI niet gebruikt wordt, echter lukt het me niet om dit op te lossen. In het NVidia control panel zie ik geen mogelijheid om de GPU te selecteren, zou iemand mij kunnen helpen met dit probleem. Hoe zorg ik ervoor dat de 5070 gebruikt wordt en de PC weer kan werken naar behoren?
Hartelijk dank voor jullie hulp!

Het lijkt er inderdaad op of je de HDMI/Displayport kabel in je moederbord hebt gedaan i.p.v. in de videokaart, dat is het eerste dat je moet controleren.

Het lijkt er inderdaad op of je de HDMI/Displayport kabel in je moederbord hebt gedaan i.p.v. in de videokaart, dat is het eerste dat je moet controleren.
Hallo Base_NL en Morris, allereerst bedankt voor het snelle reageren. Ik heb dit gedaan en dit heeft inderdaad het probleem opgelost, stom dat ik er niet aan heb gedacht maar het klopte helemaal. Helaas ervaar ik nu na een tijdje van het spelen van een 'intensief' spel zoals Cyberpunk2077 een nieuw probleem waar de PC ineens afsluit/crasht maar wel aan blijft. De ventilatoren van de PC blazen wel hard maar de PC zelf sluit af. De enige manier om de PC daadwerkelijk uit en vervolgens weer aan te krijgen is een geforceerd afsluiten van de PC d.m.v. de knop. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Zou je kunnen dubbelchecken dat je jouw monitor aan de videokaart hebt aangesloten en niet het moederbord?
Hallo Base_NL en Morris, allereerst bedankt voor het snelle reageren. Ik heb dit gedaan en dit heeft inderdaad het probleem opgelost, stom dat ik er niet aan heb gedacht maar het klopte helemaal. Helaas ervaar ik nu na een tijdje van het spelen van een 'intensief' spel zoals Cyberpunk2077 een nieuw probleem waar de PC ineens afsluit/crasht maar wel aan blijft. De ventilatoren van de PC blazen wel hard maar de PC zelf sluit af. De enige manier om de PC daadwerkelijk uit en vervolgens weer aan te krijgen is een geforceerd afsluiten van de PC d.m.v. de knop. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Dit klinkt als text-book oververhitting.

Ik kan het mis hebben obviously, maar ik zou een temp checker programma installeren (ik gebruik zelf Core Temp om dat bij te houden) en daarmee checken wat de temperature van je pc doen.

Dit klinkt als text-book oververhitting.

Ik kan het mis hebben obviously, maar ik zou een temp checker programma installeren (ik gebruik zelf Core Temp om dat bij te houden) en daarmee checken wat de temperature van je pc doen.
Ik ga het zometeen gelijk checken, even ervan uitgaande dat je gelijk hebt. Iets wat ik hier aan kan doen? Zou je me aanraden dit op een manier zelf op te lossen of denk je dat het beter is met de PC terug te gaan voor een controle/reparatie?

Ik ga het zometeen gelijk checken, even ervan uitgaande dat je gelijk hebt. Iets wat ik hier aan kan doen? Zou je me aanraden dit op een manier zelf op te lossen of denk je dat het beter is met de PC terug te gaan voor een controle/reparatie?

Dat ligt er heel erg aan waar de oververhitting plaats vind (Ik kan denk ik wel aannemen dat het de GPU is, maar toch beter ff zeker vaststellen!) en wat voor koelingsysteem je gebruikt.

Controleer of alle koelingssystemen natuurlijk gewoon werken (kan bijvoorbeeld een stekkertje zijn wat niet goed aangesloten is), zorg er voor dat de panels van de computer case niet bedekt zijn door stof of meubilair.

In al, er is ruim wat basis advies om te volgen wat betreft oververhitting, maar met wat meer context krijgen we een veel duidelijker plaatje wat er loos zou zijn.

Dat ligt er heel erg aan waar de oververhitting plaats vind (Ik kan denk ik wel aannemen dat het de GPU is, maar toch beter ff zeker vaststellen!) en wat voor koelingsysteem je gebruikt.
Controleer of alle koelingssystemen natuurlijk gewoon werken (kan bijvoorbeeld een stekkertje zijn wat niet goed aangesloten is), zorg er voor dat de panels van de computer case niet bedekt zijn door stof of meubilair.

In al, er is ruim wat basis advies om te volgen wat betreft oververhitting, maar met wat meer context krijgen we een veel duidelijker plaatje wat er loos zou zijn.
Ik heb inmiddels de GPU gecontroleerd en heb verschillende foto's bijgevoegd. Het vreemde is wel dat ondanks de monitor direct is aangesloten op de Videokaart, het programma Core Temp, ook weer de AMD Radeon GPU gebruikt in plaats van de gewenste Nvidia GTX 5070 TI, dus wellicht zit daar een probleem?

Excuses voor de slechte kwaliteit van de foto's, de eerste foto is een foto waar de PC net is opgestart, de andere foto is een foto terwijl de game Cyberpunk 2077 aanstaat. en de derde is een foto van het taakbeheer process om aan te tonen dat het dus hoort te gaan om de GTX 5070Ti ipv de AMD Radeon

Ik heb de foto's bijgevoegd er is niet veel temperatuur verschil of ikzelf zie tenminste niks alarmerends dus als iemand een idee heeft hoe ik dit het beste kan oplossen hoor ik het graag!

Bijlagen

• WhatsApp Image 2025-10-08 at 16.19.14 (1).webp
    WhatsApp Image 2025-10-08 at 16.19.14 (1).webp
    118,6 KB · Weergaven: 4
  • WhatsApp Image 2025-10-08 at 16.19.14.webp
    WhatsApp Image 2025-10-08 at 16.19.14.webp
    131,2 KB · Weergaven: 4
  • WhatsApp Image 2025-10-08 at 16.19.13.webp
    WhatsApp Image 2025-10-08 at 16.19.13.webp
    115,7 KB · Weergaven: 4
Terug
Bovenaan