ARCTIC Liquid Freezer III - splitter aansluitingen

TweakyD

Nieuw forumlid
Hallo allemaal,

Ik wil graag de ARCTIC Liquid Freezer III aansluiten via de bijgeleverde 3-way splitter cable.
Deze heeft de 3 aparte connectoren; de FAN, de PUMP en de VRM connector.
Ik heb het ASRock X870 Steel Legend WiFi moederbord en zou graag willen weten waar ik de 3 connectoren
het beste zou kunnen aansluiten op de headers op dit moederbord.

Ik dacht zelf, FAN op cpu_fan1, de PUMP op aio_pump en de VRM op cpu_fan2. (alledrie naast elkaar rechts bovenin op het moederbord)
Kan iemand mij zeggen of dit een/de juiste aansluiting is en/of na- voordelen geeft?
Met de splitter is sws een evt cha_fan header, weg van de headers rechts bovenin, door de splitsing dan nog erg lastig te bereiken.

Reacties worden gewaardeerd!
Groeten!

De gebruiksaanwijzingen van Arctic laten veel te wensen over als ik zo even kijk. maar zoals jij het hebt beschreven in de post zou alles naar behoren moeten werken!

De gebruiksaanwijzingen van Arctic laten veel te wensen over als ik zo even kijk. maar zoals jij het hebt beschreven in de post zou alles naar behoren moeten werken!
Klopt, op een filmpje laten ze ook niet de benaming op de connectors zien die ze plaatsen op de div. headers. Best wel jammer van zo'n goed en degelijk product.

Ik was redelijk overtuigd dat ik een goede verdeling zou gaan toepassen op de vermelde headers, maar toen las ik dat het 'niet goed' zou zijn omdat de VRM dan afhankelijk zou worden van de cpu temp en de VRM's eigenlijk altijd goed gekoeld moeten blijven en het zodoende beter zou zijn die connector op een cha_fan aan te sluiten.. Maar dat is een lastige aansluiting vanaf die splitter voor die ene kabel en volgens mij is dat via bios/windows software toch ook naar wens in te regelen vanaf die cpu_fan2 header? Zou ik wellicht zelfs niet de VRM (via de cpu_fan2) een relatie kunnen geven met de thermistor kabel (ergens naast de VRM's plaatsen ) en zodoende van deze temp af kunnen laten hangen voor een curve oid? Overiogens de eerste keer dat ik een waterkoeler gebruik dus het is allemaal nogal nieuw voor mij en probeer mij er zoveel mogelijk op in te lezen en feiten van fabels te onderscheiden voor de juiste keuze 🙂

Je zou in principe elke header apart moeten kunnen besturen in de BIOS. Deze zouden als het goed is de benamingen moeten volgen van de headers op het moederbord. De VRM's zitten overigens over het algemeen op het moederbord en hebben zelf geen contact met de koeler. Toch vreemd dat Arctic ze wel benoemt.

Je zou in principe elke header apart moeten kunnen besturen in de BIOS. Deze zouden als het goed is de benamingen moeten volgen van de headers op het moederbord. De VRM's zitten overigens over het algemeen op het moederbord en hebben zelf geen contact met de koeler. Toch vreemd dat Arctic ze wel benoemt.
Ja dat snap ik ook niet helemaal, maar goed zoals ik zei ik ben dan ook redelijk nieuw met de hardware. Ik weet alleen dat deze AIO koeler een losse ventilator heeft die op de pomp geplaatst wordt en dat de VRM's over het algemeen genomen rond de cpu geplaatst worden/zijn. Wellicht dat die losse fan bovenop de pomp dus ook bovenop de cpu feitelijk wat verluchting geeft om de cpu heen direct/indirect, maar goed dat is wat ik erbij bedenk en geen idee of ook die gedachte weer juist is.

Ja dat snap ik ook niet helemaal, maar goed zoals ik zei ik ben dan ook redelijk nieuw met de hardware. Ik weet alleen dat deze AIO koeler een losse ventilator heeft die op de pomp geplaatst wordt en dat de VRM's over het algemeen genomen rond de cpu geplaatst worden/zijn. Wellicht dat die losse fan bovenop de pomp dus ook bovenop de cpu feitelijk wat verluchting geeft om de cpu heen direct/indirect, maar goed dat is wat ik erbij bedenk en geen idee of ook die gedachte weer juist is.
de fan bovenop de pomp, zorgt voor een beetje airflow rondom de cpu socket. de vrm connector is gewoon een fan cable.

dus fan op cpu_fan1, vrm op cpu_fan2 en pump op aio_pump.

in bios is de instelling met eventuele curve setting

cpu_fan1 = radiator fans
cpu_fan2 = fan bovenop de pomp
aio_pump = pomp snelheid

normaal gezien worden de VRM's van je moederbord gekoeld door heatsinks

Terug
Bovenaan