Feedback gezocht op nieuwe configuratie

Cassius72

Nieuw forumlid
Hallo forumleden,

Ik ben op zoek naar een workstation voor SW ontwikkel werk, simuleren.
2 SSD: nr 1 windows, nr 2 voor 2 of 3 VM's
Eerst keek ik naar een kant-en-klaar workstations uit de Lenovo Workstation P5 serie maar met de prijzen van nu is dat niet leuk meer.
Met een beetje hulp van ChatGPT op een volgende config uitgekomen:

Ik weet niet waarom maar in het bovenstaande lijstje mist steeds een Ryzen 9 - 7900 processor, denk die e dus even bij...

Eventueel later nog een A1000 GPU toevoegen. Ik weet dat deze configuratie wellicht nog mijlenver van een robuuste profi workstation afstaat maar dat kan altijd nog over 3 jaar ofzo.

Het klopt dat er nog een behuizing mist en daar gaat mijn vraag eigenlijk over. Ik weet totaal niet wat ik nodig heb. Zuigt of blaast een bodemventilator? Ik wil de computer op de grond zetten maar niet dat dat ding voor mij aan het stofzuigen gaat.

Alvast bedankt voor elke vorm van feedback.

Groet, Kasper

Laatst bewerkt:
Hoi Cassius72,

Ik heb even je werk geheugen gecontroleerd in het lijstje of dit compatibel is met het moederbord en de 7900, helaas staat dit niet op de QVL lijst. Dit is een gepubliceerde lijst met geteste en goedgekeurde werk geheugen modules die stabiel werken met de 7000 en andere series met de ASUS TUF GAMING B650E-PLUS WIFI.

Ik kon niet direct een setje van 64gb cl30 & 6000mhz vinden wat op voorraad is bij Megekko dat wel ondersteund wordt, als we naar cl36 kijken vond ik dit setje wat wel wordt ondersteund:.Kingston DDR5 FURY Beast 2x32GB 6000 KF560C36BBEK2-64.

Voor een keuze van de behuizing ligt het echt aan wat voor smaak je hebt en wat jezelf wilt. Sommige behuizing bieden meer airflow dan anderen, over het algemeen zuigt de bodem ventilator inderdaad aangezien warme lucht stijgt. De meeste behuizingen hebben stof filters die het stof opvangen zodat het niet in je behuizing komt. Dan moet je die om de zoveel tijd even schoonmaken.

Er zijn ook mogelijk heden dat je geen bodem ventilator nodig hebt. Met de afbeelding hieronder is een voorbeeld van een behuizing met de airflow richting, in het voorbeeld staat wel dat er lucht van onderen komt maar vaak is dit niet nodig als de behuizing genoeg intake fans heeft aan de voorkant.

1776240352066.webp

Goedemorgen,

Dank voor je uitzoekwerk: Ik heb ook niet stilgezeten en heb inmiddels het moederbord gewisseld naar de Asus ProArt X870.
GPU wordt MSI GeForce RTX 5070 12G GAMING TRIO OC Videokaart.
Ik heb inmiddels Megekko gevraagd om een offerte te maken voor:

Dankjewel voor het meedenken; ik post nog het uiteindelijke resultaat.

Het is een mooie build en voor je doel als een workstation PC zal het goed zijn ding doen. Ik heb weer je werk geheugen gecontroleerd. De witte variant van het werkgeheugen in je lijst staat wel op de QVL, maar het kan zijn dat die net iets anders is opgebouwd en daardoor andere modules gebruikt dan de standaard (niet-witte) versie. Dat weet ik niet helemaal zeker.

De Kingston DDR5 FURY Beast RGB 2x32GB 6000 KF560C30BBEAK2-64 staat wel op de QVL-lijst staat. Persoonlijk zou ik dit setje aanraden boven dat van Corsair, vooral vanwege de betere ondersteuning.

Terug
Bovenaan