Boot error MSI MEG X870E GODLIKE.

EmperorStorky

Nieuw forumlid
Hallo,

Ik heb net een PC gebouwd maar na eerst een tijd op 00 te blijven hangen en vervolgens uitgaat, blijft de pc wel aan echter geen beeld op mijn monitor en zie ik op het display van de moederboard: Boot error.

Nu zag ik op een site dat mijn ram niet op de/hun QVL staat: CP2K16G64C38U5W
Wat is wel werkend ram voor dit type moederboard?
Ram zit er goed in hoorde een klik en verder dan dat het er nu inzit gaat hij toch echt niet 😉

Specs die wellicht handig zijn:
MSI MEG X870E GODLIKE
AMD Ryzen 9 9950X3D
Crucial Pro 6400 CL38 2x16GB (CP2K16G64C38U5W dus)
Corsair HX1500I (2025 model)
En M.2 SSd's: 1TB, 2TB en een van 4TB Allen Samsung 990 Pro

Indien men het zou willen kan ik er een video van maken

Dus F5-6000J3040G32GX2-FX5 is een betere keuze? Kan ram wat niet op de lijst staat ervoor zorgen dat er geen video output is, en ik dus niet in de bios kan komen/niet kan zien?

Laatst bewerkt:
Dus F5-6000J3040G32GX2-FX5 is een betere keuze? Kan ram wat niet op de lijst staat ervoor zorgen dat er geen video output is, en ik dus niet in de bios kan komen/niet kan zien?
dat is in bepaalde gevallen best mogelijk. de qvl lijst is er om die reden. als je ram niet op de qvl lijst staat, betekent het dat de ram niet getest/werkt op je moederbord

6000mhz is de sweetspot volgens amd. je kiest dus 6000mhz met de lage latency. als je 6400mhz ram kiest, dan moet je de memory controller van de cpu overclocken naar 3200mhz om 1:1 te behouden. als je geen 1:1 ratio aanhoud, krijg je latency penalty. in sommige gevallen werkt 6000mhz niet en moet je de ram op bijvoorbeeld 5800mhz zetten.

officiele ram support voor je 9950X = 5600mhz (mem cotroller 2800mhz). alle snelheden daarboven = overclock.

dat is in bepaalde gevallen best mogelijk. de qvl lijst is er om die reden. als je ram niet op de qvl lijst staat, betekent het dat de ram niet getest/werkt op je moederbord

6000mhz is de sweetspot volgens amd. je kiest dus 6000mhz met de lage latency. als je 6400mhz ram kiest, dan moet je de memory controller van de cpu overclocken naar 3200mhz om 1:1 te behouden. als je geen 1:1 ratio aanhoud, krijg je latency penalty. in sommige gevallen werkt 6000mhz niet en moet je de ram op bijvoorbeeld 5800mhz zetten.

officiele ram support voor je 9950X = 5600mhz (mem cotroller 2800mhz). alle snelheden daarboven = overclock.
Mijn huidige en te vervangen systeem is met een Intel cpu en die werkte meteen.
Echter heb ik geen extra CPU om mee te testen indien ook deze ram niet zou werken. En uiteraard is een optie om een goedkopere moederbord en processor aan te schaffen, maar dan heb ik bijna 2 systemen. Zijn er mogelijkheden qua testen. Ik las (achteraf uiteraard) dat het moederbord van mijn keuze behoorlijk wat problemen heeft.

je kan een cmos reset proberen. dan je pc aanzetten. geef het een paar minuten, zodat hij de memory kan trainen.

je kan de bios flashen naar de nieuwste versie, met de flashback optie. je zet de nieuwste bios versie op een usb stick. je hebt een usb poort genaamd bios. daar steek je de usb stick in met de nieuwste versie. achterop je moederbord zit een knop, genaamd flash bios. beste is wel om even een youtube instructie te bekijken, want een verkeerde flash kan je moederbord kapot maken

Heb de cmos al gereset (via de knop op het moederboard) en de bios is sowieso al geflashed omdat de 9950X3D niet werd herkend.
Hopelijk krijg ik morgen de ram (5-6000J3040G32GX2-FX5) die op de site van MSI vermeld staat.

Heb de cmos al gereset (via de knop op het moederboard) en de bios is sowieso al geflashed omdat de 9950X3D niet werd herkend.
Hopelijk krijg ik morgen de ram (5-6000J3040G32GX2-FX5) die op de site van MSI vermeld staat.
alsnog nadat je de nieuwe ram geplaatst hebt, je cmos resetten, voordat je hem aanzet. hopen dat je dan meer geluk hebt 🙂

Terug
Bovenaan