GamePC voor mijn neefje

Hornet

Nieuw forumlid
hallo,

Mijn neefje van 14 jaar wil graag zijn eigen game pc bouwen.
Hij heeft mij gevraagd of ik hem hierbij wil helpen.

Ik heb onderstaande game pc configuratie samengesteld. Hij vindt lampjes in de kast ook erg leuk.

Games, die hij nu speelt zijn;

• Fortnite
  • Minegraft
Volgend jaar gaat daar Call of Duty gaan bijkomen.

Het budget is ongeveer € 1.500,=.

Processor AMD Ryzen 5 7600X3D Processor
Processorkoeling be quiet! Pure Rock 2 FX Black
Moederbord Gigabyte B650 GAMING X AX V2 moederbord
Videokaart Gigabyte Radeon RX 7600 XT 16GB GAMING OC Videokaart
Geheugen Corssair DDR5 Vengeance RGB 2x16GB 6400 CMH32GX5M2B6400Z32 geheugenmodule
SSD SK hynix Platinum P41 2TB M.2 SSD
Voeding Thermaltake Toughpower GT 750W PSU / PC voeding
Behuizing Montech XR Midi Tower Zwart Behuizing
Besturingssysteem Windows 11 Home

Wellicht dat ik nog wat vergeten ben.
Op- en/of aanmerkingen, verbeteringen zijn altijd welkom.

alvast dank voor het meedenken.

Ton

Je neef wilt zwarte of witte kleur van behuizing en CPU koeling, moederbord?

Hier lijst:
1738342504545.webp

Laatst bewerkt:
Ik zou dan hiervoor gaan: https://nl.pcpartpicker.com/user/atimmeh33/saved/rLY223
Je zou evt ook naar een 7800X3D kunnen gaan, maar dan zit je op 1575 euro.

Redenering build:

RAM: 6400 MHz @ 32 CL is even snel als 6000 MHz @ 30 CL, maar 6000 MHz ideaal is voor AM5 ivm Infinity Fabric
CPU-cooler: Heb een andere gekozen die net iets beter is, en heeft ook RGB, en is volgens mij zelfs iets goedkoper.
GPU: 7800 XT valt door andere keuzes nu binnen het budget.
Moederbord: Doet alles wat je nodig heeft. Wi-fi, 3 M.2 slots voor toekomstige uitbreiding, en is goedkoper.
Voeding: Fully modular, 80+ Gold en een stuk goedkoper. 200W headroom is plenty tegenwoordig, efficiency curve is niet meer hetzelfde als vroeger.
Storage: Goedkoper, ook 2TB, TLC. Verschil in snelheid ga je niet merken (5 GB/s vs 7 GB/s) voor je OS en/of gaming.

Ik zou dan hiervoor gaan: https://nl.pcpartpicker.com/user/atimmeh33/saved/rLY223
Je zou evt ook naar een 7800X3D kunnen gaan, maar dan zit je op 1575 euro.

Redenering build:

RAM: 6400 MHz @ 32 CL is even snel als 6000 MHz @ 30 CL, maar 6000 MHz ideaal is voor AM5 ivm Infinity Fabric
CPU-cooler: Heb een andere gekozen die net iets beter is, en heeft ook RGB, en is volgens mij zelfs iets goedkoper.
GPU: 7800 XT valt door andere keuzes nu binnen het budget.
Moederbord: Doet alles wat je nodig heeft. Wi-fi, 3 M.2 slots voor toekomstige uitbreiding, en is goedkoper.
Voeding: Fully modular, 80+ Gold en een stuk goedkoper. 200W headroom is plenty tegenwoordig, efficiency curve is niet meer hetzelfde als vroeger.
Storage: Goedkoper, ook 2TB, TLC. Verschil in snelheid ga je niet merken (5 GB/s vs 7 GB/s) voor je OS en/of gaming.
Dank je wel. Ik ga eens kijken en vergelijken.

Dehya zei:

Ik zie nu net dat bovengenoemde onderdelen niet in je lijstje staan.
In mijn configuratie had ik die wel opgenomen, dus ja.

Dehya zei:

Ik zie nu net dat bovengenoemde onderdelen niet in je lijstje staan.
In mijn configuratie had ik die wel opgenomen, dus ja.
Als je wilt een witte dan kan ik zoek parts voor je. Laat me het weten

Is er iets mis met mijn suggestie? Laat maar weten dan pas ik het aan. Het andere lijstje vind ik namelijk een belachelijk slechte suggestie 😂

1200W B-tier PSU (what the fuck, why!?), 90 euro aan waterkoeling (minder reliable, duurder en totaal niet nodig), shitty RAM (super slechte frequency EN timings EN subtimings EN geen rekening met AM5 IF).. Meer uitgeven aan een CPU dan GPU voor een game PC 😐 Compleet uit balans, zou slechter performen dan mijn suggestie en is een stuk duurder (mist namelijk nog componenten)

Is er iets mis met mijn suggestie? Laat maar weten dan pas ik het aan. Het andere lijstje vind ik namelijk een belachelijk slechte suggestie 😂

1200W B-tier PSU (what the fuck, why!?), 90 euro aan waterkoeling (minder reliable, duurder en totaal niet nodig), shitty RAM (super slechte frequency EN timings EN subtimings EN geen rekening met AM5 IF).. Meer uitgeven aan een CPU dan GPU voor een game PC 😐 Compleet uit balans, zou slechter performen dan mijn suggestie en is een stuk duurder (mist namelijk nog componenten)
Mee eens.
@Hornet ik raad het lijstje van dehya sterk af. Lijkt alsof die er niet zo veel verstand van heeft.
Het lijstje van @atimmers lijkt me in dit geval de beste keuze!

Succes verder nog!

Hallo allemaal,

Ik ben inderdaad bezig met het lijstje van atimmers 🙂
Nog Windows 11 OS en koelpasta toevoegen, dan wordt de lijst al completer.

Dank voor het meedenken.

Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Ik ben inderdaad bezig met het lijstje van atimmers 🙂
Nog Windows 11 OS en koelpasta toevoegen, dan wordt de lijst al completer.

Dank voor het meedenken.
Super!
Koelpasta krijg je bij de koeler. Die zou ik gewoon gebruiken als ik jou was.
Qua windows zou ik zo'n key zoeken online. Zeker niet voor de volle prijs kopen!

Hallo allemaal,

Het is het lijstje van atimmers geworden. Mijn neefje is deze config nu aan het bekijken.
Z'n moeder wist al te melden dat er nog een aantal wensen waren, die gaan we binnenkort horen. 🙂

Terug
Bovenaan