Samenstellen pc

jgorp

Nieuw forumlid
Hallo iedereen

Op de website hardware samengesteld, doelstelling is om recent gekochte hardware over te zetten en deze te combineren met hetgeen wat ik voor ogen heb. Hierbij de vraag of deze combinatie zou moeten functioneren in kader van compatibiliteit, goed is om Win 11 en toekomstig 12 te draaien voor game en stream 4k doeleinden.

Hardware huidig over te zetten
RTX 4070 super slim
Coolermaster MP750 80 gold voeding
Samsung SSD 990 2 TB MM2

Zelf samengesteld via Megekko site
Intel Core i7-14700KF processor
MSI PRO B760-P II moederbord
Fractal Design North XL Charcoal Black TG Dark Behuizing
G.Skill DDR5 32 GB 2 x 16 GB DDR5 5600 MHz F5-5600J3036D16GX2-RM5RK geheugenmodule
Corsair iCUE LINK H150i RGB waterkoeler
Gelezen dat de CPU nogal wat heet wordt circa 100 graden max of iets overheen. Zijn de koelprestaties genoeg voor de CPU wat gewenst is?
Heeft u een ander voorstel qua samenstelling hardware?
Voorkeur Intel anders Ryzen, of is opgegeven samenstelling goed bevonden? En als laatst het liefst iets met merk MSI.

Benieuwd naar jullie mening.

Gr John

Ik zou het moederbord vervangen door een Z790-type, kost iets meer maar heeft meer (toekomst) mogelijkheden. Het moederbord dat je koos voldoet ook wel maar is basic afgewerkt. Ga je voor zoiets, Asus TUF Gaming B760-plus: KLIK HIER, dan heb je een veel beter afgewerkt product met o.a. een vaste plaat bij de externe aansluitingen en hoogwaardige onderdelen.
Qua koeling heb ik zelf de BeQuiet! Pure Loop 2 240mm (klik hier), zeer tot mijn tevredenheid op de i9-14900KF. Maar die Corsair is vergelijkbaar qua prijs en kwaliteit. Mooie case trouwens die North XL Charcoal.

Hallo ArtstudioG
Het is inderdaad een mooie case, was er direct weg van toen ik het zag. Ik dank voor het meedenken in advies. Ik ga denk ik voor de Z790 MSI en kies tevens de BeQuiet Pure Loop 2 240mm. Hoe zijn de koelprestaties? Ik lees ergens op internet dat de processor mogelijk kan pieken tot 100 graden. Tot welk gemiddelde temperatuur koelt dit systeem op bijv jou I9 CPU.

Opvallend is wel dat de duurdere MSI max tot 4.0 PCI-E gaat en de Asus die je opgeeft 5.0?

Gr John

Laatst bewerkt:
Ik ben zelf een groot ASUS-fan en heb als moederbord de Asus PRIME Z790-A wifi (momenteel vind ik de Asus PRIME Z790-P ook niet verkeerd KLIK HIER). Ik merk wel dat de MSI's meer gericht zijn op de PCI-e 3.0 en Asus meer op de PCI-e 4.0. De 5.0 versie van PCI-e gaat dan ook meestal over het GPU-slot (videokaart). Ik geef ook nog even mee dat de PureLoop zeer goed z'n werk doet maar optisch iets minder geslaagd is, wat uiteraard enkel geldt voor open cases (met zijvenster). De temperatuur zelf volg ik niet zozeer op, staat manueel in het bios ingesteld op stil met 67graden als kantelpunt. Pas daarna springen de fans aan om te koelen. Zo kan ik horen wanneer de cpu z'n airco aanspreekt. En dit gebeurt sporadisch wanneer ik bv in Indesign aan het werken ben aan zware toepassingen en tegelijk Photoshop gebruik voor AI-toepassingen en CorelDRAW om te tekenen, dan gaat ie al eens tot 70 graden maar niet permanent. De max-temp staat inderdaad op 100 graden zoals je kan zien hieronder. Wil je toch naar hoger mogelijke temperaturen kunnen gaan, dan moet je je eens even inlezen over de Intel Core Ultra reeks, de nieuwste generatie van Intel CPU's. Ik heb trouwens ook al twee mooie Core Ultra systemen mogen assembleren voor mijn klanten maar heb er zelf (nog) geen ervaring mee. Mijn huidige i9 gaat binnenkort op Marktplaats/Tweedehands en dan komt er bij mij een intel Core Ultra in de plaats. Kwestie van bezig te blijven, hé.

1745391881119.webp

Terug
Bovenaan