Problemen sinds upgrade

wesleyvdw

Nieuw forumlid
Hoi allemaal,

Sinds mijn upgrade naar een Ryzen 9 5950X, RX 7800 XT (PowerColor), nieuwe CPU-koeler en PSU (Corsair CX750) heb ik een vreemd probleem met mijn systeem.

• Moederbord: MSI B450 Gaming Plus Max (laatste BIOS E7B68AMS.HN0)
  • GPU: RX 7800 XT 16GB (2x 8-pin aangesloten met 2 aparte PCIe 6+2 kabels)
  • SSD: Intel 660p NVMe (firmware 004C, geüpdatet)
  • Daarnaast 1x SATA HDD
Probleem:
Bij een cold boot (volledig uit en weer aan) gaat de pc aan maar blijft het scherm lang zwart, de VGA debug-LED brandt, en uiteindelijk kom ik in de BIOS waar de NVMe SSD niet zichtbaar is.
Bij een warm boot (herstart vanuit Windows) werkt alles perfect: GPU initialiseert, SSD wordt gezien, Windows start normaal op. Eenmaal in Windows functioneert de SSD zonder problemen of fouten.

Wat ik al geprobeerd heb:

• SSD firmware update ✅
  • BIOS update ✅
  • Fast Boot uit, UEFI only, AHCI aan ✅
  • Verschillende PCIe lane-configs (Auto / x8+x8) ✅
  • GPU, SSD en RAM opnieuw geplaatst ✅
  • Alle PSU-kabels gecontroleerd (24-pin, CPU 8-pin, 2x GPU 8-pin) ✅
Toch blijft hetzelfde probleem: cold boot → VGA LED → geen NVMe SSD → BIOS.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt met een B450-moederbord + nieuwe GPU/CPU? Is dit puur een PCIe init-timing probleem, of kan het iets anders zijn? Alle tips om de cold boot stabiel te krijgen zijn welkom.

Bedankt alvast!

Het lijkt inderdaad erg op een init/timing probleem. Dat zou echter ook veroorzaakt kunnen worden, doordat de voeding misschien (net niet) genoeg spanning levert aan de nieuwe componenten. In theorie is 750W ruim voldoende, maar de CX serie is wel een wat eenvoudigere voeding.

Het is zo dat de B450 borden over het algemeen een eenvoudig power design hebben, en die 5950X die trekt er dan behoorlijk aan. Dus als bij een first/cold boot alle spanning naar de CPU gaat, en het board te weinig overhoudt voor bijv. PCI-E lanes, dan kun je dit soort klachten wellicht krijgen.

Persoonlijk zou ik proberen een andere voeding te gebruiken. Als het daarmee opgelost is, weet je genoeg.

Terug
Bovenaan