Nvidia en AMD drivers op een pc.

Salah Eddine

Nieuw forumlid
Goedemorgen forumleden,

Ik heb een vraag over het hebben van Nvidia en AMD drivers op een pc. Ik heb een Nvidia kaart voor productiviteit en wil een AMD kaart erbij nemen voor gamen. AMD heeft een betere prijskwaliteit verhouding, overweeg de RX 9070 xt te kopen die ongeveer presteert op het niveau van een 5070 ti en wat goedkoper is. Ik zie het echter niet zitten om elke keer Nvidia drivers te moeten verwijderen als ik besluit te willen gaan gamen en AMD drivers moet verwijderen op het moment ik weer mijn Nvidia kaart wil gaan gebruiken. Is het een probleem als ik beiden drivers laat op de pc of zijn ze niet compatibel ? en is dit af te raden?

Groet,

Salah Eddine.

je kan beide kaarten installeren. dit hangt af, of je moederbord twee pci-e sloten (16x) heeft en of je voeding genoeg stroom levert.

in windows 11: klik rechtermuisknop en klik op beeldscherminstellingen. klik dan op graphics. in dit scherm kun je per game instellen, welke gpu er gebruikt moet worden. ik weet niet of de door jou gebruikte productiviteits programmas een optie heeft om de gewenste gpu te kiezen.

sommige moederborden hebben de optie in bios om pci-e sloten in/uit te schakelen. je gaat dan elke keer met opstarten eerst in bios. daar dan kiezen tussen in/uit schakelen van het slot wat je op dat moment nodig hebt

je kan beide kaarten installeren. dit hangt af, of je moederbord twee pci-e sloten (16x) heeft en of je voeding genoeg stroom levert.

in windows 11: klik rechtermuisknop en klik op beeldscherminstellingen. klik dan op graphics. in dit scherm kun je per game instellen, welke gpu er gebruikt moet worden. ik weet niet of de door jou gebruikte productiviteits programmas een optie heeft om de gewenste gpu te kiezen.

sommige moederborden hebben de optie in bios om pci-e sloten in/uit te schakelen. je gaat dan elke keer met opstarten eerst in bios. daar dan kiezen tussen in/uit schakelen van het slot wat je op dat moment nodig hebt
Bedankt voor de reactie.

De bedoeling is niet dat ik twee kaarten in de pc steek, maar dat ik van kaart kan wisselen zonder dat ik elke keer de drivers moet installeren en verwijderen van de ene en andere kaart. Kunnen beiden software programmas langs elkaar heen? Of gaat dit conflicten brengen?

Bedankt voor de reactie.

De bedoeling is niet dat ik twee kaarten in de pc steek, maar dat ik van kaart kan wisselen zonder dat ik elke keer de drivers moet installeren en verwijderen van de ene en andere kaart. Kunnen beiden software programmas langs elkaar heen? Of gaat dit conflicten brengen?
als je elke keer een kaart omwisselt, kan dat zeker zorgen voor conflicten. de nvidia app of de adrenaline software ziet dan de kaart niet. vandaar mijn voorstel om beide erin te laten. dan bij graphics instellen, welke kaart er per game gebruikt moet worden. dan hoef je niks te wisselen en is software matig een goede optie. dit is denk ik de meest efficiente manier en hoef je niet steeds je pc open te maken enzo.

je kan ook twee aparte windows installaties maken. behoorlijk omslachtig maar wel mogelijk. dan heb je 1 drive met windows en alle games (amd gpu) en de 2e drive met windows en je programma's (nvidia). als je dan bijvoorbeeld wilt gamen, dan plaats je de amd gpu en kies je daarna in bios de bootdrive waar dan windows, amd driver en games opstaan.

ik probeer altijd creatief te denken in mogelijkheden.

Terug
Bovenaan