PC upgrade: advies gevraagd

Slipper

Nieuw forumlid
Hoi allemaal,

Ik wil graag mijn pc upgraden en heb al wat research gedaan. Toch heb ik nog wat advies nodig 🙂.

De huidige specs van mijn PC zijn:

CPU: AMD Ryzen 5 2600 (6-core)
GPU: NVIDIA GeForce GTX 1660 Super
RAM: G.Skill DDR4 Aegis 2x8GB 3000MHz
Motherboard: Gigabyte B450M S2H
SSD: Kingston A400 480GB
PSU: be quiet! System Power 9 400W
Case: BitFenix NOVA Black Midi Tower

Aangezien ik nu niet het budget heb om alles te upgraden start ik met de CPU, het moederbord en het RAM geheugen. Hiervoor heb ik upgrade kit van Megekko in gedachten. Daarnaast heb ik eerder al een SSD aangeschaft van Samsung 990 EVO plus 1TB.

Dit houdt in:

- AMD ryzen 7 5700X3D
- Gigabyte B550 GAMING X V2 moederbord
- Corsair DDR4 Venggeance 2x16GB 3600 geheugenmodule

Mijn vraag is nu of ik voor de aanschaf van dit pakket een sterkere PSU en extra coolers nodig heb aangezien er een sterkere processor in komt. Zo ja: wat raden jullie aan?

Alvast bedankt voor jullie feedback

Met de upgrade kit die je gekozen hebt heb je vandaag de dag een top systeem. Maar je moet je wel realiseren, dat socket AM4 al opgevolgd is door AM5. Het zal dan meteen je laatste upgrade zijn, sneller dan een 5700x3d ga je niet meer kunnen. Ook hang je jezelf op aan DDR4 geheugen, terwijl DDR5 inmiddels al flink prijsgunstiger geworden is.

Persoonlijk zou ik je adviseren:
- Upgrade je huidige systeem naar een 5700x3d (je huidige moederbord ondersteunt die gewoon na een bios-update!)
- Geef iets meer uit, en investeer in een AM5 upgrade systeem, met bijvoorbeeld een Ryzen 5 7600 processor.

Met de upgrade kit die je gekozen hebt heb je vandaag de dag een top systeem. Maar je moet je wel realiseren, dat socket AM4 al opgevolgd is door AM5. Het zal dan meteen je laatste upgrade zijn, sneller dan een 5700x3d ga je niet meer kunnen. Ook hang je jezelf op aan DDR4 geheugen, terwijl DDR5 inmiddels al flink prijsgunstiger geworden is.

Persoonlijk zou ik je adviseren:
- Upgrade je huidige systeem naar een 5700x3d (je huidige moederbord ondersteunt die gewoon na een bios-update!)
- Geef iets meer uit, en investeer in een AM5 upgrade systeem, met bijvoorbeeld een Ryzen 5 7600 processor.
Thanks voor je feedback.

Ik ga mij eens verdiepen in een AM5 upgrade systeem. In principe zou ik hiervoor op dit moment dan een nieuwe CPU, moederbord en RAM moeten aanschaffen, toch? De rest komt dan later wel.

Ben ik er dan met de Ryzen 5 7600, Gigabyte B650M DS3H en 32GB DDR5-6000?

Ik vind die voeding van 400W nogal krap bemeten voor een modern moederbord met toebehoren. Kijk ook eens goed of je met de bestaande PSU wel de juiste aansluitingen hebt voor het nieuwe moederbord..

Jazeker, met deze kit ben je weer up to date. Wat artstudiog zegt is wel een terechte opmerking. Die 400W voeding is aan de krappe kant, met je huidige setup zal het denk ik wel werken, maar wellicht is het verstandig die ook alvast te upgraden zodat je in de toekomst een andere videokaart kunt plaatsen.

Terug
Bovenaan