Problemen met netwerk verbinding van de MSI z790 Tomahawk Wifi

Torben

Nieuw forumlid
Ik heb een pc met als moederbord de MSI z790 tomahawk wifi met de Intel i7-12700K. Deze was eerst altijd verbonden met het netwerk alleen nu kan deze geen verbinding meer krijgen met het netwerk. Ethernet en de wifi doen het beide niet ik krijg de foutcode: 0xc000007b ik kom niet meer verder dan een zwart scherm waar op staat 'Kan geen verbinding maken met het netwerk, Houd uw apparaat ingeschakeld en we zoeken opnieuw naar oplossingen in: 30 minuten' als deze timer afloopt krijg ik weer hetzelfde scherm. Ik heb al geprobeerd windows opnieuw te instaleren dit kon niet omdat ik geen verbinding had met het netwerk. Weet iemand misschien waar dit aan kan liggen of hoe ik het kan oplossen?

Wat gaat er precies mis bij de installatie? Krijg je een foutmelding of herkent de PC de USB stick niet?Hier zijn wat extra stappen om te proberen:
  1. Controleer of de USB stick goed werkt op een andere PC
  2. Zorg dat je het bestand "Intel_Network_inf_w11.zip" volledig uitpakt op de USB stick
  3. Na het uitpakken, rechtsklik op "SetupDrv64.exe" en kies "Als administrator uitvoeren"
  4. Als dat niet werkt, ga naar Apparaatbeheer > Netwerkadapters > rechtermuisknop op de Ethernet-controller > Stuurprogramma bijwerken > Blader op mijn computer naar stuurprogrammasoftware > Kies de map op je USB stick
Lukt dit nog steeds niet, probeer dan:
  • Een andere USB stick of externe harde schijf
  • Een USB WiFi-adapter lenen om tijdelijk verbinding te maken en drivers direct te downloaden

Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad vreemd.

Als je PC niet reageert op USB-sticks én je krijgt foutcode 0xc000007b, dan is er mogelijk meer aan de hand dan alleen een netwerkdriver.

Enkele vragen om het probleem te isoleren:
  • Komt Windows überhaupt op? Of blijf je hangen op het zwarte scherm met de netwerkmelding?
  • Foutcode 0xc000007b is normaal een applicatiefout (meestal DLL compatibiliteit), geen netwerkfout. Hoe precies verschijnt deze fout?
  • USB-poorten: Werken USB muis en toetsenbord wel? Of reageert de hele PC niet op USB-apparaten?
Mogelijke oorzaken:
  • Corrupte Windows installatie: Als je niet eens USB kunt lezen, kan Windows beschadigd zijn
  • BIOS/UEFI probleem: Soms lost een BIOS reset problemen op
  • Hardware defect: Een defect moederbord kan dit verklaren
Te proberen:
  • BIOS reset: PC uitschakelen → stekker eruit → CMOS-batterij (zilver knoopbatterij op moederbord) eruit halen → 5 minuten wachten → batterij terug → aanzetten
  • Veilige modus: Bij het opstarten meerdere keren F8 of Shift+F8 indrukken om in Veilige Modus te komen. Kijk of USB daar wel werkt.
  • Andere USB-poorten: Probeer USB-poorten op de achterkant van de PC (direct op moederbord) in plaats van de voorpanel poorten
  • Live USB: Maak op een andere PC een Windows 11 installatie USB. Boot daarvan en kies "Computer repareren" → "Geavanceerde opties" → "Opdrachtprompt". Kijk of je daar bij je harde schijf kunt.
Als niets werkt, is RMA via Megekko waarschijnlijk de beste oplossing.

Terug
Bovenaan