Nieuwe Pc start niet op

IceM3n90

Nieuw forumlid
Zoals ik al in de titel beschreven heb, had ik onderdelen besteld om een nieuwe pc te bouwen. Alles in elkaar gezet stekker in het stopcontact knop aan gezet maar er gebeurde helemaal niks. Alle kabels nagelopen en gecondoleerd maar kan niks vinden. Graag hulp van jullie.

Ps. Er branden geen lampjes en geen geluid. Alle onderdelen zijn nieuw uit de winkel.

Controleer de stroomtoevoer
Stroomkabels: Controleer of de stroomkabel goed is aangesloten op zowel de voeding (PSU) als het stopcontact.
Stroomschakelaar PSU: Zorg ervoor dat de schakelaar op de voeding (aan de achterkant van de pc) in de "Aan" positie staat.
Stopcontact: Probeer een ander stopcontact of test met een ander apparaat om te controleren of er stroom is.
Controleer de aan/uit-knop van de behuizing
Jumper controleren: Zorg ervoor dat de aan/uit-knop correct is aangesloten op het moederbord.
Handmatige aanzet: Je kunt proberen om de pc handmatig op te starten door de pinnen voor de aan/uit-knop op het moederbord kort te verbinden met een schroevendraaier.
Verwijder onderdelen: Start met alleen de essentiële onderdelen: moederbord, CPU, RAM, en PSU. Als de pc dan wel opstart, kun je stapsgewijs de andere onderdelen weer toevoegen om te zien waar het probleem zit.

Ik heb geknoeid met de koelpasta en er zit koelpasta aan de achterkant van de CPU chip en dus ook op het moederbord, zou dit het probleem kunnen zijn?

Ik heb het geprobeerd te verwijderen maar dat lukt me niet.

Ik heb geknoeid met de koelpasta en er zit koelpasta aan de achterkant van de CPU chip en dus ook op het moederbord, zou dit het probleem kunnen zijn?

Dit zou geen probleem moeten zijn om de pc aan te krijgen.voordeel aan koelpasta is dat het geen stroom geleid.het beste is wel om zowel je cpu als je socket vrij te maken van de koelpasta dit kan jij doen met bijv alcohol

Om te beginen bij het begin is het handig om alles wat niet nodig is om jou pc aan te zetten te ontkoppelen.haal jou opslag,gpu er uit houd 1 ram stick in je pc en alle rgb er ook af ook de kabels voor je gpu even uit je psu even alleen de cpu en moederbord 24 pin kabel er in houden en kijk als je psu knopje aan de achterkant aan staat en dan jump je de pc via de pins mocht je niet druven jumpen kan je de frontpanel kabels er inhouden en dan druk je hem aan.

Mocht jou pc dan nog steeds geen enkel teken van leven geven dan wissel je die ram naar een andere channel dan nog niks wissel die stick voor de andere en kijk nog eens

Als die dan nog niks doet heb je wss een probleem met jou cpu psu of moederbord zorg dat jij een test psu bij de hand hebt en plug die snel aan over het algemeen is 450 watt voldoende om je pc een teken van leven te geven.mocht hij wel aanspringen met de test psu dan was jou probleem de psu

Dat je helemaal geen lampjes krijgt is wel enigszins opvallend. Dat lijkt me niet gerelateerd aan de CPU socket.
Probeer alles even buiten de kast te installeren. Dus pak je moederbord doos en leg daar je moederbord op en sluit daar alles op aan.
Vaak moet je buiten de 24pin ATX stekker ook nog een voedingskabel bij de CPU inpluggen.

Note; Mocht je de build buiten de kast gaan bouwen, leg dan géén antistatische zakjes en dergelijke tussen moederbord en doos tijdens het testen, want die zakjes kunnen geleidend zijn.

Socket schoonmaken?
Let wel op, de pinnetjes op je moederbord / socket zijn zéér gevoelig voor buigen, een kleine aanraking is voldoende.
Het is bijna niet mogelijk om een socket schoon te maken zonder je CPU pinnen te beschadigen.

Ik raad je aan om contact op te nemen met Megekko en simpelweg uit te leggen wat er gebeurd is.
Bij meeste merken hebben ze tegenwoordig een service waar ze (...helaas soms wel tegen vergoeding) alleen de socket kunnen vervangen,
zodat jij weer een werkend moederbord hebt.

Terug
Bovenaan