Advies gevraagd: Videokaart toevoegen aan oudere PC

RubenD95

Nieuw forumlid
Beste Megekko forumleden,

Eind 2021 heb ik een PC samengesteld en zelf in elkaar gezet. Het was mijn eerste keer dat ik dit deed en dit was leuk om eens te doen. Ik ben altijd tevreden geweest over wat ik toen destijds heb aangeschaft. Ik deel graag met jullie de componenten die nu in mijn PC zitten: Zie hiervoor de foto in de bijlagen.

Nu een paar jaar later wil ik graag een videokaart toevoegen aan mijn huidige PC en ik heb de volgende videokaart op het oog:
-Gigabyte Radeon RX 9060 XT Gaming 16GB OC-

Nu is mijn vraag of iemand mij kan adviseren of deze videokaart probleemloos gaat werken met mijn overige componenten. Zo niet, kun je dan ook een alternatief aan mij adviseren?

Ik heb altijd prima lichte videobewerking kunnen doen en speelde games zoals Minecraft. Ik wil graag dat dit allemaal wat beter en sneller gaat worden. Wat Minecraft betreft wil ik met shaders en mods gaan spelen. Ik merk daarin nu dat de PC het niet aankan.

Ik heb dan eens een PC in elkaar gezet maar ik merk dat mijn kennis niet voldoende is om zelf mijn eigen vraag te beantwoorden. Voel je vrij om ook iets te delen over andere componenten mocht daar juist verbetering in moeten komen.

Ik hoor graag van jullie!

Met vriendelijke groet,

Ruben Deinum

Bijlagen

• Megekko bestelling 2021.webp
    Megekko bestelling 2021.webp
    35,7 KB · Weergaven: 5
Hoi Ruben,

De 9060 gaat daar perfect bij passen! Je hardware is nog behoorlijk up to date, dus als je daar een moderne videokaart in plaatst ben je in een klap weer klaar voor de toekomst. Het enige waar je even over na moet denken is of je voor een AMD videokaart wil gaan als Minecraft je favoriete spel is. Minecraft werkt er goed op, alleen als je echt gebruik wil maken van alle ray-tracing effecten dan heeft Nvidia een streepje voor. Je kunt ter overweging dan ook de RTX5060Ti van gigabyte nemen.

Goedenavond,

Super bedankt voor je reactie!! Fijn om te lezen dat deze videokaart goed bij mijn set-up past. Ik ben fan van de AMD reeks om zijn prijs-kwaliteit verhouding.

Uiteraard ga ik nog wel even nadenken over wat jij schrijft. Ik moest opzoeken wat ray-tracing precies doet... Bijzonder stukje technologie weer! Ik speel de java editie van Minecraft en lees dat die versie de RTX functie niet ondersteund. Maar je kunt het mogelijk maken door het gebruiken van shaders.

Mocht ik later nog overgaan op andere games kan ray-tracking best interessant zijn, Ik ga dit nog even laten bezinken en dan een keuze maken.

Nogmaals bedankt voor het meedenken en het nagaan of de videokaart gaat werken in mijn PC. Wordt erg gewaardeerd!

Terug
Bovenaan