BSOD bij zwaardere belasting

Erwin13

Nieuw forumlid
Beste Allen,

1 Processors AMD Ryzen 7 7700 Tray
1 Moederborden ASRock A620I Lightning WiFi
1 Videokaarten ASUS Dual Radeon RX 7900 GRE OC Edition 16GB GDDR6
1 Behuizingen Corsair 2000D RGB Airflow Wit
1 Processorkoeling be quiet! Pure Rock 2 Zilver
1 Geheugen intern Corsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z30
1 Voedingen Corsair SF750 (2024)
1 SSD's WD Black SN770 2TB

Deze build vorige week in elkaar gezet en inmiddels zit de frustratie erg hoog :(
Installeren en driver updaten ging allemaal prima dus ik dacht we are good to go. Ik ga Diablo 4 downloaden en toen begon de ellende. 10sec in het opstarten kreeg ik een BSOD Critical Proces Died. Deze was zelfs zo erg dat ik heel windows niet meer aan de praat kreeg, Dus weer geheel schoon gestart (Volledige wipe en reinstall want reset werkte ook niet meer)

Toen gaan trouble shooten:
- NIet alle windows updates gedaan (zelfde crashes)
- AMD Adrenaline niet gedaan (zelfde crash)
- 1 geheugen reepje
- Andere geheugen reepje
- Win memory checks gedraaid (krijg geen resultaten bij opnieuw opstarten) maar heb er 1 gevolgd en gaf geen foutmeldingen tijdens de scan.
Nu draait hij zonder Grafische kaart en met maar 1 gehuegen reepje. Maar nog steeds de zelfde crash misschien ook wel logish in deze config maar de fout lijkt hetzelfde.

Waar ik ook last van had was dat het beeld maar op 1 helft van de monitor beschikbaar was en distorted. Dit was op te lossen door de DP kabel er in en eruit te halen.

Waar moet ik nu denken? Ik dacht het waren de AMD drivers (vond ik threats van) maar als ik die niet installeer doet ie het ook en ook zonder kaart ook. Geugen module lijken ok en allebei enkel testen lost het niet op. Is het dan het moederbord? Hoe kan ik dat nog testen, of gewoon een 2e moederbord kopen en kijken of het dan wel werkt?
Dan zou ik voor deze gaan ASUS ROG STRIX B650E-I GAMING WIFI.

Graag jullie hulp.

Beste Erwin,

De pc geeft nog beeld, zelfs zonder graphics card omdat de processor die jij gebruikt integrated graphics heeft.

Is het mogelijk dat je een error code van noemen die je krijgt bij de BSoD? dat zou moeten helpen bij de speurtocht naar het probleem.

Ik heb even vluchtig rondgekeken in de QVL lijst van dit specifieke moederbord en jouw geheugenset is gewoon compatibel.

Iets wat te proberen valt is 1 geheugenstick nemen en in elke RAM slot proberen. als het systeem netjes opstart, ga dan door naar de volgende slot (Zet het systeem elke keer volledig uit en haal de stroom eraf). mocht het systeem niet opstarten, wissel dan van stick. hiermee kunnen we proberen uit te sluiten of het het moederbord is of de RAM sticks die problemen veroorzaken.

Ook kan het helpen om de Bios te updaten
Op welke Bios versie draait het moederbord nu?

Laatst bewerkt:
Beste Erwin,

De pc geeft nog beeld, zelfs zonder graphics card omdat de processor die jij gebruikt integrated graphics heeft.

Is het mogelijk dat je een error code van noemen die je krijgt bij de BSoD? dat zou moeten helpen bij de speurtocht naar het probleem.

Ik heb even vluchtig rondgekeken in de QVL lijst van dit specifieke moederbord en jouw geheugenset is gewoon compatibel.

Iets wat te proberen valt is 1 geheugenstick nemen en in elke RAM slot proberen. als het systeem netjes opstart, ga dan door naar de volgende slot (Zet het systeem elke keer volledig uit en haal de stroom eraf). mocht het systeem niet opstarten, wissel dan van stick. hiermee kunnen we proberen uit te sluiten of het het moederbord is of de RAM sticks die problemen veroorzaken.

Ook kan het helpen om de Bios te updaten
Op welke Bios versie draait het moederbord nu?
Ik krijg geen error code, enkel de melding Critical Process Died (Win 11)
Ik heb al beide geheugen sticks geprobeerd, beide gaan met opstarten prima, en browsen en youtube ook. Echter zodra ik D4 of the GPU test van UserBenchmark start crashed de boel. Na reset start deze weer op. Als ik het vaak achter elkaar doe zijn er op een gegeven moment bestanden kapot en krijg ik windows niet meer aan de praat. Inmiddels zit ik op de 4e clean install van win 11.

Bios van moederbord heb ik al geupdate. Zit nu op 3.10 van oktober dit jaar.

Het exacte nummer van het Gehuegen heb ik nog niet kunnen vinden opd e QVL lijst van AsRock. CMK32GX5M2B6000Z30 is wat ik heb CMT32GX5M2B6000Z30 staat volgens mij in de lijst. https://pg.asrock.com/mb/AMD/A620I Lightning WiFi/index.asp#MemoryRAP

Omdat dit setje niet op de QVL lijst staat *Kan* dit de oorzaak zijn van de onstabiliteit.
Mag ik aannemen dat de volledige set herkend word door het moederbord?

De QVL lijst is slechts ter referentie. de items op deze lijst zijn getest door de fabrikant. het is geen uitsluiting voor het gebruik. maar ik heb een vermoeden dat of één van de RAM slots of één van de sticks kapot is

Omdat dit setje niet op de QVL lijst staat *Kan* dit de oorzaak zijn van de onstabiliteit.
Mag ik aannemen dat de volledige set herkend word door het moederbord?

De QVL lijst is slechts ter referentie. de items op deze lijst zijn getest door de fabrikant. het is geen uitsluiting voor het gebruik. maar ik heb een vermoeden dat of één van de RAM slots of één van de sticks kapot is
Ja volledige set wordt herkent. ik heb nu alle slots nogmaals getest met beide reepjes in beide sloten zelfde reultaten.
Ik draai nu nog een voledige memtest86 maar ben al halverwege en heb geen fouten ontdekt.

Wat is dan wijsheid, toch ander rams kopen en proberen? of nieuw moederbord?
Mijn huidge ram van mijn oude comp staat ook niet op de qvl lijst. CMK32GX4M2E3200C16

Eventueel zou je kunnen kijken of het nieuwe RAM setje volledig naar behoren werkt in combinatie met het oude moederbord (indien mogelijk)

Het is wel wat werk maar dan zou je kunnen uitsluiten of het moederbord of de RAM de problemen veroorzaakt.

Anders zou een RMA/retour zending de beste oplossing zijn denk ik.

Ik ga de gok maar wagen om een nieuw ram setje te kopen. Ditmaal kingstong die 100% op de qvl lijst staat.
Als dat niet werkt dan is het toch het moederbord. Of beter daar ook 1 van gelijk bijkopen om het te testen?

helaas heeft niet gewerkt. RAm werkt niet, niet moederbord ook niet.
De voeding zou toch voldoende moeten zijn zou je zeggen. EN het feit dat windows steeds corrupt raakt vind ik ook raar.

De voeding is meer dan voldoende voor deze pc (als ik de schattingen van PC partpicker mag geloven)
- https://pcpartpicker.com/list/PVPTwY

Het windows probleem kan een paar dingen liggen,

Namelijk,

- een kapotte SATA controller op de SSD
- Software conflicten die met Windows in de knoop zitten

Was de WD SN770 nieuw of is deze gebruikt in een oudere build?

Verder heb ik wat rond gekeken op het internet voor problemen met deze SSD. en het blijkt dat U niet de enige bent met dit probleem.
-
Dit blijkt een redelijk recent probleem ~1 maand geleden dat de eerste meldingen hierover binnenkwamen

Dit kan te maken hebben met de windows versie (24H2) en meerdere gebruikers geven aan dat hun problemen verholpen waren na het downgraden naar windows 23H2

voor het updaten van de firmware op de SN770 wordt aangeraden WD dashboard te gebruiken
- https://support-en.sandisk.com/app/answers/detailweb/a_id/51469

Laatst bewerkt:
De voeding is meer dan voldoende voor deze pc (als ik de schattingen van PC partpicker mag geloven)
- https://pcpartpicker.com/list/PVPTwY

Het windows probleem kan een paar dingen liggen,

Namelijk,

- een kapotte SATA controller op de SSD
- Software conflicten die met Windows in de knoop zitten

Was de WD SN770 nieuw of is deze gebruikt in een oudere build?

Verder heb ik wat rond gekeken op het internet voor problemen met deze SSD. en het blijkt dat U niet de enige bent met dit probleem.
-
Dit blijkt een redelijk recent probleem ~1 maand geleden dat de eerste meldingen hierover binnenkwamen

Dit kan te maken hebben met de windows versie (24H2) en meerdere gebruikers geven aan dat hun problemen verholpen waren na het downgraden naar windows 23H2

voor het updaten van de firmware op de SN770 wordt aangeraden WD dashboard te gebruiken
- https://support-en.sandisk.com/app/answers/detailweb/a_id/51469
Ik had op Tweakers hetzelfde probleem voorgelegd en iemand kwam idd ook met deze melding. Heb de firmware en de reg edit uitgevoerd en dit lijkt het nu daadwerkelijk op te lossen :)

Ben nu hem aan het stress testen zodat ik niet nog andere problemen naar boven komen door het in en uit klikken van alle componenten.

• Leuk
Waarderingen: Roij
Terug
Bovenaan