nieuwe computer mogelijke switch naar AMD GPU

Rosie

Nieuw forumlid
ik ben op moment bezig te kijken naar een nieuwe computer, want mijn oude wordt wat oud en kan geen Windows 11 hebben omdat mijn CPU een Gen7 is die dus net buiten de boot valt.

De pc is een DELL XPS 8920 met de volgende basis configuratie:
CPU: Intel i7-7700
GPU: Nvidia GTX 1070
RAM: 16 GB

Monitor: LG 34UC89G (met GSYNC)

Ik ben aan het kijken om af te stappen van een merk pc en zelf een pc in elkaar te knutselen, al is het een van de modellen die MeGekko aanbied zoals The BOX (1,2,3).

Nu mijn eigenlijke vraag: Gezien ik een NVIDIA GPU heb met een LG GSYNC monitor werkt dit natuurlijk fijn op elkaar vanwege de ondersteuning van gsync. Als ik nu de overstap maak om een AMD GPU te kopen, verlies ik de kracht van gsync compatibiliteit met mijn monitor. De vraag is dan, zal ik dat heel erg gaan merken gezien mijn nieuwe pc dus beter en sneller zal zijn dan wat ik heb. Spellen die ik speel zijn bijvoorbeeld World of Warcraft / War Thunder / Hogwarts Legacy / Diablo 4. Uiteraard is mijn toekomst perspectief dat mocht ik wel overstappen op een AMD GPU, dat wanneer mijn monitor vervangen moet worden (in geval defect) dat ik dan niet langer gebonden ben aan de NVIDIA lock-in die ik nu ervaar met de GSYNC functionaliteit.

Heb je al enig idee wat je wil gaan uitgeven momenteel voor die upgrade? The Box 3 is wel een leuke en dan blijf je uiteraard bij NVidia.

ik richt ergens tussen 1000 en 1500 euro max. Ik heb de The Box 3 gezien, maar verbaasde me dat daar een 3060 in zit en geen 4060, terwijl ik vaker gekeken heb en verschillende zelfbouwsamenstellingen gezien heb met een 4060 er in.

Ik heb even voor jou eentje samengesteld: KLIK HIER. Heb deze vorige week ook nog voor iemand geassembleerd, zij werkt grafisch met alle Adobe apps en is super tevreden. Dus ook zeer geschikt voor gaming.

1744812836314.webp

Voor wat ik herken ziet dat er heel netjes uit, dank je wel! 🙂

Zit nu ook te kijken voor mijn zoon die een eigen computer wil, die heeft geen monitor met gsync, dus niet gebonden aan NVIDIA, wat voor alternatief zouden we voor hem hebben qua prijs/prestatie als we zouden kijken naar een AMD (ik begrijp dat dat wellicht in prijs kan schelen). Dit uiteraard ook omdat ik wel weet dat monitoring met Gsync relatief duurder zijn dan degene zonder die wel AMD ondersteuning hebben. Ik geloof dat een pluspunt voor NVIDIA wel is dat dit Raytracing heeft wat in spelletjes dingen toch mooier maakt.

Daarnaast komt uiteraard bovenop de prijs nog een Windows licentie, want begrijp dat we de licentie van de Dell pc niet kunnen overzetten.

hij is 12, dus voornamelijk gaming en een basis en op ten duur zal hij het zelf denk wel gaan upgraden her en der om het nog beter te maken.

Heb mezelf nog eens wat meer verdiept en gsync lijkt toch nog wel het betere broertje te zijn tegenover freesync, dus wellicht toch in het NVIDIA kamp blijven.

Ik zat je specificatie eens wat dieper te bestuderen en zag dat er ook 5070 NVIDIA kaarten beschikbaar zijn tegen nagenoeg dezelfde prijs, vanwaar de keuze voor de 4070?

Laatst bewerkt:
Voornamelijk omdat ik die zelf ook ook heb zitten en daar zeer tevreden van ben. Ik ben graphic designer en werk dus vlotjes veel met diverse Adobe programmas (CUDA cores). Hiervoor had ik een RTX 3060 met 12Gb wat ook een hele goeie was maar moet af en toe eens upgraden (zegt vooral mijn boekhouder). Het is trouwens de RTX 4070 Super die nog iets sneller is dan de gewone 4070.

Terug
Bovenaan