Eerste keer bouwen; mijn ervaring The Box II

Voslex

Nieuw forumlid
Hi!
Ik ben inmiddels trots eigenaar van The Box II en alles werkt super! Het was voor mij de eerste keer dat ik een PC in elkaar ging zetten, maar de video en instructies hebben enorm geholpen. Voor een eerste build is dit echt perfect.

Ik ben nog tegen wat dingen aangelopen waarvan ik dacht, wellicht hebben andere (eerste) bouwers er nog wat aan:

-Neem de tijd en neem pauze
Gezien ik alles uiteraard heel voorzichtig wilde doen, ben ik veel langer bezig geweest dan ik had gedacht. Alles voorzichtig uitpakken, de video een paar keer pauzeren en herhalen en stroeve kabels helpen niet met de snelheid. Na een x aantal tijd ben je er ook wel even klaar mee en raad ik eigenlijk aan gewoon even wat anders te doen en op een ander moment verder te gaan (hoewel ik uiteraard snap dat je 'm zo snel mogelijk aan wil hebben, maar je wil niets haasten).

-Stroefheid Lexar RAM stickjes
De Lexar RAM stickjes gingen bij mij echt ontzettend moeilijk in de slots. Bij het aanzetten van de PC, bleek dan ook dat ze niet goed zaten en had ik geen beeld. Dit kon ik direct al zien door het ontbreken van de verlichting in de sticks zelfs. Je moet echt op zoek naar de 'klik' aan de bovenzijde en het hielp uiteindelijk ze heel voorzichtig aan beide uiteinden erin te wiegen. Ik las online al her en der dat RAM vaker gewoon wat meer druk nodig heeft.

-Plastic laag & bescherming videokaart
Het plastic laagje aan de achterkant van de videokaart zit wat minder los dan de rest, dus ik twijfelde heel even of dat er wel af moest; dat is wel het geval. En, dit was echt ontzettend dom van mij, ik had volledig over het hoofd gezien dat er nog bescherming zat over het gedeelte wat in de gleuf gaat (zat wel in de video), vergeet dat er ook niet af te halen, anders blijf je wrikken.

-Foutmelding CPU koeler

Bij het aanzetten werd er aangegeven dat er een CPU FAN Error was (weet precieze melding niet meer). Alle fans gaven licht en draaiden normaal, zag eigenlijk niets bijzonders. Na lang zoeken, kun je deze melding op ignore zetten, omdat je waterkoeling gebruikt. O.a. [hier op Reddit] gelezen Je kunt de melding dus uitzetten in het boot menu advanced > monitor > cpu fan speed > ignore. Ik raad wel aan later de temperatuur af en toe in de gaten te houden, zodat je echt zeker weet dat alles goed gaat.

-Windows USB klaar hebben

Zorg dat je alvast een Windows USB-stick klaar hebt liggen, Microsoft heeft er een goede uitleg-pagina over. Ik was dit totaal vergeten, dus nadat ik eindelijk klaar was, moest ik eerst hiermee bezig voordat ik écht los kon.

-Moederbord geeft met lampjes aan wat er eventueel mis is
Zoals gezegd kreeg ik geen beeld bij de eerste keer; De RAM-sticks zaten niet goed. Het moederbord heeft enkele kleine LED-lampjes ingebouwd wat je meer vertelt over eventuele problemen. Staat meer in de instructies van het moederbord.

-Software nodig, voor o.a. Waterkoeler-display
De omlijning van de waterkoeler gaat wel direct branden bij het aanzetten, maar voor de display zelf heb je software nodig van DeepCool. Niet schrikken dus als je nog geen display hebt.

-Nieuwe partitie/harde schijf maken
In de video wordt goed uitgelegd hoe je een losse partitie maakt voor Windows. Echter, (misschien spreekt dit voor zich), dat zorgde er wel voor dat er in z'n geheel nog geen andere harde schijf was met het resterende gedeelte. Die kun je later aanmaken via Schijfbeheer / Disk Management.

Zoals gezegd, het was mijn eerste keer, dus mocht iets van bovenstaand verhaal niet kloppen o.i.d, corrigeer me vooral! Veel succes & plezier!

• Leuk
Waarderingen: Iris
Hi Voslex! Wat super om te lezen dat je zelf The Box II gebouwd hebt, en om te zien dat het je gelukt is. Ook heel mooi voor andere bouwers om je tips te zien. Het vooraf voorbereiden van een Windows USB stick is iets wat je natuurlijk na het bouwen tijd bespaart met het installeren. Ook heb je een goed punt over de benodigde actie in schijfbeheer, om de tweede partitie aan te maken. Veel plezier met je systeem en natuurlijk bedankt voor het delen van je ervaringen en tips!

Hoi hoi,

De CPU Fan-error die je tijdens de POST ziet, wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat de fans van de waterkoeler niet zijn aangesloten op de CPU_Fan-header.

Hieronder een uitleg hoe je de fans en de waterkoeler correct aansluit.
Zodra alles op de juiste manier is aangesloten, zou de CPU Fan-error niet meer moeten optreden.

Hopelijk helpt deze informatie jou, en wellicht ook anderen die dit lezen.

1734538119985.webp

Terug
Bovenaan