Gigabyte RTX 3070 OC overheating

DutchKourage

Nieuw forumlid
Aloha mensen,

Dit is mijn eerste post hier, dus hopelijk doe ik het goed.
Zo niet dan hoor ik het graag!

Dat gezegd te hebben, dan nu het probleem waar ik momenteel mee kamp.
Ik heb via Marktplaats een Gigabyte RTX3070 OC gekocht. Helaas is de koeling niet in orde.
Zodra ik de iRacing sim aanzet en de kaart naar 99% gebruik gaat schiet deze ook gelijk naar 85C.
De fans blazen continu op 100%, maar de kaart blijft hoog in de temperatuur.

Ik heb vernomen dat het nuttig kan zijn om de thermal pads en paste te vervangen.
Zijn er hier mensen die mij kunnen helpen met welke pads en paste ik nodig heb?
Als ik het goed begrijp komt dit vrij letterlijk op de millimeter aan.

Hopelijk kan iemand mij helpen de juiste items te kopen, dan kan ik weer racen 🙂

Gegroet,
Jesse

Vraag: Gebeurt dit ook in andere games?

Als dit alleen bij iRacing gebeurt zou ik denken dat er iets verkeerd staan in de instellingen van het spel.

Vraag: Gebeurt dit ook in andere games?

Als dit alleen bij iRacing gebeurt zou ik denken dat er iets verkeerd staan in de instellingen van het spel.
Ik heb alleen iRacing getest, maar dat is ook vrijwel het enige wat ik doe. Maar het lijkt me dat er sowieso hardware matig iets niet goed gaat als ie per direct zo heet wordt en niet meer koelt. Idle draait ie ook al 45C tot 50C en dat lijkt me vrij warm.

Draaien de fans als de kaart in Idle loopt? als dit niet het geval is is 45/50C redelijk normaal voor deze kaart. Als ik vragen mag, welke computer case gebruik je op dit moment? Dit zou misschien wat antwoorden kunnen bieden op de hoge temperaturen.

Draaien de fans als de kaart in Idle loopt? als dit niet het geval is is 45/50C redelijk normaal voor deze kaart. Als ik vragen mag, welke computer case gebruik je op dit moment? Dit zou misschien wat antwoorden kunnen bieden op de hoge temperaturen.
De fans lopen op idle op 0%, dus dan verklaart dat het wel. Ik heb een "be quiet! base 600" als ik het goed zeg, met een extra ventilator erin. Maar momenteel staat de case aan een kant open, dus daar zou het niet aan kunnen liggen. Mijn vorige kaart, een RTX2060 SUPER draaide strak 74C met uren lang 100% load.

Wat zijn te temperaturen van de 3070 als je in Iracing bezig bent, is wel handig om te weten

Wat zijn te temperaturen van de 3070 als je in Iracing bezig bent, is wel handig om te weten
Zoals vermeldt in de OP, de kaart schiet direct naar 85C en blijft daar. Als ik eerst de fans op 100% zet en dán de sim aanslinger duurt het een minuutje, maar komt ie uiteindelijk toch weer op de 85C en blijft daar hangen. Of bedoel je specifiekere temperaturen van de kaart via andere software? Ik weet alleen wat Afterburner me vertelt.

Ah, excuus, overheen gelezen. als de temperatuur direct zo hoog de lucht in schiet denk ik dat de thermal-paste is uitgedroogd.
Deze is zelf te vervangen maar daar gaat wel even werk in zitten.

Ah, excuus, overheen gelezen. als de temperatuur direct zo hoog de lucht in schiet denk ik dat de thermal-paste is uitgedroogd.
Deze is zelf te vervangen maar daar gaat wel even werk in zitten.
Ik was er al bang voor ... maar dan hoef ik dus niet direct ook de pads te vervangen? Want als het alleen om de paste gaat scheelt me dat wat uitzoekwerk en een paar euro.

Roij:
Trouwens, helemaal vergeten te vragen. Heb je de correcte drivers geinstalleerd?
Ik heb 2 verschillende drivers geprobeerd, zowel de laatste als die daarvoor. Maakt in de temperatuur helaas niet uit.

De pads zouden langer goed moeten blijven dan de paste. Het beste zou zijn om alles in een keer te vervangen maar dit is niet noodzakelijk en alleen de paste zou moeten volstaan.

Alright, dan gaan we daar mee beginnen. Enig idee waar ik moet zoeken en wat ik nodig zou hebben als de pads wel vervangen moeten worden?

Je kan er gewoon een schaar bij gebruiken. Bij voorkeur een scherp mes om een schone split te maken. Dit spul plakt best wel namelijk.

Je kan er gewoon een schaar bij gebruiken. Bij voorkeur een scherp mes om een schone split te maken. Dit spul plakt best wel namelijk.
De pads en paste zijn vervangen, maar de temperatuur ligt alleen maar hoger nu. Enig idee wat nog meer een oorzaak zou kunnen zijn?

Iets waar oudere Gigabyte kaarten last van kunnen hebben is ''GPU Sagging''
Wat in verloop van tijd kan gebeuren is dat de videokaart krom trekt, hierdoor kan het zijn dat de koeler zelf geen 100% contact meer maakt met de GPU en dus warm kan lopen in games.

Is dit ook zichtbaar bij jou kaart?

Eventueel kan je ook Furmark proberen te draaien om te kijken of het probleem in iRacing zit ( Zware GPU load ) of dat de kaart in het algemeen warm wordt.

ps. met het aanbrengen van nieuwe koelpasta, heb je daarbij de paste in zijn geheel uitgesmeerd op de GPU die zelf? of alleen de ''erwt'' methode toegepast?

De beste kerel bij de Megekko winkel gaf aan dat de pads varieerde van 2mm, 1.5mm, en 1mm. Eenmaal thuis gekomen dat geprobeerd; de printplaat trok gewoon krom. Chips rondom de core aangepast naar 1mm, en toen was het dus die 90C.

Uiteindelijk die 1mm aangepast naar 0.5mm. De 1 was op in de winkel, dus hebben we dubbele 0.5 gebruikt. Dit was uiteraard plat geduwd maar ik heb het met een aardappelschilmesje geprobeerd te halveren ... temperatuur zit nu tegen de 79C aan met fans op half. Voorlopig dus prima, maar binnenkort even opnieuw doen met goeie 0.5mm.

Wel frappant dat de Megekko medewerker 2mm aangaf a.d.h.v. een video op YouTube. Een Reddit post die ik vond zei 0.5mm maar ben uitgegaan van Megekko. Zal volgende keer tweemaal nadenken. Jullie iig bedankt voor de hulp!

Terug
Bovenaan