Nieuwe upgrade pc zoon

DennisZ

Nieuw forumlid
Hallo allemaal,
Mijn zoon wil voor zijn verjaardag zijn pc upgraden.
Specificaties die hij nu heeft:
- MSI MPG Z490 gaming plus moederbord.
- Intel core I5 10660K
- 16 Gb DDR4 Hyperfury
- MSI Geforce RTX 4070 Ti super.

Voor nu heb ik de volgende onderdelen op het oog.
Videokaart, kast en voeding kan overgezet worden.
Is dit een prima upgrade? Lees dat de CPU heet kan worden en AMD ook een optie is. Echter hebben die minder cores.
Ook geen idee of deze videokaart met een AMd zou kunnen werken.
Ik hoor graag jullie advies.
Alvast bedankt.

1740383870816.webp

Misschien even melden waarvoor de pc hoofdzakelijk gaat gebruikt worden? Wat is het budget? CPU koeling niet vergeten!

dat is wel handig inderdaad. Excuses.
Pc wordt gebruikt om te gamen. Spellen zoals fivem, gta, fortnite, fifa, call of duty enz

Budget is 950 euro. Cpu koeling hebben we nog van be quiet rock 2. Mocht een andere nodig zijn dan hoor ik het graag.

Ik vind de volgende wel een leuke combo, zit zelf meer in graphic design en beeldbewerking en iets minder in gaming. Waarschijnlijk gaan hier gamers wel een leuke AMD tegenover zetten. Kennis is weten! Iets boven budget maar ik zou toch wel kiezen voor 2 x m.2 SSD, eentje voor besturing en apps (en eventueel virtueel geheugen) en eentje voor data (2Gb). De bestaande cpu)koeler ga je waarschijnlijk ook kunnen meenemen.
1740386428676.webp

Bijlagen

• 1740386319986.webp
    1740386319986.webp
    16 KB · Weergaven: 15
Initieel en zeker voor gaming, is jouw eerste keuze (post #1) zeker een goeie keuze. Ik zou dan wel kiezen voor een waterkoeling zoals in mijn voorbeeld (heb ik ook hier in gebruik). Mijn keuze voor 2 ssd's zou ik toch ook overwegen.

intel 265f cpu is een goede cpu en uiteraard nieuwer. je kan met deze cpu snellere ram kits gebruiken. bijvoorbeeld ddr5 8000/8400mhz en hoger (cudimm) kan prima in gear2 modus, mits het bord het aankan. de 265f wordt veel minder warm dan een intel 14900. am5 heeft eigenlijk ddr5 6000mhz als de 'sweetspot'. wil je toch sneller geheugen gebruiken met am5, dan moet je vaak boven de 6000mhz, de memory controller halveren in snelheid (divider setting 1/4)

het aantal cores zegt niet alles over game performance. de 9800X3D heeft 8 cores en presteert vaak beter dan intel in games. met grotere mappen/mods kan intel weer een voordeel hebben door meer cores en hogere memory bandbreedte. je zal met beide goede FPS halen in games, waar de GPU ook een belangrijke rol speelt

Terug
Bovenaan