Moederbord defect?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jamek
  • Startdatum Startdatum

Jamek

Nieuw forumlid
Ik heb een Gigabyte B760M DS3H AX DDR4 moederbord van ca 6 maanden oud. Na ongeveer 20 minuten bevriest het systeem (dual boot systeem, zowel in Win11 als in Linux Mint bevriest het). Dat lijkt mij op een hardware fout te wijzen. Memtest 86 geeft geen foutmeldingen. CPU test (OCCT) geeft ook geen foutmeldingen. Mijn conclusie is dat geheugen en CPU goed zijn. Foutmelding kwam zowel met Intel i5-14600K CPU als met Intel i514400F (dus met en zonder ingebouwde GPU). Linux is helemaal bijgewerkt. Ik snap er niets van. Heeft iemand nog suggesties? Zou het moederbord defect kunnen zijn (valt nog onder de garantie)? En wat zou er dan defect kunnen zijn aan het moederbord?

Het enige andere waar het nog aan kan liggen is je SSD. Je kan een health check doen om de levensduur in te zien en een chkdsk doen om corrupte sectoren na te lopen. Is je SSD ok, dan ligt het denk ik aan je moederbord. Daar zit altijd 2 jaar garantie op.

Heel erg veel dank voor je meedenken. Ik heb Windows en Linux op 2 aparte SSD's staan. Het zou wel heel toevallig zijn als beide ssd's niet goed meer zijn, maar je weet het nooit. Ik heb CrystalDisk Info geïnstalleerd en alles staat op goed. Ik voor de zekerheid chkdsk gedaan op de windows systeem (c🙂 schijf en daar komen ook geen fouten uit. Heb je nog andere ideeën/suggesties?

Je videokaart. Maar die heb je niet vermeld dus ik ga ervan uit dat je die niet hebt.

Dan is het dus de onboard graphics op je moederbord die niet meer deugt. Terugsturen en garantie erop aanspreken.

Terug
Bovenaan