Upgrade (gaming) PC

Sundance Kid

Nieuw forumlid
Hoi toppers,

Een tijd geleden heb ik een gaming pc gebouwd, omdat ik regelmatig games speelde. Voornamelijk PUBG en CS2. Tegenwoordig speel ik nog af en toe en wordt de PC meer voor andere dingen gebruikt. De Upgrade naar windows 11 lukt niet, omdat ik mijn moederbord moet upgraden. Nu vraag ik mij af wat de beste upgrade is voor mijn situatie.

Uitgangspunt:
Gigabyte B150-HD3P
CPU: Intel Core i5 met CPUID 506E3h
16GB DDR4
GeForce GTX 1070

Ik zit zelf aan de volgende upgrade te denken (scenario 1):
ASUS TUF GAMING B650-PLUS WIFI moederbord
AMD Ryzen 5 7600 Processor

Eigenlijk hoort daar natuurlijk ook een 32gb DDR5 6000 bij, maar dat kost zoveel extra dat ik mij afvraag of dat nodig is. Daarnaast verwacht ik dat mijn videokaart dan de beperking gaat worden. Ook nog; ik kan dan wellicht beter een volledige nieuwe build kopen/maken. Dus, wat ik ook kan doen:

Scenario 2:
ASUS ROG STRIX B550-F GAMING WIFI II moederbord
AMD Ryzen 5 5600 processor

Dat ligt qua performance een stuk lager, maar is altijd nog een goede upgrade van mijn huidige situatie en ik kan de DDR4 behouden.

Overwegingen; gamen vind ik leuk en ik vind het belangrijk dat de game experience goed is. De best mogelijke graphics geef ik iets minder om. Ik verwacht niet op termijn grote nieuwe games te gaan spelen. Het is prima om over een jaar of 2-4 een compleet nieuwe setup te kopen.

Kortgezegd dus de vraag:
- Scenario 1
- Scenario 2
- Anders, namelijk

Alvast dank voor jullie hulp en laat het vooral weten als je meer info nodig hebt.
Groeten,

Ik zou het persoonlijk zonde vinden van het geld om naar een AM4 omgeving te upgraden puur om je DDR4 sticks te behouden. Je bespaart namelijk op die RAM sticks, maar je stopt geld in een verouderd systeem. Er zijn ook wat goedkopere DDR5 sticks van 16GB, met CL40 timings:

Deze is maar 189,- en je kan eventueel later nog uitbreiden naar 32GB door precies dezelfde nog een keer te kopen. Veel geld op een cpu ga je ook niet besparen door bij een AM4 te blijven en voor 185,- heb je een 9600x. Moederbord kost ongeveer 150,- of iets meer en dan moet je alleen nog nadenken over een videokaart, wat in jouw geval waarschijnlijk uitkomt op een 5060 (rond de 350) of een 9060XT (rond de 450). Met een 750w voeding zit je nog lang goed en ik zou een M2 1TB kaartje verkiezen boven een standaard SSD.

Dan heb je een prima systeem dat nog jaren meekan en je kan eventueel je geheugen en videokaart upgraden naar wens. Met een AM4 zit je klem.

Laatst bewerkt:
Hoi Sundance Kid,

Ik zal even de voor en nadelen voor beide situaties benoemen:

Met dit scenario zit je, zoals Geronimo zegt, op het nieuwste platform met nog de meeste upgrade mogelijkheden in de toekomst. Als het goed is, komen er voor het AM5 platform nog 2 generaties CPU's uit. Het nadeel is dat je wat meer geld moet uitgeven omdat je ook het geheugen er bij moet kopen. Ik zou hier echter níet kiezen voor een goedkope set van 16GB om later met dezelfde set uit te breiden. DDR5 heeft opzienbarend vaak stabiliteitsproblemen met 4 RAM-sticks. Ik zou altijd op de website van de moederbordfabrikant kijken naar de compatibiliteitslijst op de support pagina. Hier wordt aangegeven met welk geheugen het moederbord succesvol getest is, op welke snelheden en in welke samenstelling (1, 2 of 4 sticks).

AM4 is zeker in de tijd van de hoge RAM prijzen interessant om te overwegen. DDR4 is veel makkelijker in het accepteren van een extra set van 16GB geheugen. De timings en snelheden liggen wat lager, maar dit vang je op door de load over 4 sticks te verspreiden. Let wel op dat het geheugen allemaal op de zelfde snelheid werkt. Heb je nu 2133MHz, dan ga je met een set van 3200MHz nog steeds op 2133MHz draaien.
Bovendien moet je AM4 niet als een 'verouderd' platform zien, maar als een 'bewezen' platform. Alles is tot in den treure getest en fouten zijn er uit gepatcht. Je zou zelfs op AM4 nog kunnen upgraden naar een 5800X3D, die onlangs opnieuw in productie is gegaan. Dat zouden ze nooit doen als AM4 een 'verouderd' platform is 😉

Je GeForce GTX 1070 is nog een prima kaart om de genoemde games mee te spelen. Er worden alleen geen nieuwe driver updates meer voor uitgegeven. Deze zou je ook nog kunnen upgraden. Maar je kunt ook eerst kijken of moederbord, CPU (en geheugen) al het gewenste resultaat geeft.

Ik moet er nog bijzeggen dat het nemen van 1 DDR5 stick eigenlijk het meest stabiel. Met 2 sticks, wat gebruikelijk is, is het iets minder stabiel en het gebruik van 4 sticks is af te raden. Dus als je er 1 neemt, is het beste om er één van 16GB te nemen en niet 2 van 8, omdat de laatste variant al iets minder stabiel is en een uitbreiding naar 4x8 af te raden is. Dan de timings, CL40 is eigenlijk één van de meest stabiele RAM's omdat ze op 'relaxte' timings draaien dan hogere CAS-snelheden, zoals CL32 of CL30, die snellere responsetijden hebben (beter geschikt voor gamen), maar ook wat minder stabiel kunnen zijn.

Het klopt dat de 5800x3D onlangs opnieuw is geïntroduceerd op de markt en ik heb het eerlijk gezegd zelf ook nog even overwogen. Maar de adviesprijs gaat denk ik rond de 350,- liggen. Dat is te veel vergeleken met de 7800x3D (355,-) of de 9800x3D (419,-), die allebei iets meer kosten, maar ook betere prestaties hebben. Nu zijn die laatste processoren nu niet aan de orde voor jou, maar stel dat je een 9600x neemt op een AM5, dan kun je later nog overstappen naar een 7800x3D of hoger. Ga je naar een AM4, dan is een 5800x3D het plafond, die vergelijkbaar is in prijs met de betere AM5 broertjes. Dus een AM5 biedt gewoon meer opties voor de lange termijn en veel geld ga je niet besparen door op een AM4 in te stappen behalve dan je RAM.

Had je nu al een AM4 gehad en je budget en wensen zijn beperkt, dan zou ik er nog een tijdje op blijven. Maar omdat je nu al voor de keuze staat tussen AM4 of AM5, sta je voor een heel andere keuze: welke investering doe ik voor welke termijn. Als je over 2-3 jaar een nieuw systeem wil kopen, dan kun je nu een AM4 omgeving kopen en over 3 jaar een AM5. Maar waarom niet meteen een AM5 moederbord, een prima AM5 cpu zoals de 9600x, zodat je die investering over 2-3 jaar niet meer hoeft te doen?

Laatst bewerkt:
TL/DR:
Als het budget het toelaat, gelijk naar AM5 en 32GB RAM. Of één stick 16GB en later nog één erbij.
Als je liever gebruik maakt van je DDR4 omdat je die toch al hebt liggen en het nu niet uitkomt om DDR5 te kopen voor de hoge prijzen, dan zou ik voor AM4 gaan.

Wil je naar AM5, dan heeft Megekko een mooie kit samengesteld:
Megekko Upgrade Kit | Ryzen 5 9600X| B850 | 32GB

En laten we de ongenoemde optie niet vergeten:
MSI B760 GAMING PLUS WIFI DDR4 moederbord
Intel Core i5-14400F processor
Dit is een moederbord CPU combinatie met vergelijkbare performance met de AMD 7600, maar het werkt nog met DDR4.
Geen upgrade mogelijkheden, behalve een 14700 of 14900, die overigens helemaal niet slecht zijn!

Of, als je het zuiniger aan wil pakken en je kiest voor AM5:

Voor 110,-

185,-

189,-

Bij elkaar is dat 484,-. Dan heb je de basis, een moederbord, een goede processor en DDR5 16GB geheugen. Die upgrade kit is duurder vanwege het moederbord en betere versie geheugen (32GB, CL30). Dan heb je nog een voeding nodig, zoals deze:

80,-

Met een 5060 van 350,- kost alles bij elkaar 914,-. Dan heb je nog wat geld over voor koelers en heb je een prima upgrade naar AM5 van rond de 1000,-. Met 100 euro meer kun je een betere videokaart kopen, de 9060XT, wat een uitstekende kaart is voor die prijsklasse en zit je op 1100,-.

Intel is ook te overwegen, maar de i5-14400F (185,-) is vergelijkbaar in prijs met de 9600x (189,-) en die laatste heeft 20% meer single core snelheid.

Laatst bewerkt:
Laten we nog een keer hetzelfde herhalen, maar dan met een AM4:

129,- (ervan uitgaande dat je Wifi op het moederbord wil)

5600x, 159,-

Je gebruikt je oude RAM, en dan komt er nog 80,- bij voor de voeding en laten we zeggen 75,- voor koelers. Met een videokaart kom je dan uiteindelijk op rond de 800,- (5060) of 900,- als je kiest voor voor een 9060XT. Dus het scheelt iets van 200,-, ongeveer de prijs van een 16GB RAM stickje.

Veel succes met kiezen!

(p.s. Ik ben de M2 SSD vergeten, maar je kan uiteraard ook nog je oude SSD/HDD gebruiken en wachten tot later met een upgrade naar M2).

Dank voor alle opties, voor- en nadelen. Dit is heel verhelderend. Makkelijker maken jullie het er niet op. Wat begon met een upgrade van het MoBo ivm Windows 11 komt nu op scenario's van rond de 1.000 euro voor een upgrade. Ik zit er momenteel aan te denken direct een nieuwe pre-built te kopen en ik kijk specifiek naar deze optie:

Volgens mij is dat een goede deal voor de specs die ik zoek. Enige waarover ik dan twijfel is de 16gb RAM (maar kan ik gewoon uitbreiden) en of ik niet direct een RTX 5070 zou moeten willen.

Budget is een kwestie van hoe goed is de deal. Ik zou zeggen dat dit max 1500-1750 zou moeten zijn. Daarvoor is vast meer en beter te krijgen dan bovenstaand, maar dan ben je dus 500 meer kwijt en ik vraag me af of je die meerwaarde überhaupt terugziet.

Bijvoorbeeld deze optie:

Maar hierbij snap ik de PCU niet icm de rx9060.

Laatst bewerkt:
Met een pre-built betaal je meer voor minder kwaliteit: een 8500G bij de Acer is onaccptabel voor die prijs, hoewel er een redelijk goede videokaart bij zit (de 9060 XT). De 7600 als processor is acceptabel als cpu maar ik zou nooit en dan ook nooit voor een Lenovo pc of beeldscherm gaan. Ik heb een grondige hekel aan dat merk en ik denk dat ze er gewoon helemaal niets van snappen (ze komen uit China/Hong Kong).

Als je echt een pre-built wil omdat je zelf niet wil bouwen of kan bouwen, probeer dan een alternatief te vinden voor de Lenovo. Want die Acer Nitro koppelt een hekel zwakke cpu aan een vrij aardige gpu. Met de Lenovo heb je een aardige cpu, maar is het eigenlijk zonde om die te koppelen aan een 5070, want dan kun je net zo goed een 9060XT nemen.

Terug
Bovenaan