Probleem met geluid, geluid werkt niet meer na bios update

KevinTiburon

Nieuw forumlid
Ik heb een probleem met mijn geluid.
Omdat World of Warcraft aangaf dat ik de bios van mijn 14e generatie Intel i7 moest updaten vanwege een potentiële beschadiging of crash (blijkbaar na het zoeken online heel bekend probleem), heb ik de bios geüpdatet.

Dit heb ik zorgvuldig gedaan, door goed te kijken naar de versie van mijn moederbord en het type en nummer.
Dat is allemaal 100% goed gegaan.

Ik heb na de bios alleen nooit meer mijn geluid werkend gekregen, en daarmee bedoel ik het geluid van mijn luidsprekers en koptelefoon, ofwel de onboard sounds. Vreemd genoeg doen mijn beeldschermspeakers het wel (zie bijlage). Voor nu heb ik een tijdelijke oplossing door mijn koptelefoon in mijn beeldscherm te pluggen, wat wel geluid geeft. Dit is belangrijk voor mijn werk.

Wat heb ik geprobeerd?

Op internet staat het vol met vanalles, dit heb ik geprobeerd:
  • Audio drivers meerdere malen opnieuw geïnstalleerd, werkt niet;
  • Nvidia drivers meerder malen geïnstalleerd, werkt ook niet;
  • Audio Drivers van Nvidia en Realtek verwijderen en weer installeren, werkt ook niet;
  • Fysiek speakers en koptelefoon in en uit, werkt ook niet;
  • In apparaatbeheer en in geluidsbeheer apparaten verwijderd, opnieuw toegevoegd, uitgezet, aangezet, niks werkt;
  • De batterij van de bios er 5-10 min uitgehad, terug erin, geen geluid;
  • Geluid in bios is enabled, zou moeten werken, maar nog steeds geen geluid via onboard HD;
  • Ik heb de bios ook naar andere versies gedowngraded, werkte ook niet;
  • Ik heb de chipset van het moederbord geïnstalleerd, werkte ook niet;
  • Meerdere malen opnieuw opgestart, werkt niet;
  • Zelfde probleem gevonden op internet, alle stappen hierboven geprobeerd, volgens diegene (met precies hetzelfde probleem helpt ook een clean install niet, bij hem hielp echter het clearen van de cmos (de batterij eruit) en de ram erin en eruit, maar mijn ram geeft geen problemen en dat zit veel te ver achter mijn ventilatoren), dus ik heb liever eerst informatie van de experts.
Link naar internet met hetzelfde probleem:
https://www.reddit.com/r/ASRock/comments/142wtk7/no_audio_after_update_asrock_x570_pro4_bios/
Ook 2 monitors en 2 nvidia outputs

Verder bij mij:
De ‘geluidsinstellingen’ detecteren geen enkele vorm van geluidsapparaat, zoals koptelefoon of speakers. Als ik mijn schermen aanzet, dan wel, maar dat zijn alleen de schermen en dus niet onboard.

Bij ‘geluiden’ staan alleen mijn twee schermen, maar met een rode pijl (en dus wel ingeschakeld) twee keer Nvidia Output (ik ga ervan uit dat dat de voorkant en achterkant van mijn pc is).

Geen rode waarschuwingslampjes op het moederbord.

Mijn setup:
  • Moederbord: ASrock Z790 Riptide Wifi
  • Processor: Intel Core i7-14700KF
  • Ram: 64GB Ram (DDR5)
  • Videokaart: NVIDIA GeForce RTX 3070
Harde schijven werken allemaal naar behoren.

In de bijlage een aantal afbeeldingen voor verduidelijking

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Als er vragen zijn, dan hoor ik het graag.

Ik hoor het graag!

Mvg,
Kevin

Bijlagen

• Benq scherm ingeschakeld - geluiden doen het op scherm.webp
    Benq scherm ingeschakeld - geluiden doen het op scherm.webp
    42,7 KB · Weergaven: 6
  • Geluiden - NVIDIA Output en Schermen (Benq).webp
    Geluiden - NVIDIA Output en Schermen (Benq).webp
    21,2 KB · Weergaven: 6
  • Geluiden - NVIDIA Output ingeschakeld maar rode pijl.webp
    Geluiden - NVIDIA Output ingeschakeld maar rode pijl.webp
    36,1 KB · Weergaven: 5
  • NVIDIA Output ingeschakeld, maar rode pijl, doet het niet in geluidencentrum.webp
    NVIDIA Output ingeschakeld, maar rode pijl, doet het niet in geluidencentrum.webp
    43,1 KB · Weergaven: 6
ik vermoed dat je de chipset driver moet updaten met de drivers die je kan vinden op de website van je moederbord windows update optionele updates zou ook wel eens kunnen helpen maar gebruik liever de drivers van de fabrikant van je moederbord begin alijd met de chipset driver in de meeste gevallen volg de rest vanzelf anders dan ook de ander drivers gebruiken.

Bedankt @migchiel voor je reactie. Chipset had ik ook al geprobeerd. Doet verder niets. Nu doet ook zelfs de Realtek Audio Driver installer het niet eens meer. Als ik Nahimic opstart zegt ie dat de driver outdated is, maar als ik die installeer gebeurt er niets. Snap er helemaal niks van.

Voor zover ik me kan herinneren is realtec echt een lastige op windows 11, wat je nog zou kunnen proberen is in bios je legacy support aanzetten ? maar dat kan wel een BSOD veroorzaken reset je CMOS dan

en onder apparaten beheer als je daar de realtec geluidshardware kan vinden zet je audioformat op 16 bits ? ik herinner me dat dat mijn probleem was op een andere machine is wel enkele jaren geleden dus wellicht helpt het nu niet meer (volgend mij kan je die stap ook in je standaard windows geluid app waar je de screenshots van hebt gemaakt ook vinden) anders zul je wellicht toch de koptelefoon en of speakerset op je monitor moeten aansluiten. dat nahimic de driver vind is wel hoopvol ik vermoed dat het toch op de ene of andere manier aan de chipset ligt (deze regelt verbinden naar je in en outputs zoals usb geluid en wifi e.d tenslote helpt deze wellicht https://www.filehorse.com/download-realtek-hd-audio-manager/ is denk wel oud maar wellicht kan het je helpen

Terug
Bovenaan