pc hapert en speelt niet lekker

kevinj

Nieuw forumlid
Hallo allemaal,

Ik heb veel framedrops tijdens het gamen op mijn pc, ook al is deze vrij nieuw. De game heeft steeds framedrops, ongelijke fps en haperingen, waardoor het moeilijk is om te spelen. Mijn pc voldoet aan de systeemvereisten van de game, dus ik weet niet zeker waarom dit gebeurt. mijn specificaties zijn: ryzen 5 5600x rtx 4060 8gb 16gb ddr4 3200mhz ram, 800w psu, gigabyte b550 gaming x v2 en een 500gb ssd. Deze framedrops komen voor in elk spel dat ik speel.

Dit zijn de dingen die ik tot nu toe heb gedaan:

-CPU opnieuw gesmeerd met koelpasta
-DDU op gpu
-Bijgewerkte bios
-Gedowngrade van Windows 11 naar Windows 10
-gpu-stuurprogramma-update

Kan iemand mij helpen erachter te komen wat dit kan veroorzaken?

Alvast bedankt,

Kevin

Hmm dan lijkt het software matig te zijn. Kijk op het moment dat het gebeurt in Taks manager en probeer te zien wat er eventueel ook resources gebruikt.

Probeer anders Nvidia replay uit te zetten of probeer Nvidia Shadowplay (mocht je deze natuurlijk standaard mee geïnstalleerd hebben.

Heb je zoiets als Asus Armoury Crate, Icue, MSI Dragon, of iets dat je RGB doet etc etc? Probeer deze uit te schakelen zodat de programma's niet opstarten.

Dit soort dingen kunnen zoveel mogelijkheden hebben ........

Heb je iets draaien wat je desktop automatisch wijzigt (achtergronden etc). Kijk anders even in de Taakbeheer wat er draait en kijk of dit echt nodig is om Windows draaiende te houden.

Of probeer:

Probeer dat eens, de daadwerkelijke uitleg begint rond 3:15

Er zijn zoveel mogelijkheden . . ..

In theorie zou het ook nog je SSD kunnen zijn.

in gevallen dat deze slecht begint te worden kan het ervoor zorgen dat ''ingame assets'' die geladen moeten worden voor frame drops kunnen zorgen.
Mocht je nog een 2de SSD hebben liggen, installeer daar eens een spel op en probeer het?

Probeer dit eens :
- enable 4G decoding (BIOS)
- disable XMP profile (om te zien of je geheugen een probleem geeft)
- disable SVM (BIOS, Secure Virtual Machine)
- disable Secure boot (BIOS)
- disable logon screen (BIOS)

Echter, ik adviseer om terug te gaan naar windows 10 want het is een windows 11 probleem wat al speelt vanaf het begin en microsoft doet er niets aan kennelijk.
Wat je ook kan proberen is dat je geen VSYNC of GSYNC gebruik en FPS in de games die je speel op max. 120FPS instel.
Wat we eigenlijk moeten weten om je probleem te lokaliseren is het volgende :
- hoeveel hz is je monitor
- gebruik je HDMI of DP
- met welke instellingen speel je (DLSS, Framegen etc...)
- hoe vol zit je SSD (of hoe leeg)
- sensor gegevens van alle hardware
- gebruik je draadloze verbindingen zoals bluetooth en wifi voor randapparatuur (muis, toetsenbord etc.)
Voorlopig lijkt het er in ieder geval niet op dat er sprake is van een defekt maar dat het gerelateerd is aan windows 11 t.a.v. core isolation en secure boot.

Hallo allemaal,

Bedankt voor de suggesties!

ik heb zojuist alle stappen uitgevoerd, maar het heeft helaas niet geholpen.

Hier zijn de antwoorden op je vragen:

-Ik speel op een 240hz monitor (1920x1080p)
-Ik gebruik DP
-Ik speel niet met dlss, en ook geen Framegen.
-In mijn ssd zit 233gb beschikbaar van de 464gb.
-Bedoel je de temps?
-Ik gebruik geen draadloe verbindingen.

Zo te beoordelen zit het probleem niet in de hardware.
Het kan driver gerelateerd zijn maar zelf denk ik dat het toch echt met windows 11 te maken heeft.
Zelf draai ik op het moment windows 11 pro 24H2 en heb heel erg veel moeten aanpassen en testen om mijn games zonder al teveel stottering te hoeven spelen.
Uiteindelijk is het voor mij duidelijk dat het probleem grotendeels wordt veroorzaakt door windows onderdelen die diep geworteld zijn in de beveiligings onderdelen van hardware.
Daarom raad ik aan om windows 10 te proberen omdat windows 11 volledig gericht is op totale controle over alle hardware en dus overal privileges aan verbindt (die uit te zetten zijn ... tot de volgende update)
Er zijn op youtube veel videos hierover te vinden maar niemand heeft nog echt een kant en klare oplossing anders dan terug te gaan naar windows 10.
Maar je kan ook zelf proberen het een en ander te veranderen aan je windows installatie zodat bijvoorbeeld de volgende onderdelen aanpassen :
- core isolation uitzetten (windows wil hiermee het gebruik van je CPU reguleren)
- secure boot uitzetten
- fast start-up uitschakelen (vanuit windows instellen)
- alle virtual machines inclusief die in de BIOS uitschakelen
- kleurdiepte van het beeldscherm instellen op 8-bits
- beelscherm op maximaal 120Hz instellen (ivm mogelijke incompatibiliteits problemen)
Dit zijn maar een handvol dingen die je kan instellen maar in werkelijkheid ligt het probleem veel dieper en is vele malen complexer.
Het is in principe aan microsoft and AMD/Intel om het probleem op te lossen maar ja, dat zie ik voorlopig niet gebeuren gezien de verschillende belangen tussen genoemde partijen.

Echter, dit is geen oplossing voor het probleem en misschien is het wel niet eens van toepassing voor jou want de verschillen in windows 11 versies zijn enorm.
Hopelijk lukt het je om er uit te komen.

PS: probeer eens de CPU op 4-cores te laten draaien. want core-isolation heeft dan een stuk minder impact.

kun je ook zeggen welk spel ? of is het met alle games ?
zit je videokaart in de juiste slot en je SSD ? welk merk SSD
hoe reageert de game als je de setting wat lager zet ?

Hey,

(sorry voor de late reactie) dit gebeurt helaas in alle games die ik speel. Ja, mijn videokaart zit in de juist slot, net als de ssd. Het merk van de ssd is kingston. En de game hapert alsnog als ik de settings lager zet.

- test met crystaldiskmark de read/write speeds van je ssd.

- heb je misschien een oude mechanical hdd in je pc zitten? koppel deze tijdelijk los om te testen. virtueel geheugen kan namelijk die drive gebruiken en daardoor onnodig laden.

- misschien kan je PBO aanzetten in bios, als dit nog niet het geval is.

- zet vooral geen raytracing aan

- wat zijn de temperaturen onder load van cpu/gpu? (down throttle?)

- is de gpu load 100% tijdens het gamen?

-Heb ik al getest. read/write speeds zijn goed.

-Heb ik niet

-PBO heb ik al aan staan

-Raytracing staat uit

-De temperatuur van de CPU en GPU is beide rond de 70 graden

-Nee, de gpu load is niet 100% tijdens het gamen

Hoe hoog is de CPU load tijdens gamen? Wisselt de GPU load steeds van bv. 99 naar 60-70 en terug? OC je de GPU? Heb je getest met in-game grafische settingss op low?

Terug
Bovenaan