sata controller

sjefke

Nieuw forumlid
ik heb maandag me nieuwe moederbord binnen gekregen... de z890 btf moederbord van asus en de ultra 9 proc...
Wat me tot nu op valt. Ondanks dat hij 256mb aan moet kunnen weer gaat trippen bij 128 intern geheugen... maar met 64 loopt ie prima..
Maja door dat geheugen gedoe en onstabiliteit met me vorige moederbord maximus z790 Hero en de i9 dacht ik dus nu op te lossen door een nieuwe aan te schaffen maja niet opgelost.
maar wat ik eigenlijk wil vragen voordat ik weer iets verkeerds koop haha
ik gebruikte een sata adapter kaart voor me harden schijven aan te sturen (want genoeg sata aansluitingen op het moederbord is toch best wel een luxe geworden) en dat heeft bij mijn vorige moederbord gewoon zonder problemen gewerkt.. maar nu bij deze de z890 krijg ik dat hij heel lang blijft hangen op code a2 en door wat verschillende dingen te testen ligt het aan de sata controller
maar ik had dus een StarTech.com 4-Port M.2 naar SATA Adapter Kaart, M.2 PCIe 3.0 naar SATA HDD/SSD Uitbreidingskaart, A besteld.. met het idee dat zal sneller zijn dan wat ik had.. haha alleen geen rekening gehouden met de afwerking/koel plaat van de m.2 slots dus kan die dus nu niet kwijt op me moederbord.
dus wat ik wel geprobeerd heb is om ff zonder de kap er op die adapter te gebruiken.. en toen merkte ik dat me a2 melding weg was.. en me systeem ook lekker rap was met alle schijven in de verkenner... dus kort om denk dat mijn sata adapter niet echt goed kan samen werken met mijn moederbord of zo... dus mijn vraag is welke adapter raden jullie mij aan.. zodat ik de juiste kan bestellen.. want je ziet dus van die sata controllers die je dus in de pci slot duwt zoals ik nu ook 1 heb... en dat er van die adapers zijn voor die m.2 sticks en die dan ook in de pci slot kan duwen.. want zou het toch wel fijn vinden om alles goed werkend te krijgen... of zou het een instelling kunnen zijn in de bios ? want wat ik er over las op internet dat ie dan een soort probleem heeft dat ie de c schijf niet kan vinden of zo... had al in de boot menu gekeken en mijn c schijf wat dus ook een m.2 stick is gewoon op de 1ste plaats staat dus ik zou fijn vinden als iemand hier iets vanaf weet...

groetjes sjef

Het zou heel goed kunnen dat je geheugen dat niet ondersteund wordt door je moederbord gebruikt.
DDR5 kan namelijk erg gevoelig zijn en al helemaal met hoge hoeveelheden GB.

Je kunt hier controleren of het setje geheugen dat je hebt officieel ondersteund wordt door je moederbord:

Het zou heel goed kunnen dat je geheugen ook niet op de support lijst van je voorgaande moederbord stond, vandaar dat je de problemen ervaarde.

Het is mij niet helemaal duidelijk waarom je meer dan 4 stata aansluitingen zou willen in deze tijd.
Je moederbord heeft namelijk al 4 Sata aansluitingen en 6 M.2 aansluiting:
1765382955663.webp

Enige waar je rekening mee kan houden is dat wanneer je M.2_3 of M.2_4 gebruikt dan PCI-e slot G5 langzamer is (gaat van x16 naar x8).
G5 is het bovenste PCI-e slot.

Mocht je echt graag extra Sata sloten hebben zou je het volgende model kunnen overwegen:

Het is wel een duur model, maar ze geven zelf aan dat Windows 11 ondersteund wordt en dat is bij lange na niet bij al die modellen het geval.

Hopelijk hebt je iets aan deze info

bedankt voor je reactie... zie idd dat mijn geheugen er niet tussen staat heb ze van crosair vengeance ddr5 64gb 2x32gb 6400mt/s 32-40-40-84 cmh64gx5m2b6400c32

en why ik meer sata wil... ik ben ouderwets.. ik download veel en bewaar het.. ik heb 8 hardeschijven in me pc en 1 blueray brander 😉 en dan nog 2 van die m.2 sticks dus vandaar dat ik graag meer poorten heb 😛 mijn vorige moederbord had er 6 en daarop heb ik hem toen ook gekozen... zelfde zoals ik me kast heb gekozen zodat er zo veel mogelijk harde schijven in passen waardoor ik dus toen op de fractial 7 xl of zo iets ben uit gekomen haha en zal eens de link bekijken die je me gestuurd heb... thx voor de info...

oh na die heb ik ook zitten kijken.. maar aan die heb ik niet zo veel omdat die sata kabels na mijn gevoel te kort zijn om bij mijn schijven uit te komen... want ik heb nu al langere als de standaard maat zeg maar zodat ik alles netjes weg kon werken 🙂

oh na die heb ik ook zitten kijken.. maar aan die heb ik niet zo veel omdat die sata kabels na mijn gevoel te kort zijn om bij mijn schijven uit te komen... want ik heb nu al langere als de standaard maat zeg maar zodat ik alles netjes weg kon werken 🙂
Op de foto's lijken de kabels inderdaad erg kort, maar in de specs staat aangegeven dat de kabels die er bij komen 50cm zijn.
1765449956625.webp

Mocht 50cm te kort zijn hebben ze ook nog vervangende kabels van 75cm:

Echter lijkt me 50cm in veel gevallen wel genoeg toch?

Terug
Bovenaan