Is mijn AIO stuk?

DZNTS

Nieuw forumlid
Mijn build is een:
CPU: 5800x
GPU: 6900xt
RAM: 32gb ddr4
PSU: Corsair RM750x PSU / PC voeding
AIO: Corsair iCUE H150i ELITE CAPELLIX XT

Ik heb de computer nu een aantal jaren. Vorige week heb ik de game Lost Ark opgestart en na 5 a 10 min spelen raakte mijn cpu volgens mij overheated en toen crashte mijn pc. Daarna zat m'n pc vast in een bootloop tot ik windows had geherinstalleerd. Nu ik terug ga naar mijn main game (marvel rivals) heb ik steeds vaker gehad dat de pc ineens slomer wordt en soms zelfs weer crashed. Als ik kijk naar de temps zijn de temps zelfs als ik op microsoft edge zit zoals nu te typen 81 graden en tijdens het gamen heel makkelijk 90 graden, wat mij erg hoog lijkt? Dus ik zit te denken dat er misschien iets mis is met mijn AIO koeler, maar voor ik een garantie aanvraag doe op megekko wilde ik eerst kijken of het iets anders kon zijn of dat ik iets verkeerds deed.

Ook als ik kijk naar de cpu freq in adrenaline tijdens een marvel rivals stresstest is de klokspeed 3.8 en als ik online kijk zie ik dat de max 4.7 is en de base 3.8, wat mij laat zien dat er iets niet klopt, toch? Ook las ik dat het niet hoort dat 1 van de AIO tubes warm hoort te zijn terwijl de ander erg koud en dat dat betekend dat er een blokkade is en ik mijn koeler moet terug brengen, maar ik kijk hier nog even om zeker te zijn.

Hoi DZNTS,

81 graden op normaal gebruik is inderdaad erg hoog. Een CPU kan best 90 graden worden onder load. Maar als je dan merkt dat je pc sloom wordt, klinkt dat als thermal throttling.
Mijn conclusie is inderdaad dat de koeler niet doet wat hij moet doen.

De tubes van de AIO moeten allebei handwarm zijn. Maar zijn geïsoleerd, dus meestal voel je dat niet eens. Wat je wel voelt, is het rondpompen van de vloeistof. Als je dit niet voelt, is dit een tweede indicatie dat de koeler niet werkt.

Dit kan aan de koeler liggen, maar ook eventueel nog aan je moederbord of BIOS instellingen. De BIOS kan je laten zien wat de rpms van de pomp zijn. Als die op 0 staat, is dat ook niet goed. Je zou ook eens kunnen kijken of de pomp in de BIOS wel staat ingesteld op 'Full Speed'. Want de pomp moet altijd draaien, ongeacht de temperatuur. En controleer ook of de stekkers op het moederbord goed aangeduwd zijn.

Mocht je er nog altijd niet uitkomen, kun je met de koeler bij Megekko langs gaan. Heb je het hele systeem (of het grootste deel van de componenten) bij Megekko gekocht, kun je ook met de hele pc langs gaan. Dit is vaak wel het makkelijkst omdat je dan zelf niets hoeft uit te bouwen en Megekko het hele systeem (inclusief moederbord en BIOS) voor je kan testen.

Ik hoop dat het probleem snel opgelost wordt!

Terug
Bovenaan