Advies nodig rond eventuele aankoop desktop

JelenaR

Nieuw forumlid
Hai iedereen,

Ik ben een student Game Graphics Production en overweeg om eindelijk te investeren in m'n eigen desktop setup. Heb aan het begin van de opleiding (bijna 3 jaar geleden) op advies van de school een Asus ROG G16 gekocht, maar ben er niet echt tevreden van. Ding warmt veel te snel op, bluescreent soms plots, toetsenbord valt soms uit,etc etc. Dit is na 3 jaar van very heavy use natuurlijk.

In september begin ik aan m'n laatste schooljaar, en zou dat nog graag doen met m'n current oude laptop zodat die quasi "op gebruikt" is na de opleiding. Nu, het probleem is dat ik graag zou gamen, maar om m'n laptop wat te sparen durf ik dat niet goed meer doen, vandaar dat ik overweeg om een nieuwe pc te kopen! Maar ook omdat m'n laptop bepaalde simulations of dergelijke zaken gewoonweg niet, of veel te traag runt.

Ik heb echter zelf nog nooit zo'n aankoop gedaan, en zou dus wel wat advies kunnen gebruiken. Ik ben dus wel op zoek naar een high-end pc want ik zou er graag lang mee kunnen doen, en gezien het veld waarin ik zal werken zal ie wel wat aan moeten kunnen.

Raden jullie aan om een volledig model aan te schaffen, of hem eerder zelf in elkaar te steken met custom onderdelen die ik dan kan kiezen? (Niet dat ik zou weten welke te kiezen lol)
Hebben jullie enig idee in wat voor prijsklasse ik dan zou zitten volgens de context die ik beschrijf?

Groetjes!

Ik ben niet zo'n voorstander van de 5070 met 12GB. In prijs is deze ongeveer 630,- en voor iets meer heb je een:
ASRock Challenger 9070XT van 730,-

Of een Gigabyte Radeon 9070XT 750,-

De 9070XT is zo'n 15-25% sneller en heeft meer geheugen: 16GB. Je moet wel iets ruimer gaan zitten qua voeding met 850w.

Overigens, de 9850x3D is wel een hele dure optie in combinatie met een 5070. Bij de keuze voor een 9070XT zou ik wel een 9800X3D overwegen (die heb ik zelf). Maar let wel: de 9850x3D is eigenlijk een opgevoerde versie van de 9800x3D waarbij ze de turbosnelheid van 5,20ghz hebben opgeschroefd naar 5,60ghz. Het is eigenlijk dezelfde processor met dezelfde basiskloksnelheid, maar de één behaalt hogere overklokwaardes, ten koste van meer stroomverbruik en meer warmtegeneratie.

Mocht de keuze vallen op of de 9800x3D of de 9850x3D dan is het wel aan te raden om ze te 'undervolten' met -20 en een piekwarmte van 75 of 85 graden in te stellen. Deze processoren kunnen nog weleens stuk gaan als ze te veel stroom geleverd krijgen.

Terug
Bovenaan