Mijn computer verliest connectie met mijn scherm.

Alpin

Nieuw forumlid
Beste lezer,

Tijdens het spelen van een game zoals Baldur's Gate 3 valt het beeld ineens weg. Het scherm wordt zwart, maar de pc lijkt gewoon aan te blijven. Hij herstart ook niet vanzelf, dus ik moet de aan/uit-knop ingedrukt houden om hem uit te zetten en daarna weer op te starten.

In eerste instantie dacht ik dat de processor te warm werd. Daarom ben ik eerder vandaag langs geweest om nieuwe koelpasta te halen en advies te vragen over de koeling. Er werd toen aangegeven dat de waterkoeler waarschijnlijk de boosdoener was. Die heb ik vervangen door een Be Quiet! Pure Loop 3 360 mm.

Dat heeft in ieder geval het temperatuurprobleem opgelost. De CPU liep eerst op tot ongeveer 90°C, maar blijft nu tijdens het gamen netjes rond de 65 à 70°C.

Helaas doet het probleem met het zwarte scherm zich nog steeds voor. Ik heb voor de zekerheid ook al verschillende kabels geprobeerd, zowel DisplayPort als HDMI. Daarbij heb ik de meegeleverde DP- en HDMI-kabels van mijn monitor gebruikt, maar dat maakt geen verschil. Daarom verwacht ik niet dat het probleem daar zit.

Ik game op een ASUS ROG Strix OLED XG27AQDMES.

De pc is oorspronkelijk een HP OMEN 30L GT13-1635nd, maar ik heb alle onderdelen overgezet naar een Fractal Design Define 7 voor een betere luchtstroom.

De specificaties zijn:

Intel Core i9-11900K (origineel)
NVIDIA GeForce RTX 3080 (origineel)
HP Intel Z590-moederbord (886C) (origineel)
32 GB DDR4-3200 CL22 (origineel)
Samsung SSD 990 EVO Plus 2 TB (later vervangen)
Voeding van vermoedelijk 800 watt (origineel)

Wat me verder opvalt, is dat de GPU tijdens het gamen rond de 80 à 85°C uitkomt.

Heeft iemand een idee waar ik het nog in kan zoeken of wat ik het beste als volgende kan testen? Alle tips zijn welkom!

Een GPU welke tijdens gamen op 80 à 85 uitkomt is wel wat aan de warme kant, zeker gezien hotspot en memory temperaturen vaak nog net even iets hoger uitvallen.
Idee, je zou Baldersgate wellicht kunnen ''cappen'' kwa FPS, dan lever je wel wat FPS in maar zal de kaart ook koeler blijven.
Op deze manier kan je wellicht wel even testen of de temperatuur van de videokaart de boosdoener is.

Anders zou een driver DDU ( complete herinstallatie ) van drivers ook nog iets zijn wat je kan proberen.

De tips van Nep Italiaan zullen zeker handig zijn. Mocht je er daarna toch niet uitkomen kan je altijd proberen je PSU te vervangen. Je cpu trekt normaliter 125W en je videokaart kan als deze spiked (waar de 30-serie nog wel bekend mee staat) 500W trekken. Tel hier extra hardware bij op en dan kan het ineens lijken alsof je te weinig wattage heb in je systeem om sustained te blijven gebruiken. Hopelijk helpt dit je verder!

Heel erg bedankt voor de tips! Ik vermoed dat het probleem toch echt bij de grafische kaart ligt. Ik heb de game gecapped op 60 FPS, maar ook dan krijg ik nog steeds hetzelfde probleem. Daarna heb ik het ook geprobeerd op een Full HD-scherm. Dan valt de pc niet meer uit, maar de grafische kaart wordt uiteindelijk 80 à 85 graden. Daardoor denk ik dat de grafische kaart de boosdoener is.

Ik ga de grafische kaart vervangen door een 9070 XT, want dat was uiteindelijk toch al het plan. Daarbij wil ik meteen een 1000 watt Platinum-voeding nemen. Ik weet dat dat waarschijnlijk wat overdreven is, maar dan wordt het systeem wat toekomstbestendiger.

Wel een goed plan hoor, om over te gaan naar een 9070 XT, het kan gewoon zijn dat je 3080 de bottleneck was. En ik heb ook een 1000w voeding, want dan hoef je voorlopig geen nieuwe meer te kopen.

Terug
Bovenaan