nieuwe ASUS ProArt P16 gekocht maar ik vind hem echt heel traag, hoort dit?

Barbara

Nieuw forumlid
ik heb op 14 maart 2025 de ASUS ProArt P16 H7606WI-ME006X 16" Ryzen AI 9 RTX 4070 laptop gekocht voor mijn werk. Ik gebruik veel Adobe programma's maar maak met name ook veel sjablonen in Word en PowerPoint. Dit is de voornaamste reden dat ik op zoek was naar een degelijke Windows laptop en niet voor een Apple laptop ben gegaan.

Nu vind ik de Asus laptop vanaf het moment dat ik hem in gebruik heb genomen echt heel log.

Van een gloednieuwe laptop had ik verwacht dat deze lekker snappy zou zijn, maar hij reageert traag met simpele taken zoals door de File Explorer heen klikken, nieuwe mailtjes openen in Outlook. Laat staan de werkzaamheden die ik in verschillende Adobe programma's moet uitvoeren, dat is gewoon niet wat ik er van verwacht had.

Daarnaast loopt de laptop vaak vast bij het openklappen van het scherm en de enige manier om deze dan weer werkende te krijgen is de power off button lang indrukken en de laptop volledig opnieuw opstarten. Ook vind ik dat de laptop behoorlijk hard moet blazen en dat begint al bij simpele taken zoals mail.

Ik heb uiteraard alle updates gedraaid, wat kan ik nog verder bekijken om dit beter te maken?

Dat is inderdaad niet normaal, het enige wat ik zo kan bedenken is dat je wellicht op de interne IGPU draait (de videochip op de cpu)? kijk zeker ook even op de website van ASUS of dit probleem benoemt wordt . Wellicht zijn er misschien ook firmware update en andere drivers updates te vinden die vaak beter werken dan die windows update aanbiedt. en kijk ook zeker even naar je versie windows als je bijvoorbeeld op windows 11 22h2 loopt is het misschien verstanding windows opnieuw te instaleren (via een usb stick) om redenen die ik niet weet kun je soms niet meer update van 22h2 tot de laatste versie. ik weet niet of je werkt op een kantoor met een infrastructuur en dus inlog gegevens o.i.d maar welicht kan de sysadmin er ook naar kijken?

Terug
Bovenaan