Oude printer verbinden aan nieuwe laptop

AnneV

Nieuw forumlid
Hallo allemaal,

Mijn ouders hebben nog een oude HP (bedrijfs-) Laserjet printer die nog uitstekend werkt en willen deze graag aan hun nieuwe laptop verbinden. Verbinden via IP-adres werkt helaas niet, dus moet het via de kabel. Maar er zit nog een oude aansluiting op. Er staat 'parallel' boven de aansluiting, maar toch twijfel ik als ik usb-parallel kabels zie, bestaan er meerdere parallel aansluitingen? En zo ja, weten jullie welke nodig is?
En kan het zomaar, een printer met een parallel aansluiting via een parallel-usb kabel aansluiten aan een laptop?

Dit is een foto van de aansluiting:
IMG-20240902-WA0005.webp

Bedankt voor het meekijken!
Groeten,
Anne

Goedendag,

De Parallel port was in den oude tijden de analoge USB poort. Vooral tussen 1980 en rond 2000 met de komst van USB, kwamen consumenten deze port vooral tegen op printers, waardoor parallel vaak bekend staat als de 'Printer port'.

"Parallel port" is eigenlijk een verzamelnaam, want er zijn diverse vormen genoteerd in IEEE 1284. In ons geval zijn we op zoek naar Model B, officieel noemen we deze connector de Centronics 36. Een de facto standard destijds, waardoor er talloze adapters te vinden zijn, onder andere in dit huis.

https://www.megekko.nl/product/5932...SB-A-Male-Centronics-36-Pins-Male-2-0-m-Zwart

Deze kabel zorgt voor communicatie tussen PC en Printer, door de analoge communcicatie om te zetten naar een digitale communicatie, beide wegen. Een simpel proces dat moeilijk verkeerd gaat.

Er bestaan enige addertjes in het gras. Belangrijke met name, is dat de juiste driver geïnstalleerd is. Windows moet als het goed is dit proces ontzorgen. Een andere zorg is het managen van de printer. Gezien de model HP printer niet is gedeeld kan ik niet vertellen hoe printerconfiguratie mogelijk is. Graag horen wij dat van je.

Laat me weten of je wat opschiet met mijn antwoord. Ik hoor het graag.

Goedendag,

De Parallel port was in den oude tijden de analoge USB poort. Vooral tussen 1980 en rond 2000 met de komst van USB, kwamen consumenten deze port vooral tegen op printers, waardoor parallel vaak bekend staat als de 'Printer port'.

"Parallel port" is eigenlijk een verzamelnaam, want er zijn diverse vormen genoteerd in IEEE 1284. In ons geval zijn we op zoek naar Model B, officieel noemen we deze connector de Centronics 36. Een de facto standard destijds, waardoor er talloze adapters te vinden zijn, onder andere in dit huis.

https://www.megekko.nl/product/5932...SB-A-Male-Centronics-36-Pins-Male-2-0-m-Zwart

Deze kabel zorgt voor communicatie tussen PC en Printer, door de analoge communcicatie om te zetten naar een digitale communicatie, beide wegen. Een simpel proces dat moeilijk verkeerd gaat.

Er bestaan enige addertjes in het gras. Belangrijke met name, is dat de juiste driver geïnstalleerd is. Windows moet als het goed is dit proces ontzorgen. Een andere zorg is het managen van de printer. Gezien de model HP printer niet is gedeeld kan ik niet vertellen hoe printerconfiguratie mogelijk is. Graag horen wij dat van je.

Laat me weten of je wat opschiet met mijn antwoord. Ik hoor het graag.
Oh geweldig, ik ben al heel erg blij met deze info, dankjewel!

En het gaat om een HP laserjet 5100tn.

En het gaat om een HP laserjet 5100tn.
Top, de N staat voor Network, dat betekent dat dit model was geleverd met een uitbreidingskaart. Deze kaart bevat een web server & ethernetpoort. De poort staat waarschijnlijk net niet in de foto maar moet er wel zijn, iets verder links. Via deze poort kun je de instellingen aanpassen & diagnostiek uitvoeren.

Zodra de printer stroom heeft, verbonden is met het netwerk & een IP adres krijgt, is de printer benaderbaar via de webbrowser: http://<adres>. Geen TLD (.nl, .com etc.).

De web server is niet per se nodig om de printer te gebruiken. Mis je de kaart of de expertise om de web server te benaderen, gebruik dan de controle paneel aan de voorkant. Zakelijke printers hebben vrijwel altijd eentje.

Zoek de printermodel op op het internet voor een handleiding, zit een (PDF) label naast het juiste zoekresultaat. Ten slotte moet de adapter gewoon werken met deze printer. Voor zekerheid kun de driver downloaden van HP's website. Naast de gewone firmware is er tegenwoordig ook een 'universele driver' dat installatiegemak met onnodige features bundelt.

Haal de kabel in huis, wees er voorzichtig mee & je hebt er veel plezier aan.

De web server is niet per se nodig om de printer te gebruiken. Mis je de kaart of de expertise om de web server te benaderen, gebruik dan de controle paneel aan de voorkant. Zakelijke printers hebben vrijwel altijd eentje.

Zoek de printermodel op op het internet voor een handleiding, zit een (PDF) label naast het juiste zoekresultaat. Ten slotte moet de adapter gewoon werken met deze printer. Voor zekerheid kun de driver downloaden van HP's website. Naast de gewone firmware is er tegenwoordig ook een 'universele driver' dat installatiegemak met onnodige features bundelt.
Hallo gDriehuis,

mijn ouders hebben de kabel inmiddels in huis en hij past inderdaad dus met dat begin ben ik alvast heel blij. 😎
Vandaag geprobeerd de boel aan het werk te krijgen maar dat wil helaas nog niet zo lukken. De laptop geeft meteen als de printer aangaat een foutmelding, dat er een fout is vastgesteld bij de usb poort.
De driver installeert niet uit zichzelf dus ik heb HP's website erinderdaad bijgehaald en de driver(s) die daar op staan bij de 5100tn geinstalleerd. Maar het haalt niet uit. Er blijft een gevarendriehoek bij staan. Als ik in 'apparaatbeheer' kijk, staat hij ook bij de usb-poorten en niet bij printers. Maar als ik zelf een printer probeer toe te voegen lukt het ook niet. Ik heb geen idee of ik wat verkeerd doe (vast!) maar ik kom er niet uit.

De verbinding via netwerk lukt helaas niet, deze kabel was daar al het alternatief voor.

Nu schrijf jij nog iets over gebruik het controlepaneel op de printer. Maar op de printer zelf hoef ik toch niets in te stellen om (met kabel) te kunnen verbinden met de laptop of wel? Zie ik daar iets over het hoofd?

Hartelijke groet,
Anne

Goedendag,

In dat geval kun je via Windows proberen handmatig de printer toe te voegen. Er zijn erg veel manieren om dit te doen, ik probeer eentje uit te leggen:
  1. Voer de volgende toetsenbord combinatie (druk tegelijk in) uit: Windows + I. De instellingen komen naar voren.
  2. Loop de volgende route: Apparaten -> Printers & Scanners -> knop 'Een printer of scanner toevoegen'
  3. Wacht tot de tekst "De printer die ik wil gebruiken, staat niet in de lijst" in beeld komt. Klik hierop.
  4. Een nieuwe programma opent: 'Printer toevoegen'. selecteer de optie "Een lokale printer..met handmatige instellingen".
  5. Kies bij 'Bestaande poort gebruiken' de juiste poort. Bij twijfel voor LPT2 kiezen, als die er niet is hoor ik graag de bestaande opties.
  6. Kies de stuurprogramma (driver). Als het goed is staat er naast 'Generic' & 'Microsoft' ook een optie voor HP. Selecteer deze & vervolgens de juiste printer in het 2e lijst.
  7. Optioneel wordt de naam aangepast. Indien gewenst doen.
  8. In 'Printer delen', kies 'Deze printer niet delen'.
  9. De printer is toegevoegd. Je kunt nu een testpagina afdrukken.
Over het controlepaneel: Geen configuratie is nodig, tenzij de printer eerder in gebruik is genomen. Wellicht moet er dan een reset worden doorgevoerd.

Ik verwacht niet dat bovenstaande instructie werkt. Het zou kunnen zijn dat verdiepende foutopsporing nodig is. Probeer het alsnog, wie weet werkt het meteen, of niet. Wat het geval is, ik hoor graag hoe het is verlopen.

Goedendag,

In dat geval kun je via Windows proberen handmatig de printer toe te voegen. Er zijn erg veel manieren om dit te doen, ik probeer eentje uit te leggen:
  1. Voer de volgende toetsenbord combinatie (druk tegelijk in) uit: Windows + I. De instellingen komen naar voren.
  2. Loop de volgende route: Apparaten -> Printers & Scanners -> knop 'Een printer of scanner toevoegen'
  3. Wacht tot de tekst "De printer die ik wil gebruiken, staat niet in de lijst" in beeld komt. Klik hierop.
  4. Een nieuwe programma opent: 'Printer toevoegen'. selecteer de optie "Een lokale printer..met handmatige instellingen".
  5. Kies bij 'Bestaande poort gebruiken' de juiste poort. Bij twijfel voor LPT2 kiezen, als die er niet is hoor ik graag de bestaande opties.
  6. Kies de stuurprogramma (driver). Als het goed is staat er naast 'Generic' & 'Microsoft' ook een optie voor HP. Selecteer deze & vervolgens de juiste printer in het 2e lijst.
  7. Optioneel wordt de naam aangepast. Indien gewenst doen.
  8. In 'Printer delen', kies 'Deze printer niet delen'.
  9. De printer is toegevoegd. Je kunt nu een testpagina afdrukken.
Over het controlepaneel: Geen configuratie is nodig, tenzij de printer eerder in gebruik is genomen. Wellicht moet er dan een reset worden doorgevoerd.

Ik verwacht niet dat bovenstaande instructie werkt. Het zou kunnen zijn dat verdiepende foutopsporing nodig is. Probeer het alsnog, wie weet werkt het meteen, of niet. Wat het geval is, ik hoor graag hoe het is verlopen.
Hallo,

dankjewel voor je uitgebreide beschrijving!

Ik heb je stappen doorlopen. Inderdaad LPT2 gekozen want geen idee welke poort het zou moeten zijn. Ik had eerder dit geprobeerd maar zonder kennis en zodoende met port com1 t/m 4, denkend dat dat de usb was maar niet wetend welke. 😅
Hoe dan ook, helaas bij het afdrukken van de testpagina krijg ik op de laptop al de melding dat er een fout is.
In de printerlijst staat de printer ook met 'fout' erbij. Ik heb de probleemoplossing erop los gelaten, daar komt de boodschap uit: "Dit probleem is niet op de lossen met probleemoplossing".

De printer is wel eerder gebruikt geweest. Het is de printer die eerder in hun bedrijf aan huis in werking is geweest. Zou een reset nog helpen? En kan ik daarvoor gewoon de 'nieuwerwetse' route gebruiken van de resetknop zoveel seconden ingedrukt houden of ligt dat ingewikkelder?

probeer deze eerst: HP Universal Print Driver for Windows PCL6 (64-bit)

hierboven de complete driver setup, van jou printer. probeer deze te downloaden en te installeren. wellicht dat het dan wel werkt.

bij handmatige printer toevoegingen altijd LPT kiezen en geen COM. COM poorten werden vaak gebruikt voor gamepads en andere input devices
Helaas, met die PCL6 ben ik begonnen voor ik hier om hulp vroeg. Ben een beetje bang dat ik toch ergens een 'mannetje' (in volledig onzijdige vorm, het mag zeker een vrouw zijn ;-) ) vandaan moet toveren die kan langskomen om me te helpen.

Iemand nog een tip waar ik die het beste vandaan kan halen? Ik ben bang dat als ik naar een gewone computer-winkel ga ik meteen te horen krijg dat ze een nieuwe printer moeten kopen. En geloof me, I tried that.

Helaas, met die PCL6 ben ik begonnen voor ik hier om hulp vroeg. Ben een beetje bang dat ik toch ergens een 'mannetje' (in volledig onzijdige vorm, het mag zeker een vrouw zijn ;-) ) vandaan moet toveren die kan langskomen om me te helpen.

Iemand nog een tip waar ik die het beste vandaan kan halen? Ik ben bang dat als ik naar een gewone computer-winkel ga ik meteen te horen krijg dat ze een nieuwe printer moeten kopen. En geloof me, I tried that.
ik snap wat je zegt, echter is de kans best aanwezig dat het gewoon weg niet mogelijk is.

heb je toevallig ook deze geprobeerd? Driver-Universal Print Driver voor Managed services (2)
en staat de printer met een uitroepteken in apparaat beheer?

ik snap wat je zegt, echter is de kans best aanwezig dat het gewoon weg niet mogelijk is.

heb je toevallig ook deze geprobeerd? Driver-Universal Print Driver voor Managed services (2)
Ja die kans is natuurlijk zeker aanwezig, dat het niet mogelijk is.

Ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen of ik die managed services ook geprobeerd heb, dus dat ga ik alsnog even een kans geven. Ook de PCL6 neem ik aan?
Als ik de printer handmatig toevoeg staat hij inderdaad met een uitroepteken in het apparaat beheer. Maar als we de Centronics to USB kabel aansluiten en de printer aanzetten verschijnt er in de apparaat lijst bij de USB poorten ook nog een apparaat met een uitroepteken. Kortom er wordt geen link gelegd tussen de printer die via de USB wordt aangesloten en de handmatig toegevoegde printer, dit wordt als twee verschillende apparaten gezien en daar bovenop wordt de printer überhaupt niet als printer herkent.
Ik heb zelf net wat kennis om het een en ander te kunnen uitzoeken en dan met wat proberen vaak een heel eind te komen, maar dit gaat me boven de pet. Zegt het jou iets als ik dit zo uitleg?

Ik ga in ieder geval nog even die managed services printer proberen. Ik kom van het weekend denk ik weer bij mijn ouders. Dus ik kom erop terug.

weet niet of deze een netwerkpoort heeft, maar misschien zou je hem aan kunnen sluiten op je router met lankabel, dan de printer installeren als netwerk printer op je laptop.

weet niet of deze een netwerkpoort heeft, maar misschien zou je hem aan kunnen sluiten op je router met lankabel, dan de printer installeren als netwerk printer op je laptop.
Die heeft hij inderdaad en daar hebben we eerder ook gebruik van gemaakt. Dat was al erg veel gedoe wat elke paar jaar herhaalt moest worden. Maar nu is er wat met het netwerk veranderd en lukt het echt met geen mogelijkheid meer het weer ingesteld te krijgen. Vandaar dat ik op het idee kwam te kijken of het via kabel mogelijk was de verbinding te maken. Ik was dolblij toen er een kabel bleek te bestaan om de parallel aansluiting aan usb te koppelen. Alleen loop ik daar dus nu alsnog vast.
Ik ga de managed services een kans geven dit weekend.

Hoi Anne, even iets ter overweging als het nou niet lukt om hem via het netwerk te gebruiken. Ik vermoed dat deze printer al meer dan 10 jaar oud is, en toners en drums van een dergelijke machine zijn ook zeker niet gratis. Waarom kies je niet voor een nieuwe (inkttank) printer? Bijvoorbeeld een Epson Ecotank? Dat is aansluiten en gaan, zonder gedoe. Je bent dan ook van de tonerwissels af en niet onbelangrijk, de niet geheel onschadelijke tonerdeeltjes die niet bepaald gezond zijn. Ik begrijp dat een nieuwe printer kosten met zich mee brengt, maar als je de kosten af zet tegen je problemen met deze oude printer, en de mogelijkheid om weer jaren met plezier te printen, is het wellicht een overweging. Ook zal een nieuwe inkjet printer flink energiezuiniger zijn en waarschijnlijk minder ruimte in beslag nemen.

Helaas, ook de Driver voor Managed services biedt geen uitkomst.

Hoi Anne, even iets ter overweging als het nou niet lukt om hem via het netwerk te gebruiken. Ik vermoed dat deze printer al meer dan 10 jaar oud is, en toners en drums van een dergelijke machine zijn ook zeker niet gratis. Waarom kies je niet voor een nieuwe (inkttank) printer? Bijvoorbeeld een Epson Ecotank? Dat is aansluiten en gaan, zonder gedoe. Je bent dan ook van de tonerwissels af en niet onbelangrijk, de niet geheel onschadelijke tonerdeeltjes die niet bepaald gezond zijn. Ik begrijp dat een nieuwe printer kosten met zich mee brengt, maar als je de kosten af zet tegen je problemen met deze oude printer, en de mogelijkheid om weer jaren met plezier te printen, is het wellicht een overweging. Ook zal een nieuwe inkjet printer flink energiezuiniger zijn en waarschijnlijk minder ruimte in beslag nemen.
Hallo Base_NL,
Geloof me, als het aan mij had gelegen hadden we dat allang gedaan. Het is echter de printer van mijn ouders en zij zijn van de generatie 'Maar hij doet het toch nog?!' wat in principe een geweldige insteek is tot op bepaalde hoogte. Daarbij hebben ze jarenlang een eigen drukwerk-bedrijf gehad en zodoende ook prive zonder enig probleem kunnen printen zonder dat het opviel tussen de andere prints. Ze zijn al ouder en willen graag de dingen die de meeste van ons inmiddels digitaal of zelfs helemaal niet bewaren, printen en in hun papieren archief opbergen. Dat is eigenlijk het enige waarvoor ze een printer nodig hebben (al zijn dat stiekem heel wat brieven om te printen), plus hier en daar een keer een toegangskaartje. Ze hebben nog een toner van de printer die ze hebben en daar zit ook zodanig veel inkt in dat die voorlopig nog wel even (lees: jaren) mee zou gaan - als hij aan de praat zou komen uiteraard.. - Het is voor hen onbegrijpelijk dat ze bij een nieuwe printer naast de kosten voor de printer zelf jaarlijks ruim 100 euro kwijt zijn aan cartridges, dat cartridges überhaupt maar zo kort mee gaan. Terwijl ze tegelijk veel te weinig printen om het zinnig te maken een printer te kopen die wederom op joekels van toners (of een tank) werkt zoals ze gewend waren.
Met hun ervaring van hoe het was, begrijp ik dat het voor hen moeilijk is de overgang te maken en vandaar dat ik toch probeer het voor hen op te lossen zoals zij graag willen. De kans dat dit lukt wordt wel steeds kleiner natuurlijk, dat is duidelijk. Maar vandaar mijn zoektocht. :)

beste manier is toch via netwerk. sommige lpt/usb connectors werken niet altijd even goed in de huidige windows versies.

installeer eerst de driver opnieuw. HP Universal Print Driver for Windows PostScript (64-bit) (dit is de bovenste)

sluit daarna pas je printer aan op je router/switch. voeg dan handmatig de printer toe, zoals eerder beschreven. indien hij automatisch niet vind, kies dan voor lokale of netwerkprinter toevoegen en probeer verschillende LPT poorten. Probeer LPT2 als eerst.

hieronder nog een eventuele optie. is maar net hoever je wilt gaan met proberen.

beste manier is toch via netwerk. sommige lpt/usb connectors werken niet altijd even goed in de huidige windows versies.

installeer eerst de driver opnieuw. HP Universal Print Driver for Windows PostScript (64-bit) (dit is de bovenste)

sluit daarna pas je printer aan op je router/switch. voeg dan handmatig de printer toe, zoals eerder beschreven. indien hij automatisch niet vind, kies dan voor lokale of netwerkprinter toevoegen en probeer verschillende LPT poorten. Probeer LPT2 als eerst.

hieronder nog een eventuele optie. is maar net hoever je wilt gaan met proberen.

oke, dan ga ik nog 1 keer proberen of ik de netwerktoestand aan de praat krijg, en anders houdt het op.

Hartelijk bedankt voor het meedenken!!

Terug
Bovenaan