Nieuw ram geheugen defect

Sec19

Nieuw forumlid
Het betreft Corsair DDR5 Vengeance 2x 32gb 4800
Asus prima B650-PLUS wifi moederbord

Het is de 4e pc die ik bouw dus heb wel wat ervaring maar vermoed dat 1 van de units dus echt stuk is, de hele pc build is niet besteld bij Megekko en samen binnen gekomen.

Volgende dingen allemaal geprobeerd:
Ram geplaatst in A2 B2 - geen boot
Ram geplaatst in A2 B2 - geen boot (omgedraaid)
Ram geplaatst in A2 - wel een boot
Andere ram stick geplaatst in A2 - geen boot (hierop een plakkertje gedaan om te herkennen dat dit de defecte is)

CMOS batterij gereset
Iedere keer als ik het ram heb gewisseld heb ik het stroom uit de PSU gehaald.

Nog andere tips of dingen die ik moet proberen voordat ik ze retourstuur als defect?

Hoi Sec19,

het klinkt alsof een van je ram stick's DOA is inderdaad. Ik heb ook even snel gekeken of jou setje ram op de QVL (qualified vendor list) lijst van jou moederbord staat, ik ben er vanuit gegaan dat jij dit setje ram hebt, deze staat alleen dus niet op de qvl lijst van jouw moederbord. Dit betekent niet dat dit setje ram niet gaat werken op jouw mobo, maar het kan zijn dat je problemen gaat hebben met bijv XMP/EXPO aanzetten en/of stabiliteit. Als je nog de mogelijkheid hebt om je setje ram voor 30 dagen retour terug te brengen zou ik dat aanraden en dan een set ram halen die wel op de qvl staat. dit setje van kingston staat wel op de qvl van jou mobo en zou dus geen problemen moeten geven.

ik hoop dat dit je verder kan helpen!

Kijk even of er geen schade in de socket zit. Een kapot pinnetje kan al snel vergelijkbare problemen geven.

Maar het lijkt inderdaad op een defecte stick!
Let op dat je de hele set retour moet sturen.

Beide heel erg bedankt voor je reactie!

Weer wat geleerd maar waar kan ik deze qvl lijst vinden, ik heb namelijk echt 64gb ram nodig voor de toepassingen die ik ermee doe op mijn werk en het zou suf zijn als ik een nieuwe set bestel en hetzelfde krijg.....

Moet ik voor het retourneren trouwens wel of niet als defect opgeven omdat de fout misschien ligt tussen de combinatie van mijn moederbord en ram en niet een defecte unit.

Zie uit naar jullie reactie en nogmaals bedankt!

De QVL lijst kun je vinden op de fabrikant 's site van jou moederbord, voor jou is dat deze link. Als je in de zoekbalk op deze pagina de Vendor code invult van het setje ram dat je wilt testen kun je zien of deze in de lijst staat. als er geen resultaten komen betekent dat dit setje of niet is getest of niet word ondersteunt. als je wel een resultaat krijgt betekent dat dat setje ram wel word ondersteunt.

voor het retourneren van je oude set ram, als je het geld terug wilt zal ik hem voor 30 dagen retour aanmelden, als je hem voor reparatie aanmeld krijg je alleen een werkend set ram terug, maar die staat nog steeds niet op de QVL lijst. Vermeld er wel even bij dat het gaat om een DOA setje ram.

Terug
Bovenaan