Probleempje Waterkoeling

• Onderwerp starter Onderwerp starter Keessie
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
K

Keessie

Guest
Beetje hulp gevraagd...

Met een nieuwe Fractal Disign S24 heb ik het probleempje dat het koelerblok welk op de cpu zit het toerental niet regelt.
Deze blijft altijd op maximum toerental draaien.
Het koelerblok heeft een ring welke met iets draaien de keuze geeft: "auto" of "pwm"
Deze heeft ook poos op de plank gelegen hier dus retourneren kan niet en de set kwam afgelopen weekend pas uit de doos.
Ik denk niet dat hij kapot is overigens aangaande de toerenregeling.

Betreft een Asus Maximus VIII Hero Alpha.
Het moeder bord is al wat ouder maar nieuw uit de doos (ook ooit gekocht, nooit gebruikt)

Er zijn voor de cpu fan´s 3 aansluitingen: W_Pump, CPU Opt En CPU_Fan.
De W_Pump kan meer vermogen leveren maar heeft via de Bios geen mogelijkheden middels Fan_Control dit te regelen.
Dit geeft Asus zelf ook aan in de gegevens welke ik reeds heb opgevraagd over die W_Pump aansluiting.
De CPU_Opt aansluiting "volgt" de settings in het bios van de CHA_Fan, dus dat gaat goed met de toerenregeling.
Deze 2 aansluitingen worden gebruikt voor 2 Fan´s boven in de systeem kast.

Een fan aansluiten op de W_Pump resulteert in 100% toerental, niet regelbaar.

Juist deze Waterkoeling kocht ik om reden: de prijs en de mogelijkheid dat deze zelf de Fan´s aan zou sturen zoals ook in de beschrijving staat.
En uiteraard de prijs, de set was in de aanbieding in januari dit jaar.

Herkent iemand dit hindernisje of kan misschien een tip geven ?

Alvast Bedankt,
Kees

Bijlagen

• Schermafbeelding 2026-07-08 164005.webp
    Schermafbeelding 2026-07-08 164005.webp
    45,4 KB · Weergaven: 5
  • Schermafbeelding 2026-07-08 164109.webp
    Schermafbeelding 2026-07-08 164109.webp
    23,4 KB · Weergaven: 5
Vervolg...

Voor het moment los ik het op de volgende manier op:
Het stekkertje meegevoerd in 1 van de waterslangen van het koelblok haal ik los op het verdelertje welk op de radator zit.
Daarvoor in de plaats een kabeltje van de CHA_Fan aansluiting die via Bios wel te regelen is.
Ik kom dan wel een aansluiting te kort voor de 2 Fan´s welke bovenin de systeemkast zitten maar met een 1 naar 2 split-kabeltje van Aliis dit ook perfect opgelost.
En dus ook netjes via Bios regelbaar.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat... ;-))

Maar weet iemand hoe het wel zou moeten werken midels de interne regeling, dan lees ik het graag...

Succes allemaal...

Schermafbeelding 2026-07-09 013916.webpSchermafbeelding 2026-07-09 013744.webp

Alles aansluiten zoals het hoort en dan die ring op PWM zetten (en niet half tussenin zoals op de foto). Zo moet ie regelbaar zijn vanuit het bios (en vanuit Windows met Armoury Crate, software van het Asus moederbord.). Als die ring op auto staat kan je niks regelen.

Aanvulling:

De 2 fan´s nu op de 2 aansluitingen CPU_Fan en CPU_Opt aangesloten.
De waterkoeling is op W_Pump gebleven dus deze draait op volle toeren wat niet hoorbaar is.
Nu zijn alle fan´s via Bios regelbaar, en wat een rust....
En voor een waterkoeling in de aanbieding van nog net geen 52€ met gratis verzenden in januari dit jaar, perfect.

Hopelijk heeft een ander ook iets aan dit soort oplossingen.

Succes Allemaal...
Kees

images.webp

Kleine toevoeging, mochten er mensen met hetzelfde probleem zitten.
Bij deze AIO is het aan te raden om deze niet op de PUMP-header van je moederbord aan te sluiten, maar op de CPU_FAN-header. 🤓

De Ring moet vervolgens op PWM, maar dat was al eerder aangegeven door iemand hierboven 🙂

Probleem opgelost, al is dat niet via hier.
Wat mij betreft kan er een slotje op.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan