RAM uitbreiden

koens

Nieuw forumlid
Hallo iedereen,

Ik ben op zoek naar advies voor een RAM-upgrade.
En momenteel zie ik door de bomen het bos niet echt meer, Ik ben nog niet zo goed bekend met het het builden/ upgraden van mijn pc en heb daarom nu een prebuild pc die af en toe gewoon wat performance te kort komt.

Omdat ik graag zelf sleutel zou ik dus graag wat meer te weten komen over wat nou de beste (en ook wel meest kosten efficiënte oplossing is), zodat ik er ook van kan leren.

Mijn systeem:

• CPU: Intel Core i5-12400F
  • Moederbord: Lenovo 3753 (U3E1)
  • Huidig geheugen: 1×16GB DDR5 (waarschijnlijk 4800 MT/s JEDEC)

Ik wil upgraden naar 32GB (2×16GB) DDR5, maar twijfel tussen JEDEC 4800 MT/s en XMP 6000 MT/s kits.

Bij de keuze van het geheugen is het belangrijk dat je de compatibiliteit met het moederbord controleert. Maar dit zal lastig zijn bij een prebuilt.
Als deze informatie niet te vinden is, zou ik een set kopen en de verpakking netjes houden. Je hebt bij Megekko 30 dagen retourrecht en zij zullen het waarderen als de verpakking onbeschadigd is 😉

Verder is ook de latency interessant om in de gaten te houden. Simpel gezegd zal een set 6000MT/s op cl30 hetzelfde presteren als 6400MT/s op cl32.
De sweetspot op het moment is 6000MT/s op cl30. Maar met de RAM prijzen op het moment, is het het waard om je range vanaf 5600MT/s en cl36 te bekijken. Heel eerlijk hangt het sterk af van de rest van je setup of je het verschil in snelheid gaat merken.

Terug
Bovenaan