Pc Crashes

Witterking

Nieuw forumlid
Ik heb in 2025 een nieuwe pc geboud, hij crashete af en toe maar had er geen last van dus had er toen niks aan gedaan.
maar nu heb crashed mijn pc regelmatig (minimaal 1 x per dag) en ik heb echt geen idee wat ik er aan kan doen. heb een stresstest gedaan en daar kwam niks uit.
heb een geheugen test gedaan en heb mijn bios geupdate.
het enige wat ik me nog kan bedenken is dat mijn ram en moederboard niet compatible zijn, kan dit kloppen? zou niet hebben jullie nog andere ideeen wat het kan zijn.
mijn componenten zijn als volgt,
Intel Core Ultra 7 265KF
Chieftec Hawk Behuizing
ASUS GeForce RTX 5070 TI PRIME-RTX5070 Ti-O16G Videokaart
ASRock B860 Pro-A
Patriot Memory Viper Venom 2x16GB 6000Mhz CL36 PVV532G600C36K geheugenmodule
Corsair RM1000e 2025 PSU / PC voeding
Lexar LNQ790 4TB M.2 SSD
Chieftec Iceberg 240 Dark waterkoeler
alvast bedankt voor het mee denken

Wat voor crashes zijn het precies? Speel je een specifieke game of voer je een bepaalde taak uit? Krijg je een BSOD of een spontaan zwart scherm? Je geheugen staan inderdaad niet op de ondersteuning lijst van je moederbord maar daarnaast over de crashes zelf zal meer informatie helpen om een idee van de oorzaak te krijgen.

Wat voor crashes zijn het precies? Speel je een specifieke game of voer je een bepaalde taak uit? Krijg je een BSOD of een spontaan zwart scherm? Je geheugen staan inderdaad niet op de ondersteuning lijst van je moederbord maar daarnaast over de crashes zelf zal meer informatie helpen om een idee van de oorzaak te krijgen.
het zijn een beetje random crashes, soms bij het opstarten, soms als mijn browser gebruik en soms als ik een wat lichtere game speel. bij zwaardere games crasht hij eigenlijk meteen.

Je werkgeheugen staat niet op de officiele QVL (Qualified Vendor List) van je moederbord, maar dit hoeft niet meteen te betekenen dat dit het probleem is. Het betekend alleen dat Asrock het moederbord niet met dit specifiek werkgeheugen getest heeft.

"bij zwaardere games crasht hij eigenlijk meteen."
Klinkt als een slechte voeding.

Krijg je een bluescreen met de crash?

Zo ja, bekijk welke errors er blijven hangen met het programma "bluescreenview".

Zo nee, wat gebeurt er na de crash?
- Valt de pc helemaal uit en moet je hem zelf weer aanzetten? (hard crash, meestal hardwarematig)
- Of start hij uit zichzelf weer opnieuw op? (soft crash, is vaker softwarematig, OS ziet instabiliteit en herstart voordat er dingen echt kapot gaan)

Softwareproblemen kun je uitsluiten door je OS opnieuw te installeren, evt op een tijdelijke SSD.
Hardwareproblemen kun je troubleshooten door één voor één componenten uit te wisselen. Als je bijv toevallig een andere voeding hebt liggen, of van iemand kunt lenen, kun je die voor 2 dagen wisselen en testen of hij daarmee ook crasht. Hetzelfde voor RAM, SSD en GPU. Test wel maar één ding tegelijk.

Je werkgeheugen staat niet op de officiele QVL (Qualified Vendor List) van je moederbord, maar dit hoeft niet meteen te betekenen dat dit het probleem is. Het betekend alleen dat Asrock het moederbord niet met dit specifiek werkgeheugen getest heeft.

"bij zwaardere games crasht hij eigenlijk meteen."
Klinkt als een slechte voeding.

Krijg je een bluescreen met de crash?

Zo ja, bekijk welke errors er blijven hangen met het programma "bluescreenview".

Zo nee, wat gebeurt er na de crash?
- Valt de pc helemaal uit en moet je hem zelf weer aanzetten? (hard crash, meestal hardwarematig)
- Of start hij uit zichzelf weer opnieuw op? (soft crash, is vaker softwarematig, OS ziet instabiliteit en herstart voordat er dingen echt kapot gaan)

Softwareproblemen kun je uitsluiten door je OS opnieuw te installeren, evt op een tijdelijke SSD.
Hardwareproblemen kun je troubleshooten door één voor één componenten uit te wisselen. Als je bijv toevallig een andere voeding hebt liggen, of van iemand kunt lenen, kun je die voor 2 dagen wisselen en testen of hij daarmee ook crasht. Hetzelfde voor RAM, SSD en GPU. Test wel maar één ding tegelijk.
meestal befriest het scherm als hij crasht. soms krijg ik een bluescreen, de errors op de bluescreen die ik heb opgeschreven die ik heb gekregen zijn
memory_ management en PFN_list_corrupt. daarom denk ik dat mijn ram defect is.

Maar je had al een Windows Memory Diagnostics gedraaid toch? Of een Memtest? Wat kwam daar uit.

Je kan ook nog proberen je geheugen op factory settings in de bios te laten draaien (XMP uitzetten). En misschien dat een firmware update op je SSD ook helpt.

Terug
Bovenaan