Vriendin lief wilde een andere pc, dus vertaalde dit ik een nieuwe PC voor mijzelf. Helaas ging er wat fout bij het opstarten van de nieuwe pc. Dat betekent zelf klooien tot je een oplossing heb! Dat heeft tot op zekere hoogte gewerkt, maar helaas kom ik nu niet verder. Ik hoop daarom dat jullie mij kunnen assisteren.
Ik heb wat foto’s toegevoegd in de bijlage.
Partlijst:
MOBO: b550 Auros pro v2 1.5 rev
CPU: Ryzen 7 5700x3d
RAM: Gskill 32 gb ddr4 4000
opslag:
2x m2 ssd 990 pro 1 tb en 990 evo 1 tb, beide van Samsung
Be quiet mc1 cooler voor het tweede m2 slot (dus niet de standaard)
GPU: Sapphire RX7700 XT Frostpunk editie.
PSU: Corsair rm750x (750 watt)
Case: NZXT h7 flow 2024 zonder RGB
Cooling: Deep cool ak500s digital
3 x 3 fans van cooler master
- Sickleflow
- MasterFan mf120 halo 2
- Mobius ARGB
En een hub: DeepCool Sc700 A-RGB hub
De uitdaging:
Eerste keer opstarten ging prima, eerst de bios uitlezen en daarna Windows geïnstalleerd, all good! Omdat ik pc ging verplaatsen heb ik dus de voeding uitgeschakeld. na het weer aanzetten van de voeding, start de PC tot mijn verbazing niet meer op. Alle fans gaan kort aan, maar valt daarna gelijk uit met sommige RGB elementen nog aan. (zie foto zijkant)
Ik heb alles gecontroleerd, GPU uit en opstarten, RAM vervangen voor een andere setje. niets bleek te werken. Daarna de CMOS gereset door de batterij eruit te halen. Dit zorgde ervoor dat ik de pc weer kon opstarten. vervolgens BIOS flash gedaan om dit wellicht een issue zou kunnen zijn met x3d CPU. helaas was dit succes ook van korte duur, want zodra ik de PC van de voeding afhaal (De voeding aan/uit zet of de Stekker uit/in het contact) Start de pc niet meer op. Na een dag flink stoeien kwam ik, met wat hulp, erachter dat de ARGB-hub (Deepcool) de oorzaak was. Ik heb de SATA ontkoppeld en de ARGB pin naar de MOBO er uitgehaald. Nu werkt de pc zoals behoren, ook na het aan/uit zetten de voeding, alleen mis ik natuurlijk nu de ARGB
Er loopt dus één 1 ARGB kabel naar een ARGB slot op mijn MOBO lopen. Vervolgens hebben ik alle ARGB connectoren van de fans en de GPU (sommige Daisy Chained) naar de hub gebracht om zo één centrale box te hebben. Dit leek mij wel zo handig want ik heb maar 2 ARGB aansluitingen op de MOBO zitten.
Ter duidelijkheid, de fans heb ik verdeeld over 5 slots met splitters.(zie foto, kabel management kan beter).
Er gaat dus iets fout met elke keer de spanning eraf halen en de Argb Wat zou hier de oorzaak van zijn en hoe los ik dit op?
Ik heb wat foto’s toegevoegd in de bijlage.
Partlijst:
MOBO: b550 Auros pro v2 1.5 rev
CPU: Ryzen 7 5700x3d
RAM: Gskill 32 gb ddr4 4000
opslag:
2x m2 ssd 990 pro 1 tb en 990 evo 1 tb, beide van Samsung
Be quiet mc1 cooler voor het tweede m2 slot (dus niet de standaard)
GPU: Sapphire RX7700 XT Frostpunk editie.
PSU: Corsair rm750x (750 watt)
Case: NZXT h7 flow 2024 zonder RGB
Cooling: Deep cool ak500s digital
3 x 3 fans van cooler master
- Sickleflow
- MasterFan mf120 halo 2
- Mobius ARGB
En een hub: DeepCool Sc700 A-RGB hub
De uitdaging:
Eerste keer opstarten ging prima, eerst de bios uitlezen en daarna Windows geïnstalleerd, all good! Omdat ik pc ging verplaatsen heb ik dus de voeding uitgeschakeld. na het weer aanzetten van de voeding, start de PC tot mijn verbazing niet meer op. Alle fans gaan kort aan, maar valt daarna gelijk uit met sommige RGB elementen nog aan. (zie foto zijkant)
Ik heb alles gecontroleerd, GPU uit en opstarten, RAM vervangen voor een andere setje. niets bleek te werken. Daarna de CMOS gereset door de batterij eruit te halen. Dit zorgde ervoor dat ik de pc weer kon opstarten. vervolgens BIOS flash gedaan om dit wellicht een issue zou kunnen zijn met x3d CPU. helaas was dit succes ook van korte duur, want zodra ik de PC van de voeding afhaal (De voeding aan/uit zet of de Stekker uit/in het contact) Start de pc niet meer op. Na een dag flink stoeien kwam ik, met wat hulp, erachter dat de ARGB-hub (Deepcool) de oorzaak was. Ik heb de SATA ontkoppeld en de ARGB pin naar de MOBO er uitgehaald. Nu werkt de pc zoals behoren, ook na het aan/uit zetten de voeding, alleen mis ik natuurlijk nu de ARGB
Er loopt dus één 1 ARGB kabel naar een ARGB slot op mijn MOBO lopen. Vervolgens hebben ik alle ARGB connectoren van de fans en de GPU (sommige Daisy Chained) naar de hub gebracht om zo één centrale box te hebben. Dit leek mij wel zo handig want ik heb maar 2 ARGB aansluitingen op de MOBO zitten.
Ter duidelijkheid, de fans heb ik verdeeld over 5 slots met splitters.(zie foto, kabel management kan beter).
Er gaat dus iets fout met elke keer de spanning eraf halen en de Argb Wat zou hier de oorzaak van zijn en hoe los ik dit op?
- Trek ik te veel vermogen over één ARGB pin? (kan dat überhaupt?)
- kan één ARGB kabel niet zoveel hebben? (deze heeft 12 poorten, dus je zou zeggen geen probleem)
- Is mijn voeding te klein voor de gehele setup? (heb 750w zou in mijn theorie genoeg moeten zijn, maar wellicht heb ik dat totaal verkeerd?)
- Is de hub niet goed aangesloten? (specifieke poorts nodig of dergelijke?)
- Etc. mochten jullie iets anders zien. let me know!