Gigabyte Aorus FO27Q3 en FO27Q2: Zijn mijn vermoedens juist?

maramsp

Nieuw forumlid
Hallo allen.

Ik ben van plan in de eerste maanden van 2025 een nieuwe monitor aan te schaffen ter vervanging van mijn huidige Gigabyte Aorus CV27F, waar ik overigens nog erg blij mee ben.
Maar aangezien OLED al een tijdje steeds meer betaalbaar is voor monitoren, wil ik de stap toch gaan zetten, helemaal omdat mij nieuwe videokaart (RTX 4070 TI Super) ook makkelijk de stap kan zetten van 1080p naar 1440p.

Tevens heb ik gehoord dat de stap van een VA scherm met slechts hdr 400 naar een OLED scherm met HDR 400 true black en HDR 1000 (in een speciale modus) echt een enorm verschil is, en dat het 10 bit paneel ten opzichte van het 8 bit paneel hier ook enorm bij helpt.

Nu heb ik wat onderzoek gedaan naar de Q2, en ook zijn duurdere broer, de Q3. En ik vermoed dat die twee schermen exact hetzelfde zijn, met uitzondering van dat de Q3 een hogere refresh rate heeft, ten opzichte van de Q2.

Aangezien er een redelijk prijs verschil is als je die twee naast elkaar zet, en ik de 120hz extra echt niet nodig heb, neig ik er naar om straks de Q2 versie te kopen.

Maar kunnen jullie wellicht bevestigen dat mijn vermoedens inderdaad juist zijn? Of heeft de Q3 toch nog dingen die de Q2 niet heeft?
Nogmaals, zelf vermoed ik dat alleen de refresh rate en het energieverbruik verschillen, maar ik kan er natuurlijk naast zitten.

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Vriendelijke groet van Martijn

PS, hier nog even de tweakers pagina's van beide schermen om het wellicht makkelijker te maken:

Q2:

Q3:

Terug
Bovenaan