Ryzen 7 9800x3d of de 9850x3d

• Onderwerp starter Onderwerp starter bob
  • Startdatum Startdatum

bob

Nieuw forumlid
Hallo. Ik ben aan twijfelen tussen deze 2 cpu's. Het verschil is 50 euro. Zou het nuttig zijn om de nieuwere cpu te nemen voor 50 euro meer? Ik speel op 4k met een etc 5070ti en 32 gb ram.
Of gewoon de 9800x3d te nemen en de extra 50 euro in mijn portefeuille te houden
Graag jullie reactie

De 9850x3D wordt wel veel heter dan de 9800x3D. Het is ook eigenlijk dezelfde cpu maar dan overklokt. Je kan op reviews van tweaker lezen dat men niet zo kapot is van de 9850 versie.

Als je echt die extra snelheid wil halen en je vindt die 10 graden hitte erbij geen probleem, dan kan je het wel doen. Ben je toch meer bezorgd om energieconsumptie en hitte, dan is die stap niet echt de moeite waard. Veel mensen gaan de 9850x weer undervolten om de warmte naar beneden te krijgen maar dan zit je weer dicht in de buurt van de 9800x3d.

De 9850x3D wordt wel veel heter dan de 9800x3D. Het is ook eigenlijk dezelfde cpu maar dan overklokt. Je kan op reviews van tweaker lezen dat men niet zo kapot is van de 9850 versie.

Als je echt die extra snelheid wil halen en je vindt die 10 graden hitte erbij geen probleem, dan kan je het wel doen. Ben je toch meer bezorgd om energieconsumptie en hitte, dan is die stap niet echt de moeite waard. Veel mensen gaan de 9850x weer undervolten om de warmte naar beneden te krijgen maar dan zit je weer dicht in de buurt van de 9800x3d.
Dit antwoord mag wel wat meer uitleg krijgen om eerlijk te zijn.

Technisch gezien hebben beide CPU's dezelfde TDP ( max verbruik ) Maar door efficiëntie wil de 9850x3d nog wel eens een hogere powerdraw heben.
Dit levert direct ook meer prestatie op natuurlijk.

Al zou ik toch de 9850x3d adviseren t.o.v. 9800x3d. Blijft een nieuwe chip, stabieler, meer prestatie en met de juiste koelingsoplossing is deze nog steeds makkelijk koel te houden. Het is bv geen idiote Intel chip met een TDP van 250+ Watt 😛

ik zou het gewoon de 9800X3D kopen ipv de 9850X3D die processor wel warm wordt indd.
ik heb zelf de 7800X3D en ik weet dat die er n klasse onder zit, maar die processor is ook echt top hoor!

Beide CPU's produceren dezelfde warmte. Daar zou ik de keuze niet van af laten hangen. Bovendien ligt het helemaal aan je koeling hoe warm hij precies wordt.
Zoals Nep Italiaan zegt, kan de 9850X3D een hogere powerdraw hebben. Maar dat betekent niet dat hij meer warmte produceert. Als dat zo zou zijn, gaat alle energie die hij verbruikt, verloren aan warmte in plaats van betere prestatie.

De 7800X3D zit er geen klasse onder. Dit is dezelfde klasse, alleen een generatie ouder. Iets andere architectuur en een lagere kloksnelheid, maar voor de meeste mensen en toepassingen al overgedimensioneerd. Zeker als je op 4K speelt.

Beide CPU's produceren dezelfde warmte. Daar zou ik de keuze niet van af laten hangen. Bovendien ligt het helemaal aan je koeling hoe warm hij precies wordt.
Zoals Nep Italiaan zegt, kan de 9850X3D een hogere powerdraw hebben. Maar dat betekent niet dat hij meer warmte produceert. Als dat zo zou zijn, gaat alle energie die hij verbruikt, verloren aan warmte in plaats van betere prestatie.

De 7800X3D zit er geen klasse onder. Dit is dezelfde klasse, alleen een generatie ouder. Iets andere architectuur en een lagere kloksnelheid, maar voor de meeste mensen en toepassingen al overgedimensioneerd. Zeker als je op 4K speelt.

Google maar eens 9800x3D vs 9850x3D. Laatstgenoemde wordt zo'n 7-10 graden warmer en verbruikt zo'n 20W meer stroom. Waarom? Omdat het gewoonweg dezelfde processor is met een basisfrequentie van 4,7ghz, alleen de 9850x3D heeft een boostklok naar 5,6ghz ipv 5,2. Waar kan hij die snelheid vandaan halen? Door meer stroom te gebruiken, als het ware door harder te draaien, niet slimmer of beter. En die extra meer stroomverbruik genereert meer warmte.

Kijk de testen maar:
Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.
Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.

De 7800x3D zit er wel degelijk een klasse onder, want deze biedt 4,2ghz als basisfrequentie tegenover 4,7ghz van de 9800x3D. Op 4k is het verschil minder zichtbaar, maar op 1440p is het meer merkbaar en zeker op 1080p zijn de verschillen er zeker. Is het de meerprijs waard ten opzichte van de performance? Het verschil tussen de 7800x3D en de 9800x3D is nu ook nog maar iets van 60-100 euro (afhankelijk waar en hoe je ze koopt), en voor veel mensen is dat verwaarloosbaar tegenover zo'n 10% extra performance, afhankelijk van de situatie.

Laatst bewerkt:
Dit antwoord mag wel wat meer uitleg krijgen om eerlijk te zijn.

Technisch gezien hebben beide CPU's dezelfde TDP ( max verbruik ) Maar door efficiëntie wil de 9850x3d nog wel eens een hogere powerdraw heben.
Dit levert direct ook meer prestatie op natuurlijk.

Al zou ik toch de 9850x3d adviseren t.o.v. 9800x3d. Blijft een nieuwe chip, stabieler, meer prestatie en met de juiste koelingsoplossing is deze nog steeds makkelijk koel te houden. Het is bv geen idiote Intel chip met een TDP van 250+ Watt 😛

De 9850x3d is niet efficiënter, ik zou juist het tegenovergestelde willen zeggen. Meer stroom = meer prestatie, zoals je zegt, maar dat komt niet door een stabielere, betere of slimmere performance. De cap op 5,2ghz van de 9800x3D is er gewoon afgehaald en opgeschroefd naar 5,6ghz. Dat is alles.

Kijk de reviews ook van Tweaker:

Laatst bewerkt:
Dus om kort te zijn en de drie 3D processoren van AMD naast elkaar te leggen:

7800x3D (4,2ghz --> 5,0ghz)
Best value, performance op 90% van de 9800x3D.

9800x3D (4,7ghz --> 5,2ghz)
Best performance (+10%) tegenover 60-100 euro meerprijs.

9850x3D (4,7ghz --> 5,6ghz)
Is eigenlijk dezelfde processor als de 9800x3D met hogere overklokwaardes, waardoor er meer stroom verbruikt wordt en meer hitte vrijkomt. Zit qua prestaties slechts 3-7% boven de 9800x3D

Een upgrade van de 7800x3D naar de 9800x3D is eigenlijk niet nodig, maar een upgrade van de 9800x3D naar 9850x3D al helemaal niet. Vanuit een nieuw systeem of een lagere cpu dan de 7800x3D is het eigenlijk de keuze tussen de 7800x3D (best value) en de 9800x3D (best performance). De extra performance van de 9850x3D gaat ten koste van meer stroomverbruik en meer hitte, en is dus eigenlijk geschikt voor mensen die daar geen probleem mee hebben. Veel gamers hebben dat liever niet.

Laatst bewerkt:
In de basis heb je misschien gelijk. Maar die paar graden (andere tests laten een verschil van 3 graden zien) zouden niet het verschil moeten maken voor je keuze.
De focus moet liggen of je het de verhoging in prestatie waard vindt. En dat is voor de meeste mensen een makkelijke keuze.

De 9800X3D en 9850X3D hebben alleen echt meerwaarde als je op 1080p speelt en het maximale uit je videokaart wil halen.

Het is wel zo dat als het warmteverschil maar een paar graden is, de performance boost ook verwaarloosbaar is. Hoe groter de performance boost richting 5% of wellicht er iets over, hoe meer warmte de 9850x3D genereert, want je trapt als het ware het pedaal gewoon wat harder in.

Ik heb nog geen reviewer op Youtube of Tweakers gevonden die zegt dat de 9850x3D het waard is. Daarentegen vindt men wel het verschil tussen de 7800x3D en de 9800x3D wel signficant. Sommige games zijn nu eenmaal cpu heavy. En een heleboel andere zaken zoals 4K videobewerking, het laden van 4k plaatjes, het laden van menu's, AI upscaling, content output, al dat soort zaken gebruiken toch voornamelijk cpu rekenkracht. Dus die 10% verschil met de 7800x3D is niet alleen te merken tijdens 1080p gamen.

Maar ik ben het er wel mee eens dat als je de 7800x3D al eenmaal hebt, dan zou ik niet zo snel een 9800x3D nemen.

Je benoemt heel specifieke use cases voor de sterkere CPU. Maar zels games die CPU heavy zijn, zullen met een 7800x3d prima overweg kunnen. De 7800x3d is nou eenmaal gewoon al een beest van een CPU, vergeleken met de meeste alternatieven op het AM5 platform, ookal is hij een generatie ouder 😉

Klopt helemaal en de 7800x3D is ook de 'best value' cpu, wat betekent dat voor de meerderheid van de pc gebruikers/gamers, dit de meest logische keuze zou zijn. Maar een gedeelte van de mensen gaan voor 'best performance' en daar steekt de 9800x3D toch wel bovenuit. Het komt gewoon neer op het prijsverschil, of dat het waard is voor de minderheid van de gamers en professionals. Het credo lijkt te zijn in deze specifieke situatie met deze twee processoren is dat als het verschil in prijs 100 euro of lager is, dat de 9800x3D toch de voorkeur heeft boven de 7800x3D voor de minderheid van de gebruikers. En dat is wat we nu in de winkels zien, dat het prijsverschil onder de 100 euro komt te liggen.

Terug
Bovenaan