Error C5 moederbord - boot niet

Headyz

Nieuw forumlid

Goedemiddag,

Ik heb een paar maanden geleden een nieuwe pc samengesteld waar ik erg blij mee ben, maar gisteren kreeg ik opeens de melding C5 van mijn moederbord en ik krijg het echt met geen mogelijkheid werkend. Ik heb al geprobeerd de RAM eruit te halen en deze weer opnieuw in te plaatsen, en ook getest of 1 RAM-stick wellicht zou werken. Helaas blijf ik de errorcode C5 krijgen. Soms geeft hij eerst FF weer, en na even wachten komt de C5 melding. Is er misschien iemand hier die mij verder kan helpen? Of zou het wellicht slim zijn om met mijn pc naar Megekko te rijden en deze door hen te laten repareren, al weet ik niet of zij reparaties e.d. doen?

Dit zijn mijn onderdelen:

• Moederbord: ASUS ROG Crosshair X870E Hero
  • CPU: Ryzen 7 9800X3D
  • GPU: ASUS ROG Astral GeForce RTX 5090 OC
  • Case: HAVN HS 420 VGPU
  • AIO: Arctic Liquid Freezer III 420 Pro RGB
  • Opslag: Samsung 9100 Pro 4TB x2
  • Case fans: 8x Be Quiet! Light Wings 140mm
  • Voeding: MSI MEG Ai1300P PCIE5
  • RAM: Corsair Vengeance RGB CMH96GX5M2B6000C30

Ik baal hier echt enorm van, dus hopelijk is er iemand die mij hiermee kan helpen.

Groet,
Bjorn

Laatst bewerkt:
Code C5 is een probleem met je geheugen. FF is volgens mij een wachtstand totdat de daadwerkelijk foutcode wordt opgehaald.

Ik heb even voor je gekeken. Het geheugen staat op de Qualified Vendor List van Asus ROG. Dit zou in principe geen probleem moeten zijn.
Het is wel 96GB en is vatbaarder voor problemen en instabiliteit. Ik zie dat je het geheugen er al uit hebt gehad en opnieuw er in gedrukt hebt. Zorg ervoor dat je zeker weet dat het volledig is aangedrukt. Beide clips moeten naar binnen klikken en op dezelfde positie zitten als die van de lege slots.

Mocht je er niet uit komen, heeft Megekko inderdaad een reparatieservice. Als alles daar gekocht is, helpen ze je ook als je de pc zelf gebouwd hebt.

In het geval dat er geen sprake is van compatibiliteit probleem dan zal het hoogstwaarschijnlijk gaan om een defect.
De kans is hierbij groot dat het 1 van de volgende 3 onderdelen is:
- CPU
- Geheugen
- Moederbord

Het kan dus gaan om een werkelijk defect vanuit de fabriek of mogelijke fysieke schade.
Denk hierbij aan socket schade of mogelijk schade aan de achterzijde van het moederbord wegens de stand-offs van de kast. (veel voorkomend).

Megekko raadplegen in hun reparatie service is ook een mogelijk simpelere optie.

Bedankt voor jullie reacties en ik zal vanavond goed kijken of er niets mis is met de CPU of het moederbord en zal ook de RAM er nog een keer uit halen om deze daarna weer goed te bevestigen. Ik ben enorm voorzichtig geweest met het bouwen, dus ik kan me niet voorstellen dat ik hier schade heb aangebracht. Maar goed, wie weet. Het lastige is wel dat ik verschillende onderdelen bij Megekko en bij Alternate heb gekocht. Ik hoop eigenlijk dat Megekko hier goed naar kan kijken en dat we een oplossing kunnen vinden.
Ik heb ook gelezen dat het kan helpen om de BIOS te updaten met een USB-stick, en dat dit het probleem misschien verhelpt. Ik waardeer in ieder geval elke input, en mochten er nog dingen zijn die ik zelf zou kunnen proberen, dan ben ik een en al oor.

Het hoeft niet altijd aan je eigen onhandigheid te liggen. Helaas gebeurt het soms dat een CPU gewoon niet lekker werkt. Een nieuwe vervangende van het zelfde type kan dan ineens wel werken. Dit kunnen ze bij Megekko voor je testen als je ermee langs gaat.

Let wel: Megekko test in de basis alleen de onderdelen die je daar gekocht hebt. In uitzonderlijk gevallen kunnen ze het hele systeem testen, maar dit zou ik wel eerst goed afspreken.

Over de BIOS update:

Dit is wel een valide optie om te proberen. Volgens de compatibiliteitspagina van jouw moederbord (klik hier), wordt de 9800x3d pas ondersteund vanaf BIOS versie 0505. Het kan zijn dat jouw moederbord niet uit de doos met deze BIOS versie is geleverd.

Normaal is het lastig om een BIOS update te doen als je pc niet POST, maar in jouw geval kun je de BIOS Flashback optie op het moederbord proberen.
In de handleiding staat uitgelegd hoe je dit kunt doen:

1766049776840.webp

Terug
Bovenaan