Freezes

Sem2962

Nieuw forumlid
PC specs:
ASUS Geforce RTX 470 Ti SUPER PROART-RTX 4070 TiS-O16G Videokaart
MSI B650 GAMING PLUS WIFI moederbord
AMD Ryzen 7 7700X Processor
Corsair RM1000x PSU / PC voeding
Corsair DDR5 Vengeance RGB 2x16GB 6000 geheugenmodule

Cooler Master Hyper 622 Halo Black
Corsair Force MP600 PRO XT 1TB M.2 SSD
Corsair LL120 RGB 120mm Dual Light Loop RGB LED

Ik heb laatst met een maatje van mij een nieuwe game pc gebouwd en alles werkt perfect op één ding na. Ik heb last van freezes van ongeveer 15 sceonden tijdens het gamen.
Voorheen was het zelfs tijdens het gebruik van internet / google chrome, maar door een BIOS update van mijn moederbord is dit probleem verholpen en heb ik het tijdens het gamen een stuk minder vaak. Nu heb ik dus alleen nog tijdens het spelen van games af en toe deze freeze. Hierbij komt soms ook een key delay kijken, dus als ik een toets invoer dan wordt de actie die in de game aan deze toets verbonden is een paar seconden later uitgevoerd. Het lijkt alsof mijn pc de inputs niet goed kan verwerken. Dit komt vooral voor bij League of Legends.

Is er iemand met dezelfde ervaring? Of heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

is lastig te zeggen.

- wat zijn je temps?
- zitten je ram sticks in twee en vierde slot?
- heb je in bios, expo profiel aangezet?
- staat er iets aan in bios, zoals auto overclock, ai overclock? (dit uitzetten)
- worden de juiste snelheden gehaald met je M2 corsair force?
- alle drivers geinstalleerd? (chipset, graphics etc)
- heh je al een schone windows installatie geprobeerd?

Vandaag nog geen freezes gehad, wel key delays, maar dit is alleen bij league of legends.
Aan de temperaturen is niks geks af te lezen. Ook tijdens de freezes niet.
De ram sticks zitten in de 2e en 4e slot.
Ik heb zojuist de expo in mijn bios aangezet.
Auto overlock staat uit
Hoe controleer ik de snelheid van mijn ssd? Deze is in taakbeheer voor slechts een paar procent actief, dus neem aan dat dat goed is.
Ik heb alle drivers voor mijn videokaart en processor geïnstalleerd
Heb nog geen schone windows installatie gedaan.

Ik kijk het nu even met het expo profiel aan.
Ik wil ook even kwijt dat ik het gewoon raar vind dat ik een pc in elkaar zet van best flink wat geld en dat (het lijkt erop) de software niet goed functioneert. Ik vraag me dan af of ik de goede videokaart heb of dat er iets anders mis is, maar met deze gloednieuwe kwaliteit zou je zeggen dat alles gewoon goed tot perfect zou moeten werken.

je kunt je m2/ssd benchen met crystaldiskmark. dit is gratis te downloaden. jou corsair drive in theoretische snelheid: 7100mb read/5800mb write.

met jou specs zouden er geen freezes of input delays zijn. vooral niet met league of legends

Het aanzetten van Expo profiel heeft helaas niet geholpen. Ik heb vandaag tijdens het gamen weer een of twee freezes gehad. Hoewel het steeds minder lijkt te worden blijft het vervelend en hoort dit natuurlijk niet 🙁

Ik heb de SSD gebenchmarkt en krijg de resultaten zoals te zien is in de bijlage. Wat best apart is want hij lijkt de helft van de read snelheid te behalen als ik het goed begrijp? Ik heb de SSD ook met CrystalDiskInfo gecontroleerd en hier lijkt alles stabiel te zijn.

Ook heb ik tijdens het gamen op mijn 2e beeldscherm taakbeheer open gehouden met de prestaties. En terwijl ik de freeze kreeg leek er wel een grote spike tot 100% gebruik te ontstaan van de SSD. Zou dit betekenen dat het probleem dan toch bij de SSD ligt?

Ik ga morgen nog naar windows 10 downgraden. Kijken of dat helpt.

1730330218315.webp
1730330270216.webp

Bijlagen

• 1730330246150.webp
    1730330246150.webp
    62 KB · Weergaven: 1
Ik heb ook het gevoel dat mijn 2e RAM slot van mijn moederbord niet helemaal lekker is. Ik heb namelijk nog even gespeeld met mijn RAM sticks en de slots en zodra ik in de 2e RAM slot niks heb zitten ervaar ik nauwelijks tot geen freezes. Zodra ik deze er weer in doe begint de ellende weer. Ik heb ook de RAM sticks gewisseld en hier zit geen verschil in. Deze doen het dus allebei.

hoeft niet perse je ramslot te zijn. het kan ook de imc (integrated memory controller) van je cpu zijn. dat wil zeggen dat er een memory channel vanuit je cpu niet helemaal lekker werkt.

misschien dat je bepaalde bios instellingen kan aanpassen. officieel gezien ondersteund je 7700x tot max 5200mhz mem speed. ik kan me voorstellen dat je expo aanzet en dat je memory dan ook op 6000mhz staat. dit betekent een 800mhz overclock op je ramsticks.

wat je kan proberen om te testen of de freezes dan weggaan:

- expo aan zetten, maar dan wel je memclock op 5200mhz zetten
- je imc op 2600mhz zetten
- je infinit fabric op auto laten staan

Ik heb opgezocht op internet / youtube waar ik de imc zou kunnen aanpassen, maar die optie zie ik niet staan waar die zou moeten zijn.
Met alleen de expo aanzetten en memclock naar max 5200mhz zetten lost het probleem niet op.

Terug
Bovenaan