Hulp bij vermoedelijk coil whine Radeon videokaart

Sam

Nieuw forumlid
Hoi allemaal,

Wij hebben onlangs een Powercolor AMD Radeon RX 7800 XT 16GB GDDR6 aangeschaft. Nu maakt de videokaart een enorm geluid bij het opstarten van een game. Hoewel de videokaart geen hoge pieptonen maakt, maar meer het geluid van flinke overtoeren en alsof hij heel hard moet werken, kreeg ik te horen dat het gaat om coil whine en ik hoop dat iemand me op weg kan helpen om dit op te lossen.

Ik heb een video waarbij het geluid te horen is, deze krijg echter helaas niet geupload.

Alvast veel dank

Hoi Sam,

Coil Whine is een moeilijk probleem. het 'probleem' zit eigenlijk altijd in de videokaart zelf, maar kan veroorzaakt worden door schommelingen in het aangeleverde voltage. Met andere woorden, het zou zomaar kunnen dat een systeem met een andere voeding het probleem oplost. Ook een gevraagde piekspanning van een ander component, kan voor een schommeling in voltage zorgen dat Coil Whine kan veroorzaken.

En dan heb je ook nog de rest van je componenten... Heb je een super stille build, dan valt het meer op dan bij een high-end build waar de ventilatoren op standje tornado staan.

Het vervelende (en tevens ook fijne...) is ook nog dat Coil Wine heeft geen impact op de werking van de videokaart. En hoe vervelend ook, dat betekent dat een fabrikant het niet als defect zal zien. De kaart presteert er immers niet minder door.

Mijn advies is dan ook, is het alleen bij het starten van een game, probeer het dan los te laten.

Terug
Bovenaan