PC start soms niet meer op

BartW

Nieuw forumlid
Hallo,

Vorige week startte mijn pc plotseling niet meer op. De avond ervoor heb ik de pc nog normaal gebruikt, maar de volgende keer gebeurde er helemaal niets.
Er draaiden geen fans niks, behalve de RGB verlichting op het moederbord die altijd brand.

Ik heb vervolgens het volgende getest:
Beide RAM sticks afzonderlijk getest in verschillende slots
Opstarten zonder GPU
Een andere voeding gebruikt
Andere stroomkabels getest
De CPU opnieuw geplaatst
CMOS gereset

Bij geen van deze testen veranderde er iets. Op basis daarvan was mijn conclusie dat het moederbord defect was.
Ik heb het moederbord daarom teruggestuurd, maar kreeg bericht dat deze niet defect was.
Toen ik het moederbord terug had en alles opnieuw aansloot, startte de pc ineens wél op.
De volgende ochtend heb ik met Cinebench de CPU getest en daarbij kreeg ik een normale score.
Daarna heb ik de pc uitgezet en de voeding tijdelijk op een andere plek neergezet. Toen ik de pc opnieuw aan wilde zetten, startte hij opnieuw niet op.
Ongeveer 20 minuten later wilde ik het probleem aan iemand anders laten zien en toen startte de pc plotseling weer normaal.

Ik gebruik de volgende componenten.
Intel Core i9 14900KF
Corsair DDR5 Vengeance RGB 2x16GB 6000
ASUS ROG STRIX Z790-H GAMING WIFI moederbord
Gigabyte GeForce RTX 4080 SUPER GAMING OC 16G
Samsung 970 EVO Plus 500GB M.2 SSD
Samsung 1TB M.2 SSD (Ik ben het exacte type vergeten)
2x Samsung 870 EVO 1TB 2.5" SSD
Corsair RM1000e V2 PSU (tijdens het testen heb ik ook een andere voeding gebruikt)

Alvast bedankt!

ik zou proberen om als het systeem weer een keer gewoon kan opstarten een test te doen met OCCT om te kijken of je mogelijk error krijgt van je CPU. daarnaast is het een goed idee om te kijken of je mogelijk wat extern hebt bvb een usb heb die nog extern stroom krijg dit kan ook problemen veroorzaken.

Bedankt voor de tip!
Ik heb de CPU + Memory test gedaan, deze gaf alleen geen problemen aan.

Toen de PC startte viel het mij wel op dat de instellingen van de BIOS weer waren gereset (ik kreeg ook het scherm dat je krijgt als je de CMOS cleared).
Kan de CMOS leeg gaan als de voeding een dag uitstaat (met de knop op de achterkand)?

Beste Bart,

Zet je de knop van de voeding altijd uit als je je pc afgesloten hebt? Want dan gaat de CMOS batterij inderdaad leeg. Een lege CMOS batterij moet vervangen worden. Dit zou heel goed het probleem kunnen veroorzaken.

Mijn advies is om de CMOS batterij te vervangen (CR2032) en de voeding in principe altijd aan te laten staan. De CMOS neemt het over als de spanning van je moederbord af is, maar dit is geen oneindige oplossing. Dit probleem komt ook vaak voor bij mensen die het stekkerblok uitschakelen waar de pc op aangesloten is.

Normaal gesproken staat de voeding altijd aan. Alleen nu met het vele testen en het wisselen van componenten en kabels heb ik hem af en toe uitstaan.

Edit:
Ik heb voor de zekerheid de CMOS batterij vervangen, helaas heeft dit niet geholpen.
De eerste dat ik de PC probeerde te startten na het verwisselen wilde hij al niet aan.

Laatst bewerkt:
Na het vervangen van een CMOS batterij, of na een CMOS clear, zal de pc opnieuw in memory training gaan. Dit kan een paar minuten duren.
Gebeurt er echt helemaal niks? Of gaan de fans wel draaien en branden er eventueel ledjes op met moederbord?

Iedereen bedankt voor de suggesties!

Ik heb uiteindelijk de PC naar het servicepunt van megekko gebracht, zij hebben als nog bevistiging gestuurd dat het moederbord kapot is.

Fijn dat het opgelost wordt. Dit is het lastigste onderdeel om zelf thuis te testen. Hopelijk heb je je pc snel terug!

Terug
Bovenaan