Raar geluid CPU koeler

• Onderwerp starter Onderwerp starter Myra
  • Startdatum Startdatum

Myra

Nieuw forumlid
Beste,
Ik heb vorige week donderdag "THE BOX 2" aangeschaft bij de pop-up store, Deze heb ik de dag erop gebouwd en windows erop gezet, dit werkt goed en de performance & look zijn zoals verwacht.

Enkel merk ik de afgelopen dagen een raar krassend / krakend / kortsluitend geluid.. dit klinkt alsof het van de CPU / CPU Cooler afkomt.
Mijn vermoeden ligt bij de cooler omdat de CPU geen rare vertoningen heeft, deze werkt normaal en de temperatuur blijft ook altijd tussen de 60 / 75 graden. (Bij het runnen van mid / heavy games).

Verder werkt alle rest van het systeem ook goed en kan ik gamen zoals ik wil, enkel het geluid zit mij niet goed...

In de bijlagen voeg ik een video toe waarin het geluid duidelijk hoorbaar is. (Dit komt overigens niet van een fan ;) )

Wat mij ook verder opvalt is dat het geluid enkel hoorbaar is als de CPU begint te koelen. In een state dat hij geen informatie krijgt (bijvoorbeeld safe-post) gaat een pc voor de zekerheid altijd hard koelen, dan is dit geluid ook hoorbaar. Als ik dan windows doorstart dan hoor ik het niet meer totdat ik een game opstart en hij weer begint te koelen.

Ik heb de koeler niet losgehaald omdat ik geen verse koelpasta thuis heb.

Note: De safe post die je ziet in het filmpje staat hier volgens mij los van, dit lijkt me te komen omdat ik de uitknop op de case had gebruikt en het systeem meteen uitviel. De graden worden ook niet aangegeven omdat deze drivers niet werken in de safe-post state.
Het systeem werkt ook prima maar het geluid zit mij niet goed en wil graag horen wat jullie mening / ervaring hiermee is en of we dit kunnen oplossen.

Hebben meer mensen dit probleem? / Wat zijn vervolg stappen?

De reden dat ik dit hier post is omdat de servicedesk van meegekko mij voor geen steek vooruit kan helpen.

Alvast bedankt aan alle die lezen!

Mvg,

Bijlagen

• WhatsApp Image 2024-11-29 at 09.12.30.webp
    WhatsApp Image 2024-11-29 at 09.12.30.webp
    55,5 KB · Weergaven: 6
Laatst bewerkt:
Hi Myra,

Ik zou inderdaad denken dat het een defecte cooler is. Het kan zijn dat er wat lucht in the waterkoeler is waardoor het kan kraken.
Hier is een reddit post met iemand die een soortgelijke geluid probleem heeft als jij in de video.

Natuurlijk zou ik dit even navragen bij Megekko en ik hoop dat ze je verder kunnen helpen!

Hi Myra,

Ik zou inderdaad denken dat het een defecte cooler is. Het kan zijn dat er wat lucht in the waterkoeler is waardoor het kan kraken.
Hier is een reddit post met iemand die een soortgelijke geluid probleem heeft als jij in de video.

Natuurlijk zou ik dit even navragen bij Megekko en ik hoop dat ze je verder kunnen helpen!
Bedankt voor je reactie, ik ga kijken of ik er lucht tussenuit kan krijgen aangezien dit een realistische oplossing is. Als dat niet werkt dan word het een retour en dan bestel ik een andere.
Mvg,

Hey @Myra heeft de oplossing van @snoralt inmiddels geholpen?
Hoi ContentGuy, Nee helaas niet. ik heb dit even geprobeerd maar geen resultaat.. De reddit post die meegestuurd is lijkt er inderdaad op maar wel wat "Ongezonder". Online heb ik dergelijke gevonden maar die klinkt wat lichter: Reddit post. Heeft u toevallig hier ervaring mee? Ik hoor het graag,
Mvg.

Hey @Myra, je mag gewoon 'je' zeggen hoor anders voel ik mezelf meteen zo oud ;)

Er zijn drie dingen die je kan proberen:

1. De hele pc op zijn zij kantelen (hoek van 20 tot 30 graden) voor ongeveer 10 tot 20 seconden, hierdoor kan de koelvloeistof ook verplaatsen. Als naar links kantelen niet werkt, probeer dan rechts.
2. De radiator losmaken en ermee schudden zodat de mogelijke luchtbellen verplaatsen. Idealiter even ondersteboven houden en vervolgens de radiator bevestigen. De pompsnelheid even op 100% zetten en dat even zo laten. Er bestaat een kans dat de luchtbellen dan verdwijnen of verplaatsen en niet in de weg zitten van de loop.
3. De pomp zelf (het koelblok op de CPU) losmaken en daar hetzelfde als met de radiator mee doen, echter heb je dan wel nieuwe koelpasta nodig. Daarom raad ik aan om de eerste optie eerst te doen.

Om de pomp op 100% te zetten, heb je de DeepCool software nodig: https://www.deepcool.com/downloadpage/

Mocht het toch niet verdwijnen, kan het inderdaad een defect zijn en hiervoor kan je dan de AIO-koeler retourneren. Dan pakken mijn collega's bij klantenservice het op, je kan ze bereiken op info@megekko.nl.

Laat maar weten of mijn tips hebben geholpen!

Laatst bewerkt:
Hey @Myra, je mag gewoon 'je' zeggen hoor anders voel ik mezelf meteen zo oud ;)

Er zijn twee dingen die je kan proberen:

1. De radiator losmaken en ermee schudden zodat de mogelijke luchtbellen verplaatsen. Idealiter even ondersteboven houden en vervolgens de radiator bevestigen. De pompsnelheid even op 100% zetten en dat even zo laten. Er bestaat een kans dat de luchtbellen dan verdwijnen of verplaatsen en niet in de weg zitten van de loop.
2. De pomp zelf (het koelblok op de CPU) losmaken en daar hetzelfde als met de radiator mee doen, echter heb je dan wel nieuwe koelpasta nodig. Daarom raad ik aan om de eerste optie eerst te doen.

Mocht het toch niet verdwijnen, kan het inderdaad een defect zijn en hiervoor kan je dan de AIO-koeler retourneren. Dan pakken mijn collega's bij klantenservice het op, je kan ze bereiken op info@megekko.nl.

Laat maar weten of mijn tips hebben geholpen!
Hey Content Guy,

Ik zal het menemen ;), ik ga jou tips even proberen maar aangezien ik momenteel geen koelpasta heb kan ik het blok niet direct loshalen. Ik ga wel even met de radiator aan de slag om dit te proberen. Is het mogelijk om heel mijn case even ondersteboven te houden? Of raad je dat af? (Met 2 personen en veel beleid zodat dit rustig gebeurd) En hoe is het mogelijk de pomp op 100% te zetten? (Is dit een Driver / losse applicatie?)

Voordat ik op dit forum had gepost heb ik contact gehad met Info@Megekko.nl en die rade mij aan naar een lokale computer winkel te gaan en daar voor eigenkosten het probleem te laten verhelpen.. Nou vind ik dat om meerdere reden een rare reactie. Ik ben zelf een IT'er en weet ook echtwel waar ik het over heb. En over de algemenen computerzaken zijn het mensen die niet veel kennis hebben en vooral wat beunen aan een computer en je laten betalen voor onderdelen die niet kapot zijn, Dat sla ik liever over. en dit dan nog voor eigen kosten terwijl ik een week geleden 1,7k uitgeef... appart.

Bedankt voor je reactie! Mocht je nog iets weten / tips hebben dan hoor ik het altijd graag.

Mvg,

Hey @Myra ik had mijn bericht nog wat bewerkt, maar je had het oude bericht al gelezen. Lekker snel! Wat ik had toegevoegd:

1. De hele pc op zijn zij kantelen (hoek van 20 tot 30 graden) voor ongeveer 10 tot 20 seconden, hierdoor kan de koelvloeistof ook verplaatsen. Als naar links kantelen niet werkt, probeer dan rechts.

Om de pomp op 100% te zetten, heb je de DeepCool software nodig: https://www.deepcool.com/downloadpage/
Die zou ik zeker ook als eerste proberen, omdat die het makkelijkste is!

In theorie kan je je pc ondersteboven houden, ik raad wel aan om de videokaart er dan even uit te halen. Je weet maar nooit..

Ik zal even bij de klantenservice navragen wat er gecommuniceerd is met wat je me verteld. Als daar wat uitkomt, zal ik dat even via DM's naar je sturen op het forum.

@Myra ik ben even naar de klantenservice gelopen en heb de mail gelezen. Ik begrijp de verwarring, maar geen zorgen je hebt gewoon garantie op de componenten en daarvoor kan je het gewoon terugsturen. Het automatische bericht wat je hebt gekregen zal ook worden aangepast. Dus geen zorgen mochten de tips niet helpen!

Hey @Myra ik had mijn bericht nog wat bewerkt, maar je had het oude bericht al gelezen. Lekker snel! Wat ik had toegevoegd:

Die zou ik zeker ook als eerste proberen, omdat die het makkelijkste is!

In theorie kan je je pc ondersteboven houden, ik raad wel aan om de videokaart er dan even uit te halen. Je weet maar nooit..

Ik zal even bij de klantenservice navragen wat er gecommuniceerd is met wat je me verteld. Als daar wat uitkomt, zal ik dat even via DM's naar je sturen op het forum.
Hoi Content Guy, Ik ben inderdaad te vroeg geweest! Bedankt voor deze tip ik ga het vanavond oppakken. en zal hier een post maken met de uitkomsten. Thanks!

Overguns wil ik geen probleem maken van de klanten service, snap dat hun ook enkel hen werk doen. Ook is er iets gemeld van de retour maar dit was voor mij niet duidelijk of het over heel de pc ging of 1 onderdeel. Vond het enkel opvallend en triggerend. Overguns zijn alle reacties op dit forum wel helpvol.

Even een vraag losstaand hiervan: Ik heb de GPU steun die in de case zit afgesteld en die gebruik ik nu ook om de GPU te ondersteunen. Toch zie ik dat er een hele lichte beweging inzit en ik twijfel momenteel om een GPU steun aan te schaffen voor het geval dat. Is dit van jullie uit ook een aanrader? (Dit lijkt me een goede oplossing: GPU Steun)

Bedankt voor alle hulp!
Mvg,

Laatst bewerkt:
@Myra heb je het probleem kunnen oplossen?
Beste Content Guy,

Vandaag heb ik alle aangegeven stappen uitgevoerd, bij eerste boot was het geluid nog hoorbaar. Vervolgens een CPU benchmark gedaan en de eerste secondens was het hoorbaar daarna is het gestopt.
Ik heb een aantal games gespeeld die aardig wat vragen van de CPU, Daarbij is het geluid niet terug gekomen.

Tot nu toe lijkt de oplossing geholpen te hebben, Dank daarvoor!
Ik hou het nog een poos in de gaten en zal een update geven wanneer er verandering is.

Bedankt voor de hulp.
Mvg,
Myra

Terug
Bovenaan