Overstappen naar PC-racing: Le Mans Ultimate - I-racing welke PC

Declaes

Nieuw forumlid
Mijn zoon is een best goede Sim-racer en zou nu graag overstappen van PS5 racing naar PC. Hij speelt op PS5 AC maar wil nu naar Le Mans ulitimate en I-racing op de PC.
Welke samengestelde PC koopt hij hier best voor die ook betaalbaar is. Momenteel rijdt hij nog op 1 scherm maar wilt na verloop van tijd overschakelen op 3 schermen. Videokaart moet voldoende zijn om bij de start met veel racers, niet te haperen.

Dank jullie wel voor de hulp.

Hoi Declaes,

Ik zal eerst twee links delen met de systeemeisen van beide games:
https://lemansultimate.com/system-requirements/
https://www.iracing.com/membership/system-requirements/

Je hebt niet per se een high-end setup nodig om deze games te kunnen spelen. Maar om op 3 schermen te spelen, zul je iets meer rekenkracht op je videokaart nodig hebben.

Mijn advies:
- Een goede CPU met 6 cores van de nieuwste generatie, geeft nog mogelijkheden om te upgraden in de toekomst: AMD Ryzen 5 9600X
- Alhoewel er 16GB wordt geadviseerd, zou ik gelijk voor 32GB DDR5 geheugen gaan. De geheugen prijzen zijn vrij hoog op het moment en het is zonde als je dit twee keer moet uitgeven aangezien DDR5 het niet fijn vindt om uitgebreid te worden. Het advies is om altijd bij de sets te blijven zoals die verkocht worden en geen samengestelde sets te gebruiken.
- Voor de videokaart zou ik kijken naar minstens een Nvidia RTX 5070TI of een AMD Radeon 9070XT. Liever nog een Nvidia RTX 5080 voor de betere GPU, maar in ieder geval 16GB VRAM. Dit wordt dus niet geadviseerd door beide games, maar de eis voor 3 beeldschermen vraagt hier wel om.

Vergeet niet dat je ook nog een raceseat setup nodig hebt. Je kunt gelijk all-out gaan met een combinatie van verschillende MOZA of Thrustmaster onderdelen. Maar een Logitech-G G923 is ook al leuk om mee te beginnen, mocht je niet al een mooie setup hebben voor de PS5

Als je aangeeft wat je budget ongeveer is, kan ik kijken of ik iets voor je kan samenstellen!

Dag AlmarN,

Dankjewel om dit even op te nemen en jouw kennis met ons te delen.

De raceseat setup heeft Mattias (mijn zoon) al van zijn PS5 -> zie foto.
Qua budget willen we gewoon uitgeven wat nodig is. We willen gewoon niet teveel uitgeven aan een computer die eigenlijk te zwaar is. Mattias spreekt altijd van de computer zelf samen te stellen, maar dit heb ik nog nooit gedaan. Hopelijk komen we er met een budget tussen de 1500 en 2000 euro?

WhatsApp Image 2026-05-01 at 11.19.18.webp

Ik heb even iets samengesteld. Het budget is wat aan de krappe kant om een 5080 in de build te krijgen, dus daarom gekozen voor een 5070ti. Je zou nog kunnen overwegen om een AMD Radeon 9070XT te pakken om nog €200 te besparen.

Klik hier voor de winkelmand

Mocht je het zelf niet aandurven om de pc te bouwen, heeft Megekko ook een assemblageservice voor €149,-
Het voordeel is dat je zelf geen risico loopt dat er iets mis gaat. Dat pakken zij dan voor je. De pc wordt afgeleverd met een testversie van Windows die je zelf kunt activeren en alle drivers zijn al geïnstalleerd. De pc is dan zo goed als klaar om te gaan.

(let wel op dat je misschien nog een windows licentie moet kopen dan.)

Dag ElmarN,
ven
Nogmaals dankjewel voor de tijd die je neemt om ons te informeren. Dit is een grote hulp geweest voor ons. We bekijken nog even wat Mattias echt wil en kan besteden en dan hakken we de knoop door.
Declaes

Terug
Bovenaan