Fan curves

boe1fies123

Nieuw forumlid
Toen ik mijn pc van megekko kreeg had ik echt een stille pc maar na een mislukte overclock moest me cmos er uit om de bios te resetten en nu is mijn pc erg luid. Wie kan me helpen met me curves?

CPU: AMD RYZEN 7700X
GPU: 4070 SUPER WINDFORCE
CASE:H6RGB FLOW
AOI: Deepcool LD360
CASE FANS 2x 120mm nzxt
4x NZXT F120 RGB Core fan (120mm)
NZXT F140 RGB Core, Twin Pack + controller, Zwart
MSI B650 WIFI

Hoi,

Heeft jouw moederbord in de Bios zoiets wat ze bij Asus "Fan_Control" noemen ?
Bij Asus kun je dan het Bios de optimale instellingen laten bepalen en dat werkt super.
Ook hier is het systeem aardig overgeklokt, van standaard 4000 Mhz nu op 4700 Mhz.
Hogerr kan het nog wel maar dan wordt het instabiel.

Succes, Kees

Hoi,

Heeft jouw moederbord in de Bios zoiets wat ze bij Asus "Fan_Control" noemen ?
Bij Asus kun je dan het Bios de optimale instellingen laten bepalen en dat werkt super.
Ook hier is het systeem aardig overgeklokt, van standaard 4000 Mhz nu op 4700 Mhz.
Hogerr kan het nog wel maar dan wordt het instabiel.

Succes, Kees
ik heb dat ja in me mb maar die was eerst goed ingesteld maar na me bios reset maakt me pc heel veel geluid.

Als je een stille pc wilt is het verstandig om via je bios je fancurve aan te passen naar een getal rondom de 1000 rpm. Bijna elke fan zal dan redelijk stil zijn. Sommige moederborden zullen ook een ''silent'' mode hebben.

Hoi,

Ik herken het euvel, zie mijn post over waterkoeling maar eens.
Al staan daar ook reacties in wat ik minder leuk vond maar ach, dat zal dan wel weer aan mij liggen.
Al denk ik daar anders over.

Ik had nog wat oudere spulletjes liggen al was het nog zelfs in ongeopende doos.
Dus eerst pc opgebouwd met ook die waterkoeler die ik zeker zeer goedkoop had.
Het leek allemaal wel op een straaljager in de kamer.

Na het probleem waterkoeling opgelost te hebben ben ik ook een biosupdate gaan maken en dan wordt alles op standaard ingesteld.
Dus eerst die auto setting van het mobo zijn ding laten doen en naderhand heb ik in de fan lijst sommige fan´s dan toch handmatig ingesteld.
Nu dan inmiddels wél een stille pc...
Dus het kan wel even "stoeien" worden.

Succes,
Kees

Is je pc zo luid op 'idle', als je niets doet, of alleen onder 'load', als je bijvoorbeeld een game speelt. Bij herrie onder idle, dan de fancurves aanpassen in je bios en ook goed controleren of je airflow in orde is (koud naar binnen, warmte naar buiten).

Als je pc alleen luid is onder load, kun je ook je cpu en gpu iets undervolten.

Als je een stille pc wilt is het verstandig om via je bios je fancurve aan te passen naar een getal rondom de 1000 rpm. Bijna elke fan zal dan redelijk stil zijn. Sommige moederborden zullen ook een ''silent'' mode hebben.
Jaa dankjewel, maar ik weet niet wat het beste is voor mijn pc...

Terug
Bovenaan